Het merendeel van de ondernemers in Nederland zijn blij met hun accountant. Uit recent onderzoek (Exact MKB Barometer, juni 2016) blijkt dat 82% van de ondernemers tevreden tot zeer tevreden is. Vorig jaar was dit nog 69%. Hoe komt het dat de Nederlandse ondernemer zo blij is met zijn accountant?
Nederlandse ondernemers waarderen hun accountant het meest. Uit het internationale onderzoek van Exact komen enkel Groot-Brittannië en de VS in de buurt. 77% van de ondernemers in deze landen is tevreden tot zeer tevreden over hun accountant. In België is 72% blij met zijn accountant, in Duitsland 69%, in Spanje 66% en 62% van de Franse ondernemers waardeert zijn accountant. Hoe komt het dat de Nederlandse ondernemer zo blij is met zijn accountant?
Klantgericht
Accountantskantoren zijn steeds meer klantgericht gaan werken. Door het digitaliseren van administratieve processen zitten ze dichter op de huid van de ondernemer. Accountants die ik recent heb gesproken, zeiden dat zij hun administratieve processen hebben verbeterd, waarbij de cliënten gelijk de voordelen daarvan merken en ervaren.
Traditioneel en toch inzicht
Zo is er een accountant die aangeeft dat klanten hun administratie desgewenst nog op de traditionele manier kunnen aanleveren. Dus in een map. De bonnen worden direct gescand en komen dan automatisch in de boekhouding terecht. De ondernemer heeft vervolgens zicht op zijn administratie onder andere via dashboards op z’n smartphone.
Financieel geweten
Een andere accountant gaf aan dat bijna alle klanten de administratie via e-mail aanleveren. Vervolgens wordt die boekhoudkundig verwerkt. Automatisch, dankzij slimme technologie en strakke processen. Zijn er vragen over facturen, dan nemen de medewerkers direct contact op. Ondernemers hebben zo volgens de accountant een extra financieel geweten en daardoor verbetert hun financiële positie. Zonder enige moeite.
Prijstransparantie
Beide accountants hebben gemeen dat ze behalve een strakke procesinrichting, vaste prijzen vragen voor administratieve diensten. De ondernemer weet exact wat hij kwijt is aan zijn boekhouding. De accountants gaven aan dat ondernemers door deze prijstransparantie massaal de administratieve verwerking uit handen geven. Dit scheelt hen de kosten van een administratieve kracht of kunnen hun kostbare tijd besteden aan voor hun belangrijke(re) zaken.
Uitblinken in meedenken
Ik toetste de uitspraken van de accountants bij enkele ondernemers. Die antwoordden bevestigend: ‘Mijn accountant denkt mee en trekt aan de bel als hij vragen heeft over de facturen die ik heb ingeleverd.’ Een andere ondernemer gaf aan: ‘Mijn accountant blinkt uit in het meedenken. Bijzonder hoeveel kennis hij heeft van mijn bedrijf en de branche. Zijn reactiesnelheid is verbluffend.’
Nomineren voor de Exact Cloud Award
Natuurlijk heeft de digitalisering ook een keerzijde. Zo maakte het UWV bekend dat de werkloosheid onder mensen met een administratieve achtergrond flink is gestegen. Ondernemers willen dus enkel betalen voor zaken die het ondernemen makkelijker of goedkoper maken. Het gaat dus om het leveren van toegevoegde waarde. Daar is behoefte aan. Het lijkt dat Nederlandse accountants- en administratiekantoren dit goed hebben begrepen.
Vind je dat jouw kantoor of jouw accountant de Exact Cloud Award 2016 verdient? Meld je kantoor of accountant aan voor 22 juli!
Martin van Vliet, Exact
Geef een reactie