Het accountantskantoor ziet er binnen afzienbare tijd heel anders uit dan nu, voorspelt Johan de Konink RA, directeur van de Gjald Groep, waaronder ook accountantskantoor Rikst valt. ‘Nu hebben we nog een ‘blauw’ beroep: taakgericht en controlerend. Over afzienbare tijd hebben we echter een ‘rood’ beroep: mensgericht en extravert.’
Digitalisering en robotisering van de accountancymarkt zijn niet meer te stoppen. Dat is de sterke overtuiging van de Konink. ‘Daarnaast is er nu al een nieuwe trend in opkomst: die van de applicatie-integratie. Met die integratie kun je weer hele nieuwe diensten ontwikkelen.’ Volgens de registeraccountant gaan applicaties en vooral de onderlinge integratie daarvan een complete disruptie van het accountantsberoep tot gevolg hebben. ‘Als de financiële, operationele en personele processen van je klant geïntegreerd zijn, kun je zijn werkprocessen analyseren en monitoren en je ontwikkelen tot procespartner. Als accountant verschuift je rol dan effectief van boekhouder naar regisseur van de gebruikte softwarepakketten en kun je je klanten strategisch bijstaan bij hun bedrijfsvoering op basis van data.’
Van taakgericht naar mensgericht
Het accountantskantoor verschuift volgens de Konink binnen afzienbare tijd van taakgericht naar mensgericht. ‘De controle- en registratiewerkzaamheden verlopen dan helemaal automatisch via platformen als Yuki; onze mensen focussen dan volledig op analyse en communicatie.’ Deze verschuiving leidt er bij Rikst nu al toe dat er een ander soort medewerker wordt gezocht en aangetrokken. ‘Onlangs heb ik bijvoorbeeld een diëtist aangenomen met een sterke affiniteit met IT. Hij is nu onze Digital Transformation Officer (DTO) en houdt zich fulltime bezig met zoeken, analyseren en aantrekken van nieuwe software en het integreren en stroomlijnen van applicaties en werkprocessen. Alles om de beste klantbeleving en het meest efficiënte proces te creëren.’
Software-integratie cruciaal
Het is duidelijk: software en de integratie daarvan zijn cruciaal voor Rikst. ‘Yuki heeft onze sector laten zien dat robotisering van de boekhouding kan en werkt. Door operationele data te combineren, kun je vervolgens hele interessante KPI’s ontwikkelen. Zo signaleer je dingen waar de ondernemer zelf nog geen weet van heeft.’ Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je over de juiste software beschikt, weet Johan ook. ‘Dankzij Yuki hebben we nu niet meer eens per jaar, maar maandelijks inzicht en zien we dus direct waar dingen anders gaan dan ze zouden moeten. Geeft een verkoper consequent extreme kortingen? Nu kun je dat direct aanpakken, in plaats van eerst 9 maanden onnodig verlies te lijden.’
Overkoepelende softwareschil
Natuurlijk kan het altijd nog beter. ‘De volgende stap is een bovenliggend platform met één user experience voor alle pakketten waarmee wij en onze klanten werken. Omdat dit nog niet bestaat, zijn we dit zelf aan het ontwikkelen, met een externe partner – de mijnkantoor-app. Zo houden we nog meer de regie op het gehele administratieve proces en krijgen klanten één portaal waaruit ze al hun informatie kunnen halen, met slechts één inlogcode. Om dit goed voor elkaar te krijgen is het van groot belang dat alle softwareontwikkelaars hun pakketten ‘open zetten’. Alleen dan kun je optimaal koppelen, en dus nog efficiënter werken.’
Onderscheidend en innovatief
De verregaande automatisering van Yuki was de reden waarom Rikst vanaf het allereerste begin voor Yuki koos. ‘De Yuki software was (en is) zo onderscheidend en innovatief, dat moesten we hebben. Toen ze net begonnen, onderscheidden ze zich al met hun ‘scan-herken’-opties, nu doen ze dat met name met het communicatieplatform waarmee je op transactieniveau communiceert met je klant. Daarbij zijn klanten razend enthousiast over het platform. Al zij eenmaal hebben gewerkt met Yuki zijn ze ‘hooked’. Ze vinden het plezierig werken en zijn erg blij met alle functionaliteiten die het programma biedt, zelfs als ze die (nog) niet allemaal gebruiken.’
Kostenaspect
Ook het kostenaspect speelde en speelt voor Rikst een rol bij de keuze voor Yuki. Sinds het kantoor met Yuki werkt, bieden zij de klanten vaste prijzen per maand. Dat was wel even wennen in het begin, vertelt de Konink. ‘We hebben onze prijzen destijds flink opgeknipt en moesten hierna opnieuw groeien in omzet. Gelukkig bleek dit geen probleem aangezien onze efficiëntie omhoog schoot.’
Proactief adviseren
Doordat de (financiële) processen steeds gestroomlijnder verlopen, gaat Rikst zich nu meer en meer richten op een viertal segmenten, retailers, dienstverleners, webwinkels en detacheerders/uitzendbureaus. De Konink: ‘Dankzij Yuki zijn we in staat echt in onze adviesrol te komen. Wel moet de klant nog even omschakelen, merken we. Accountants roepen immers al jaren dat ze proactief adviseren, maar welke ondernemer heeft dit nu in de praktijk meegemaakt? Dus waarom zouden ze ons partner-plus abonnement afsluiten en betalen voor een dienst die ze nog nooit hebben gekregen? We merken dat nieuwe klanten sceptisch tegenover dat advies staan en daarom kiezen voor ons ‘vrienden’-abonnement, waarin alleen de aangiftes en jaarrekeningen opgenomen zijn. Aan ons momenteel de taak om nieuwkomers dusdanig met hun eigen data te verrassen waarin we dat vertalen naar relevant en interessant advies. Kijk, dan trigger je ze en zien ze dat ze aan jou een heuse bedrijfsadviseur hebben die ze kan helpen groeien. Heb je ze eenmaal kennis laten maken met dit gerichte advies, dan zien ze de toegevoegde waarde van ons plus-abonnement en sluiten ze dat ook graag af. Dit kost momenteel wat extra investering van onze kant.’
Overlevingstip
‘Heb je een accountantskantoor en werk je nog traditioneel? Dan raad ik Yuki absoluut aan. Vooral vanwege de ongekende mate van innovatie, het gebruiksgemak en het 24/7 inzicht,’ stelt Johan. ‘Je moet hoe dan ook digitaliseren als je de transitie door wilt maken die je door moet maken. Accountants die puur en alleen blijven registreren en controleren leggen het eerder vroeger dan later af tegen accountants die digitaal werken en klantgegevens effectief analyseren. Je klanten kunnen nog zo loyaal zijn, maar als je buurman de early adaptor voor minder dan de helft van de prijs een digitale (dus snellere en goedkopere) administratie aanbiedt, inclusief maandelijks inzicht in de bedrijfsvoering en relevant bedrijfsadvies, stapt hij over. Gegarandeerd. Ik zou zeggen: bepaal je eigen werkelijkheid en houd de regie in handen. Geef je klant de keuze om ook bij jou de boekhouding te voeren zoals hij dat wil. Digitaal en online dus. Steek je kop niet in het zand voor deze ontwikkelingen, want ze waaien echt niet over. Vraag jezelf tenslotte af of je IN je kantoor of AAN je kantoor wilt werken. Is dat laatste een ambitie? Bel, mail of chat eens met Yuki!’
Geef een reactie