Mark Bisschop van Docco slaat de spijker op zijn kop. In zijn recente blog geeft hij aan dat CRM 2.0 hard nodig voor het accountants- of administratiekantoor van vandaag. De uitkomsten van de Exact MKB Barometer 2016 laten een vergelijkbare uitkomst zien. Maar liefst 65% van de ondernemers stelt dat de accountant meer kennis van de branche van zijn cliënt moet hebben. Toch geeft slechts 28% van de kantoren toe dat meer branchekennis nodig is in de race om de klant.
Dat duidt erop dat accountants onvoldoende zicht hebben op de behoeften van hun klanten. Tijd voor een goed CRM-systeem.
Inzicht in klanten
Wil je behoeften van klanten beter en op tijd detecteren dan is het verkrijgen van inzicht de eerste stap. Dat krijg je door de volgende stappen te ondernemen:
- haal de stofkam door je klantinformatie en vul die aan met recente gegevens;
- bewaar alle klantinformatie op een centrale plek (CRM in de cloud) en zorg dat die informatie in alle software die je gebruikt (boekhoud, rapportage, fiscaal etc.) integraal is te benaderen. Zo voorkom je dubbele handmatige invoer en borg je de actualiteit van de gegevens;
- werk na elk klantcontact het CRM bij zodat de informatie over de klant actueel blijft.
Keuze voor CRM
Er zijn veel CRM-systemen op de markt. Van zeer basale die dienen als een digitale klantenkaart tot super geavanceerde tools. Welke moet je als accountant kiezen? Daarover hebben we – mijn collega’s en enkele accountants – ons gebogen. Accountants hebben specifieke wensen. Deze hebben we verzameld en aangevuld met wensen van ondernemers over de ondersteuning door hun accountant. Vervolgens hebben we een CRM-oplossing specifiek voor accountants- en administratiekantoren ontwikkeld. Dit nieuwe CRM in Exact Online Accountancy is sinds deze zomer beschikbaar en is ontworpen om echt 360 graden klantinzicht te realiseren. De basiseigenschappen:
- binnen CRM in Exact Online Accountancy sla je klantgegevens centraal op;
- het CRM haalt actuele stamgegevens eenvoudig op bij de Kamer van Koophandel. Die zijn eenvoudig te verrijken en alle correspondentie en e-mails sla je eenvoudig op;
- geïntegreerde documentbeheer voor permanente en/of jaardossiers biedt een herkenbare documentmappenstructuur. Andere (fiscale of werk) programma’s zijn desgewenst te koppelen.
Real-time advies informatie
Wil je werkelijk 360° klantinzicht dan wil je inzicht in de prestaties van je klant. Daarom breiden we Exact Online Accountancy uit met ‘advies cockpit’. Die cockpits kan een kantoor eenvoudig zelf inrichten voor bepaalde (groepen van) klanten. In deze cockpits verschijnen dan allerlei key performance indicatoren (kpi’s) die inzicht opleveren in hoe het met de cliënt en zijn onderneming gaat. Onvrede bij klanten is relatief snel te detecteren. Een symptoom van onvrede is het betalingsgedrag. Als je merkt dat dit verslechtert, dan is het zaak om contact op te nemen met de klant en met hem in gesprek te gaan. Dan kom je achter de reden. Meer hierover weten. Lees de ervaringen van Perry Telle van Hoornwijck Groep.
Marketing & acquisitie
CRM 2.0 – ofwel een modern CRM-systeem – is er voor de moderne accountant die actief op zoek is naar nieuwe klanten/opdrachten en die gericht is op klantbehoud. Het nieuwe CRM in Exact Online Accountancy biedt hiertoe:
- talloze mogelijkheden voor relatieclassificatie inclusief een naadloze integratie met Mailchimp voor e-mailings en nieuwsbrieven;
- direct inzicht in de lopende (advies) kansen, omzetvoorspelling;
- de mogelijkheid om eenvoudig offertes op te stellen die automatisch kunnen worden omgezet in een project. Behalve meer omzet ontstaat dus ook verhoogde efficiëntie.
Uiteraard draait het systeem in de cloud en is het ook benaderbaar via smartphone of tablet. Je hebt dus altijd je CRM bij de hand, ook onderweg. Bovendien maakt dit CRM 2.0 in Exact Online Accountancy een integraal onderdeel uit van een bredere kantoorbeheeroplossing inclusief Urenregistratie & Facturatie en Workflow.
Meer weten? Schrijf je vrijblijvend in voor een webinar over Pratice Management:
Schrijf je nu in
Erik Ledeboer
Erik heeft meer dan 10 jaar Exact ervaring in diverse disciplines. Momenteel is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe practice management oplossing in Exact Online Accountancy bestaande uit CRM, Urenregistratie & Facturatie, Document- en Workflowbeheer. Volg Erik op Twitter via @ErikLede.
Geef een reactie