Familiebedrijven zijn belangrijk voor de stabiliteit van onze economie. Ze zijn niet alleen loyaal naar hun medewerkers, maar ook nog veel minder gevoelig voor conjuncturele schommelingen dan bijvoorbeeld beursgenoteerde bedrijven. Die ‘ongevoeligheid’ komt door hun focus op innovatie en door hun afgeschermde marktpositie, zegt de Duitse managementgoeroe Hermann Simon in een speciale editie van het corporate magazine Inzake van PwC.
Simon: ‘Ze investeren niet méér in innovaties, maar het rendement is hoger. Omdat ze zich richten op het vergroten van hun kennisvoorsprong in de specifieke productenlijn(en) waarin ze actief zijn en in het verstevigen van hun positie in de keten.’
Verborgen kampioenen
De Duitse managementgoeroe noemt ze ‘verborgen kampioenen’: succesvolle familiebedrijven die vaak in de schaduw van grote multinationals opereren en een stevige fundering onder de economie van een land vormen.
Unieke kennis
‘Familiebedrijven beschikken over een unieke kennis en door hun exclusieve karakter en beperkte marktomvang hebben ze minder te vrezen van disruptors à la Uber. Daarnaast schuiven ketens steeds meer in elkaar en wordt vertrouwen belangrijker. Familiebedrijven doen liever zaken met partners die ze (her)kennen en die net zo denken en aangestuurd worden als zij.’
Geef een reactie