Bellen via internet neemt ook binnen het bedrijfsleven sterk toe. Volgens het economisch bureau van ABN Amro is de omzet in dit segment van de telecommarkt de afgelopen twee jaar ongeveer verviervoudigd. De bank verwacht dat het einde van deze groei nog niet in zicht is en voorziet voor de komende tijd een toename van zo’n 30% per jaar.
Markt in beweging
De meerderheid van de zakelijke markt belt nog altijd traditioneel, terwijl in de consumentenmarkt internetbellen al heel normaal is. Steeds meer bedrijven zien echter wel de voordelen van internetbellen, constateert ABN Amro. Door de komst van allerlei nieuwe toepassingen en nieuwe verdienmodellen onder aanbieders is de zakelijke telecommarkt momenteel behoorlijk in beweging. Traditionele providers, grootzakelijke operators, distributeurs en ook IT-dienstverleners zijn allemaal nog op zoek naar hun plekje.
Omzet
In de zakelijke telecom daalde de totale omzet volgens ABN Amro de afgelopen twee jaar nog met circa 9,5%. De bank verwacht dat deze omzetdaling voorlopig doorzet, met zo’n 4% per jaar. In de telecommarkt als geheel wordt een jaarlijkse terugval verwacht van ongeveer 2%.
Geef een reactie