Wanneer is verandermanagement echt een succes? Hoe win je binnen je kantoor je medewerkers voor nieuwe manieren van werken en hoe voeg je na zo’n traject waarde toe voor ondernemers. Een leidend principe is dat IT gebruiksvriendelijk moet zijn. Dat geldt voor zowel de medewerker als voor de klant. De menselijke factor is altijd beslissend voor succes. Jacco Oudhof herkent dit uit eigen ervaring.
Dapas Software weet dit als geen ander. Jacco Oudhof richtte in 2015 Dapas Software op. Hij had al een solide team van mensen die graag samenwerkten– zij maakten de overstap vanuit KPMG, waar hij voorzitter van de MKB-praktijk was. Dat was een mooie tijd, vindt hij, want ‘uitdaging is het mooiste wat er is’. Hij komt het nu opnieuw tegen in het begeleiden bij verandermanagementtrajecten, iets waar veel accountantskantoren hulp bij nodig hebben. Volgens Oudhof komt dat door verschillende factoren.
De early adopters zien de noodzaak wel
Soms zien de mensen de noodzaak niet. ‘Waar het in mijn ogen vaak verkeerd gaat, is dat de top van een accountantskantoor wel weet dat het een andere kant op moet – maar de weerstand vanuit mensen die al 20 jaar hetzelfde werken houdt ze vaak tegen.’ Een manier om die weerstand weg te nemen is het helpen van de ‘early adopters’ in je organisatie. Help hen om nieuwe dingen uit te proberen. Zij zullen anderen aantrekken en zo zorgen dat je mensen met je meekrijgt.
Omdenken van je services
Een andere horde bij verandering is de angst van medewerkers dat ze overbodig zullen raken. Die angst kun je in het algemeen wegnemen door ervoor te zorgen dat ze zich op ander –leuker– werk kunnen richten, omdat sneller en slimmer werken en de beschikbaarheid van (nieuwe) data helpen om betere services te kunnen bieden. Maar dat vergt wel een omschakeling in het denken over wat die services dan zijn. ‘Accountants denken heel erg in producten die zij tijdens hun opleiding hebben leren maken, als jaarrekeningen en fiscale aangiften. En een klant denkt heel erg in toegevoegde waarde.’
Wat is jouw toegevoegde waarde eigenlijk?
Die toegevoegde waarde zit niet in documenten, maar in expertise en toepassing daarvan. ‘Een jaarrekening bespreken is een heel veilig iets, maar een uitspraak doen over waar de klant over een aantal jaren staat en daar eens heel goed met hem over nadenken is iets anders.’ En hoewel je bij het geven van zulk advies over meer en betere data beschikt dan vroeger, blijft dat toch mensenwerk. Net als het werven van nieuwe klanten. Eerder verscheen op OnlineOndernemen dit blog over de aanpak van SFAA.
Oudhof deelt eigen ervaringen
Juist dat mensenwerk is het mooie, vindt ook Oudhof. Hij begeleidde zelf heel wat startups: ‘Als we na 2 jaar zagen dat het een heel andere kant opging dan ze zelf misschien hadden bedacht, zeiden we tegen ze: realiseer je je dat je over 4 jaar 50 mensen op de payroll hebt staan? Dan lachten ze natuurlijk, maar na een jaar beginnen ze door te krijgen dat bezig zijn met al die ideeën en zo snel groeien toch betekent dat je ineens bezig bent met het runnen van een toko.’
Gezond bedrijf met adviseur aan je zijde
En dat kan nare gevolgen hebben als iemand dat niet voor je in de gaten houdt. Oudhof haalt een Joods gezegde aan –‘ik wens je veel personeel toe’– om te illustreren hoe (onverwacht) zakelijk succes het je moeilijk kan maken: ‘Zo iemand komt helemaal niet meer aan zijn ideeën toe, er komt ongelooflijk veel op ‘m af. Daar gaan ook veel ondernemingen kapot aan: uiteindelijk groeien ze kapot. Als je een ondernemer daar helemaal in begeleidt en hem er duidelijk op voorbereidt wat de gevolgen zijn van de keuzes die hij maakt, dan help je zo’n iemand écht.’
Meer kansen voor accountants
Daarin zit dus óók de kracht van een goede accountant of adviseur. Je helpt je klant niet alleen te groeien, maar ook de groei te managen. Meer lezen over kansen voor accountants? Bekijk kosteloos een e-book met advies van 8 experts zoals Jacco Oudhof.
Bekijk hier het e-book!
Geef een reactie