Iedere accountant die over drie jaar nog relevant wil zijn moet weten hoe je succesvol marketing, social media en communicatie kan inzetten.
Wekelijks verschijnt er wel een artikel dat ingaat op veranderingen binnen de accountancybranche. Als het niet gaat over fintech, dan gaat het over blockchain, digitalisering, robotisering, virtual reality of het inzetten van chatbots. Dat er veel aan het veranderen is in de branche, weten we ondertussen wel. Het zijn echter niet alleen innovatieve ontwikkelingen die maken dat accountantskantoren moeten veranderen. Ons speelveld en onze klanten veranderen ook.
Er zijn enkele onderzoeken die ingaan op het effect van de toename van digitalisering. Uit het visiedocument van de NBA en de sectorvisie van de ING blijkt dat klanten meer persoonlijke aandacht willen. Zij willen een accountant die proactief met hen meedenkt en die zakelijk én privé adequaat inspeelt op adviesvragen. Het proactief meedenken met je klant en het adequaat toepassen van de voordelen die digitalisering biedt, vraagt om andere vaardigheden dan het alleen maar kunnen opmaken van een jaarrekening. Vaardigheden zoals het lezen en interpreteren van data, verplaatsen in je klant en de data vertalen naar zijn/haar situatie, proactieve vragen stellen, vooruitdenken, inspelen op een vraag en daarnaast gebruik maken van andere communicatiemiddelen zoals social media als whatsapp, Linkedin en Twitter.
Vaardigheden voor de toekomst
In het rapport van ING wordt ook aangegeven welke vaardigheden nu en in de toekomst van belang zijn in het contact met klanten en potentiele klanten. Advies- en commerciële vaardigheden komen hierbij als meest belangrijke naar voren. Deze vaardigheden die je nu en in de toekomst nodig hebt om onderscheidend te zijn als gesprekspartner voor (potentiele) klanten komen niet overeen met de vaardigheden die je ooit tijdens je opleiding hebt geleerd of gewend bent. Wat betekent proactief adviseren? Wat doe je dan? Hoe doe je dat? Welke vragen stel je? Hoe maak je een marketingplan? Hoe zet je hierbij social media kanalen in? Hoe werf je nieuwe klanten via social media? Hoe zet je deze kanalen efficiënt en effectief in? Hoe leg je online contact met potentiele klanten? Wat kun je wel en niet communiceren? Hoe leg je in 140 karakters uit wat een nieuwe wetswijziging voor consequenties kan hebben? Hoe kun je je online profileren?
Concreet inspelen
Er zijn weinig opleidingen voor accountants die concreet inspelen op het leren van de vaardigheden die de huidige en toekomstige ontwikkelingen van digitalisering en social media met zich meebrengen. Dat is ook de reden dat Full•Finance een opleiding heeft ontwikkeld die praktisch ingaat op het veranderende speelveld in de accountancy. Je leert hierdoor te doen. Je kiest het marketingdoel waaraan je wilt werken en gaat er planmatig mee aan de slag. Je ziet het resultaat en deelt ervaringen met je medecursisten en je wordt bij de succesvolle realisatie van je marketingdoel individueel begeleid door een marketingexpert.
Jeanet Walraven. Jeanet adviseert accountantskantoren op het gebied van social media en social business. Je kunt Jeanet bereiken via www.linkedin.com/in/jeanetwalraven of via Twitter @jeanetwalraven
Adriaan Dorrepaal zegt
Jeanet,
1. een accountant is geen management accountant maar uitsluitend een producent van een jaarrekening, die hooguit een oordeel mag hebben over het functioneren van de administratieve organisatie.
2. een accountant opereert “na afloop van de wedstrijd” Hij draaft maanden na de wedstrijd op en constateert dan dat de match met 3-0 is verloren.
Door de accountant de taken te laten uitvoeren zoals jij die omschrijft, ontneem je de objectieve rol van een accountant en dat is juist zijn wettelijke basis.
Daarvoor zijn andere specialisten gewenst.
Jeanet Walraven zegt
Beste Adriaan, dank voor je reactie en een ietwat late reactie van mijn kant 😉
In opdracht van de NEMACC heb ik onderzoek verricht naar de impact van sociale media op de bedrijfsvoering van MKB accountantskantoren. Het resultaat kun je hier lezen https://www.nba.nl/themas/mkb/informatie-voor-mkb-accountants/nemacc/activiteiten/publicaties/de-impact-van-social-media-op-de-bedrijfsvoering-van-mkb-accountantskantoren/ In dit onderzoek kun je het antwoord vinden op jouw bevindingen. De objectieve rol van de accountant is zeker belangrijk, maar heeft geen impact op de inzet van sociale media niet in de weg te zitten. Gezien de huidige ontwikkelingen in de markt en met het oog op de toekomst zijn er voldoende redenen om juist te kijken naar hoe je sociale media kunt inzetten als accountant en daarbij tevens de objectieve rol in ogenschouw te nemen. Als je het leuk vindt om hierover een keer van gedachten te wisselen, houd ik me van harte aanbevolen.
Met een hartelijke groet,
Jeanet Walraven