Dat Customer Relationship Management u veel oplevert, is waarschijnlijk niet iets wat u vandaag voor het eerst hoort. Ook weet u inmiddels vast wel dat CRM-software uw leven makkelijker maakt en dat uw omzet omhoog gaat doordat u meer grip heeft op uw organisatie. Toch bent u nog niet overgegaan tot de aanschaf van een CRM pakket. Waar twijfelt u nog aan?
Uit de praktijk blijkt dat het werken met CRM-software niet een vanzelfsprekendheid is. Een veel gemaakte denkfout is dat men in de veronderstelling is dat CRM-software alleen bij grote bedrijven iets oplevert. Niets is minder waar. Ieder bedrijf, groot of klein, moet op de hoogte zijn van het wel en wee van de klant: ‘de klant centraal stellen‘. Customer centricity is niet slechts een hippe trend, het is vandaag de dag een voorwaarde voor een succesvolle onderneming.
Vier situaties
Hieronder schetsen wij vier situaties om u te overtuigen van het belang van CRM.
- #1. U stuurt en ontvangt toch ook dagelijks tientallen e-mails?
Zonder CRM: Dagelijks stuurt u tientallen mails. Persoonlijke mails, maar ook standaard mails. Steeds opnieuw voert u alle gegevens in en past u de tekst aan. Aan het einde van de dag kunt u in uw inbox zien welke mails gelezen zijn en welke niet. Zowel in uw in- als outbox geeft u door middel van een ‘rood vlaggetje’ aan of er nog een actie verbonden is aan deze mail.
Met CRM: Vanuit CRM stuurt u een e-mail naar uw klant, u gebruikt hiervoor een e-mailsjabloon, alle gegevens worden automatisch gevuld. De kans op fouten is hierdoor gering. Doordat alle gegevens in CRM al klaarstaan, stuurt u ook eenvoudig een e-mailing. Natuurlijk kunt u zelf bepalen hoe uw sjablonen er uit moeten zien. Ook uw ingekomen e-mails slaat u heel eenvoudig op in een digitaal klantdossier, zo heeft u alle klantgegevens bij elkaar. Eventueel kunt u daar direct een taak aan koppelen voor uzelf of uw collega. (In CRM vindt u in het digitale dossier van uw klant deze e-mail en taak, weer terug. )
- #2. U gaat toch ook wel eens met vakantie?
Zonder CRM: Uw vakantie staat voor de deur, u wilt nog wat zaken afhandelen voordat u weggaat. Uw uitstaande acties verzamelt u doorgaans in uw eigen actielijst in Outlook, een Excel lijst of u onthoudt wat u nog moet doen. Zodra u bent vertrokken naar uw vakantiebestemming, krijgt uw collega een vraag van een klant of prospect naar aanleiding van een eerder besproken verzoek. Helaas kan uw collega de vraag niet beantwoorden omdat zij geen toegang heeft tot uw actielijsten.
Met CRM: Voordat u vertrekt, kijkt u in uw takenlijst welke taken u nog moet afhandelen. Zowel de dagelijkse taken als periodieke taken staan keurig op datum in uw overzicht. Alle acties inclusief bijbehorende telefoonnotitie of (mail)correspondentie staat gebundeld in het digitale klantendossier. Sommige taken kunnen wachten en andere zet u door naar uw collega. Omdat uw collega’s dezelfde informatie hebben als u, kunnen zij makkelijk uw werkzaamheden overnemen. Bij terugkomst ziet u in een overzicht welke zaken er zijn afgehandeld en welke u nog moet doen.
- #3. U bent toch ook wel eens onderweg naar een klant?
Zonder CRM: Voordat u naar uw afspraak gaat, checkt u op verschillende plaatsen (Windows Verkenner, Outlook etc) of er nog bijzonderheden zijn, u print wat belangrijke zaken en vertrekt. Tijdens de rit realiseert u zich, dat u iets bent vergeten, u belt uw collega, maar helaas zij is in bespreking en niet in de gelegenheid u te helpen.
Met CRM: U bent al een paar dagen van plan een klant te bellen voor een afspraak en rijdt toevallig in de buurt. U parkeert uw auto en zoekt in CRM het telefoonnummer op van de desbetreffende klant. Door middel van de ‘belfunctie’ kunt u direct bellen. Voordat u naar binnenstapt, bekijkt u het digitale dossier van de klant voor de laatste informatie.
- #4. U maakt toch ook een jaarplanning?
Zonder CRM: Aan het begin van het nieuwe jaar wordt de planning gemaakt voor alle terugkerende werkzaamheden. U gebruikt hiervoor verschillende rapportages in Excel. U en uw collega’s zijn voornemens het overzicht goed bij te houden. Maar helaas door de drukte zijn er bepaalde werkzaamheden niet doorgevoerd. Uw overzicht is niet compleet.
Met CRM: U maakt automatisch terugkerende periodieke taken aan per klant. Uw periodieke taken staan allemaal op een centrale plek in CRM. Hierdoor wordt de taak makkelijk gelezen, afgehandeld en afgevinkt. Zo kunt u eenvoudig de voortgang van de taken bewaken door middel van voortgangsrapportages en bent u altijd up-to-date.
Twijfels
Hebben wij uw twijfels weggenomen of wilt u uw twijfels met ons delen, wij staan u graag te woord. RADAR software al meer dan 15 jaar uw gesprekspartner op het gebied van CRM. www.radarsoftware.nl
Belinda van Dijk is marketing en salesmedewerker bij Radar Software.
Geef een reactie