Opdrachtgevers gaan in mindere mate naar de Big Four voor wettelijke controle van hun jaarrekening. Door competitieve prijzen neer te leggen, winnen de kleinere kantoren aan marktaandeel. Dat schrijft de Rabobank in haar maandelijkse Commercial Services Update voor de accountancybranche.
Uit een recente publicatie van de AFM blijkt dat het aantal accountantsorganisaties met een Wta-vergunning tussen 2010 en 2014 met dertien procent is afgenomen (van 475 in 2010 naar 413 in 2014). Deze daling is te verklaren doordat minder accountantskantoren wettelijke controles bij hun opdrachtgevers verrichten. Echter, het marktaandeel van wettelijke controles van niet-OOB-accountantsorganisaties is wel gestegen van 28 procent naar 34 procent in 2014. Deze toename gaat vooral ten koste van het marktaandeel van de Big Four (van 56 procent naar 52 procent in 2014). Het gemiddelde tarief voor een wettelijke OOB-controle is gedaald naar EUR 139,000.
De Rabobank zegt hierover in haar maandbericht: ‘In diverse rapportages over de accountancymarkt is de verwachting al uitgesproken dat het aantal WTA-vergunningen zou dalen vanwege de stijgende kosten die gemoeid zijn bij het behoud van de vergunning. Uit het onderzoek van de AFM blijkt dit nu ook. Opvallend genoeg profiteren ook de ‘kleinere’ kantoren van de herverdeling van de markt. Opdrachtgevers gaan in mindere mate naar de Big Four voor wettelijke controle van hun jaarrekening. Door competitieve prijzen neer te leggen, winnen de kleinere kantoren aan marktaandeel.’
Top 30
Onlangs publiceerden wij de door Arjen Schutte en Marcel Maassen van Full Finance opgestelde lijst met de 30 grootste accountantskantoren. Uit deze lijst maakt de Rabobank een aantal zaken op: ‘Ten eerste kampt een groot aantal kantoren met omzetdaling. Deels is dit te verklaren door dalende vraag en toenemende digitalisering. Aan de andere kant speelt de sterke (prijs)concurrentie hier ook duidelijk een rol. Een aantal kantoren profiteert van de dynamische marktomgeving. Crowe Horwath Foederer is hier een voorbeeld van. Het groeicijfer bevat ook een overname. Echter de specifieke investeringen die het kantoor heeft gedaan, werpen ook hun vruchten af. In de nabije toekomst zullen investeringen voor de accountancykantoren alleen maar belangrijker worden. Dit bijvoorbeeld op het gebied van personeel, data-analyse en nieuwe dienstverlening.
Data-analyse leidt nog niet tot meer winst
In eerdere maandberichten heeft de Rabobank al aandacht besteed aan de toekomst van data-analyse voor accountancykantoren. Onlangs bleek uit onderzoek van KPMG dat bedrijven maar in beperkte mate data-analyses kunnen omzetten in een beter resultaat en meer winst. Zo vindt ruim 80% van de bedrijven dat de beschikbare data hebben geleid tot een beter begrip van de klant. Maar slechts 40% is er in geslaagd om op basis van de beschikbare data een productaanbod te realiseren dat specifiek is toegesneden op toekomstige klanten. Gebrekkige ervaring van bedrijven met het uitvoeren van meer geavanceerde data-analyses vormt een bijkomend obstakel. Ruim 40% van de onderzochte bedrijven geeft aan hiermee onvoldoende ervaring te hebben.
De Rabobank maakt het volgende op uit het KPMG-onderzoek. ‘Ten eerste is deze ontwikkeling nog onontgonnen terrein voor ondernemingen. Ten tweede ontbreekt het ook veel opdrachtgevers aan de juiste kennis en kunde om hier actief mee aan de slag te gaan. Voor diverse accountancykantoren geldt ook dat data-analyse nog in de kinderschoenen staat. Toch biedt data-analyse nog veel kansen voor de toekomst. Eén van de kerncompetenties (analyseren van cijfers) van een accountant past uitstekend bij data-analyse. Daarnaast hebben accountancykantoren toegang tot een bak aan data, waar geëxperimenteerd kan worden met diverse analyses. Uiteraard rekening houdend met de wettelijke kaders met betrekking tot het gebruik van klantinformatie. Door nu in toenemende mate te investeren in deze dienstverlening kan de accountant in de toekomst nog meer relevant zijn.
Geef een reactie