Volgens de Raad voor de Jaarverslaggeving kan een veel grotere administratieve lastenverlichting, dan door het vermijden van dubbele verantwoording van bezoldigingsinformatie, gerealiseerd worden met het uniformeren van het bezoldigingsbegrip van de WNT en het fiscale loonbegrip.
Dat schrijft de Raad in haar reactie op de consultatie van het conceptvoorstel tot Wijziging van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en (semi)publieke sector naar aanleiding van de eerste wetsevaluatie (Evaluatiewet WNT).
In de brief spreekt de Raad haar zorg uit over de complexiteit van de reeds bestaande regelgeving en de veelheid van wijzigingen in de WNT. De RJ vraagt het ministerie van BZK dan ook terughoudend te zijn met het aanbrengen van wijzigingen en dit te beperken tot maximaal één keer per jaar.
Element van verantwoording
Naast de complexiteit van de WNT en de ermee gemoeide administratieve lasten vraagt de RJ ook aandacht voor een element van verantwoording van WNT-bezoldigingsinformatie voor topfunctionarissen. De RJ is van mening dat voor cruciale verantwoordingsinformatie, zoals bezoldigingen van topfunctionarissen, altijd vergelijkende cijfers in de jaarrekening moeten worden opgenomen. Art. 2:363 lid 5 BW schrijft voor dat zoveel mogelijk bij iedere post van de jaarrekening het bedrag van het voorafgaande boekjaar vermeldt moet worden en dit uitgangspunt zou naar de mening van de RJ ook voor WNT-bezoldigingsinformatie moeten gelden. De Raad is derhalve van mening dat de WNT op dit punt aanpassing behoeft.
Administratieve lastenverlichting
De RJ betwijfelt ook of het zogenaamde ‘lichte’ WNT regime voor instellingen die niet voor een verantwoordingsvrijstelling in aanmerking komen, maar een bezoldigingsniveau ruim onder de toepasselijke WNT norm hebben, waardoor zij kunnen volstaan met een zogenaamde ‘conformiteitsverklaring’ (waarbij accountantscontrole verplicht blijft), tot noemenswaardige administratieve lastenbesparing zal leiden.
Volgens de Raad kan een veel grotere administratieve lastenverlichting, dan door het vermijden van dubbele verantwoording van bezoldigingsinformatie, gerealiseerd worden met het uniformeren van het bezoldigingsbegrip van de WNT en het fiscale loonbegrip. De WNT kent gedetailleerde voorschriften met bezoldigingscomponenten die wel en niet onder de WNT vallen. Die gedetailleerde voorschriften en de afzonderlijke berekeningen voor het WNT loonbegrip zijn overbodig op het moment dat het WNT bezoldigingsbegrip gelijk is aan het fiscale loonbegrip, zo schrijft de voorzitter van de RJ, de heer P. Sampers RA in de reactie. Zodra WNT 3 in werking treedt, en alle functionarissen/werknemers onder de WNT vallen, kan worden overwogen om de definitie van topfunctionaris te laten aansluiten op de definitie van (gewezen) bestuurders en toezichthouders in Boek 2 titel 9 BW. Het onderscheid tussen topfunctionarissen en werknemers is dan veel minder van belang geworden, aldus de RJ.
Geef een reactie