Sandra Lof, partner bij Crowe Horwath Foederer, won de Exact Cloud Award in 2015. Het adviesbureau viel bij de jury op door de persoonlijke insteek van het kantoor. Bij de editie 2016 schuift Lof aan als jurylid. ‘Strategisch denken in plaats van alleen maar financieel. Dat is iets wat steeds belangrijker wordt.’
Leuk vindt ze het, om dit jaar op de stoel van de jury te zitten. ‘Het is interessant om te zien hoe andere kantoren bezig zijn met het proces van innovatie en samenwerking. Ook vind ik het leuk om te zien of de kantoren die vorig jaar bij de laatste 10 waren geëindigd, zaken anders zijn gaan aanpakken.’
De Exact Cloud Award heeft Crowe Horwarth Foederer een stuk erkenning en herkenning gebracht, Lof: ‘Erkenning, dat we bezig zijn met de goede ontwikkelingen binnen ons bedrijf. En vanuit onze klanten en de markt herkenning dat ons kantoor op de kaart staat als innovatief. Dat wij durven te proberen met nieuwe systemen te werken en anders te zijn dan andere kantoren. Andere stappen durven te zetten.’
Persoonlijke insteek
Het adviesbureau voor onder andere accountancy, belastingadvies en human resource viel bij de jury mede op door de persoonlijke insteek van het kantoor. Een ding waar Lof zeker aandacht aan gaat besteden bij de jurering. ‘Het is de bedoeling dat ik mij ga focussen op de samenwerking. Hoe gaat het tussen accountant en (nieuwe) klant of het team onderling? Hoe hebben ze innovatie geïntegreerd in het bedrijf en in samenwerking met de klant?’ Waar ze op let bij de jurering? ‘In eerste instantie moeten de kantoren zich goed kunnen verwoorden. Daarnaast kijken we naar hun website. Is het alleen een platform of geeft de website of het kantoor er daarnaast ook nog een persoonlijk tintje aan. Bij de laatste 10 tot 15 kantoren gaan we dan dieper op het onderwerp samenwerking in.’
Bij Crowe Horwarth Foederer hebben ze een duidelijke visie op de menselijke factor. ‘De menselijke factor is zeer cruciaal, want dit is wat het proces naar de cloud ondersteunt,’ zegt Lof. Dat vraagt soms om een ander type accountant. Zelf heeft Lof naast haar accountantsdiploma’s ook het diploma van de Hoge Hotelschool op zak. De werkervaring die ze heeft opgedaan bij diverse hotelketens in Nederland komen haar nu goed van pas. ‘Je merkt dat je branchekennis meeneemt en je spreekt de taal van een ondernemer sneller. Je leert organiseren, plannen en op een andere manier naar zaken te kijken. Strategisch denken in plaats van alleen maar financieel. Dat is iets wat steeds belangrijker wordt.’
Innovatie
De accountant zou meer bezig moeten zijn met advisering en communicatie, aldus Lof. ‘Maar deze soft skills zijn niet vaak accountants eigen’. Naast meer aandacht voor advisering en communicatie vindt Lof innovatie ook een van de uitdagingen van het moderne kantoor. ‘Voor mij is innovatie in hoeverre je meegaat met de hele ketenoptimalisatie, met blockchaining, en met big data of data-analyse. Dus niet alleen maar van: ik heb een scantooltje, Exact of een rapportagetool. Nee, het gaat veel verder.’
Kantoren zijn al wel een stuk verder met innovatie dan een aantal jaar geleden, merkt de partner bij Crowe Horwarth Foederer op. ‘Je ziet al heel veel afsplitsingen of tweede labels ontstaan waarin ze dat neerzetten of proberen neer te zetten. Steeds meer, vooral jongere mensen, scheiden zich af van een groter kantoor en zetten heel makkelijk en snel iets innovatiefs neer. Dat gaat vanuit een grotere organisatie een stuk moeilijker.’
Besef komt steeds meer
Het besef dat innovatie nodig is, komt dus steeds meer bij de kantoren. ‘Ze moeten ook wel’, zegt Lof. ‘Het beroep verandert steeds meer. Op een gegeven moment wordt bijvoorbeeld de jaarrekening zo veel makkelijker, omdat alles steeds meer wordt geautomatiseerd. Dit gaat door blockchain en ketenoptimalisatie steeds sneller. Dan is het enige wat je als accountant dan nog hebt je adviesdeel of de controle van de jaarrekening. En ik denk dat als mensen zich daar niet bewust van zijn of hun werkzaamheden niet anders gaan inrichten, ze de boot missen. Wil je een klant meer kunnen adviseren dan alleen het financiële, dan zal je wel iets meer moeten weten van de dingen die eromheen spelen.’
Lof is van mening dat accountantskantoren altijd bij moeten blijven. ‘Ze moeten niet met systemen werken uit zeg maar het jaar kruik. Je wilt toch ook dat je eigen mensen met geavanceerde systemen en snelle tools werken? Als je dat zelf wilt, dan moet je dat eigenlijk ook voor je klant willen. En natuurlijk zijn die innovatie – en automatiseringsslagen duur, maar klanten verliezen daardoor, is duurder. ‘
Geef een reactie