Een cloudstrategie biedt accountants veel voordelen: flexibiliteit, kosten-efficiëntie, snel op- en afschalen, werken op ieder moment en op elke plek. Het vorig jaar gepresenteerde CaseWare Cloud zal daar veel aan bijdragen. Om te beginnen met een klantdossier dat in de cloud hangt.
The next big thing: de ondersteuning die CaseWare biedt, zal zich als een olievlek uitbreiden naar het volledig practice- en engagement-management van kantoren. Enter the Flow met CaseWare Cloud. Het was niet moeilijk om dit jaar een overkoepelend thema te vinden voor de op 7 juni gehouden jaarlijkse relatiedag CaseWare Open, vertelt Joost Ekkelboom, salesmanager bij CaseWare Nederland. Accountant en klant, accountant en beroepsvereniging, kantoren en softwareleveranciers, collega’s onderling, controleleider en medewerkers, accountant en fiscalist: het werkwoord dat bij al deze combinaties komt kijken, is ‘verbinden’. “Maar als je partijen aan elkaar verbindt en het blijft daarbij, is de toegevoegde waarde niet zeer groot. Onze klanten zijn op zoek naar nieuwe manieren van werken. Zelf kunnen ze dan niet op de bank blijven zitten, ze moeten in beweging komen. In de doe-stand, zoals we recent met twee kantoren hebben gedaan om een best practise te maken. Daar op voortbordurend kwamen we op het woord ‘flow’ als thema voor de CaseWare Open.” Daarom:Enter the Flow met CaseWare. Waar flow volgens Ekkelboom concreet voor staat? “Flow is het tegendeel van statisch. Het raakt aan wat er technisch allemaal speelt. Allereerst workflow en dataflow. En niet te vergeten: het duidt opeen bepaalde mindset. Namelijk dat je, als gebruiker van de oplossingen van CaseWare, in flow geraakt. Dat je denkt: ik zit er lekker in, ik kan het makkelijk aan. Sterker, ik kan méér aan dankzij het gemak van nieuwe techniek.”
Strategisch thema
Enter the Flow dient ook als strategisch thema voor de komende periode, de stip op de horizon, zegt Richard Schiphorst, directeur van CaseWare Nederland. “Waar de nadruk jarenlang heeft gelegen op de jaarrekeningrapportage, zien we nu dat wij bijna als vanzelf de stap maken naar de hele praktijk en alle bijbehorende processen: CRM, het online dossier, workflow, analytics en wie weet nog meer. Het hart daarvan is ons samenstelplatform Caseware Cloud, waarin behalve onze eigen oplossingen ook andere best of breed-software benaderbaar zijn. Dat worden er steeds meer. De beweging die we maken omvat het kwaliteitsproces, betrek de klant erbij, zet medewerkers aan tot beter samenwerken, spreidt het werk, geeft actuele inzichten. De tooling die erbij komt ondersteunt de accountant op alle fronten, zet hem in zijn kracht en helpt hemrelevant te blijven.“
Maar hoe dan?
Het gesprek in de beroepsgroep gaat de laatst twee jaar over verschuiving van traditioneel werk naar meer advies aan de klant, zegt Ekkelboom.“Maar waar het nog weinig over gaat is: maar hoe dan? De accountant is en blijft een accountant. Hij is goed in wat hij doet, vooral de cijfers. Om hem te helpen dichter op die klant te zitten, moet je zorgen dat hij met zijn dagelijkse werk zoveel mogelijk in control is, dat hij meer tijd beschikbaar krijgt om met zijn klanten te praten. De oplossingen die wij nu bieden, stellen hem in staat dat echt te doen. ”Bij CaseWare begint dat bij het bij elkaar brengen van de data. Maar dan moet de mens ook mee, realiseert Schiphorst zich. “De techniek ontwikkel zich altijd sneller dan de mens kan adopteren. Voorkantoren, maar ook voor ons, is het de uitdaging om daarin het juiste evenwicht te vinden. ”
Op twee snelheden
“Als je in de markt kijkt dan zijn er grote verschillen in de werkwijze van kantoren”, zegt Ekkelboom. “Veel kantoren maken nog steeds de meeste omzet met jaarrekeningen. Dan zijn er koplopers, die van mening zijn dat technische ontwikkelingen hun businessmodel bepalen. ”CaseWare probeert daarom geenszins de cloud er versneld bij alle klanten ‘door te drukken’, maar biedt zijn oplossingen als het ware op twee snelheden aan. On premise oplossingen worden verbonden aan de cloud en applicaties worden bij voorkeur in de cloud ontwikkeld. Ekkelboom: “Kantoren kunnen blijven werken zoals ze gewend zijn met onze huidige oplossingen. Wie eraan toe is kan opschakelen naar de cloud, met de voordelen van inzichten, overzicht en functionaliteiten die waarde toevoegen aan het proces.”
Slimme uitvraagtechnieken
Vorig jaar liet CaseWare tijdens de CaseWare Open de contouren van zijn cloudplatform zien. “Tijdens Enter the Flow toonden we de applicaties die daarbij horen”, aldus Schiphorst. “De belangrijkste daarvan is het online dossier. De accountant zet niet alleen de jaarrekening klaar, maar hij kan het volledige dossier samen met zijn klant in deze omgeving opbouwen. Het platform faciliteert die samenwerking. Vooral ook door een makkelijker en eenduidige communicatie. Nu geeft het nog veel gedoe als de accountant nog documentatie of informatie nodig heeft. Traditioneel is hij dan aangewezen op bellen en mailen met de klant. Dat werkt prima, maar vreet tijd. Er komt zand in de machine zodra de AA die er mee bezig was, ziek wordt of met verlof is. Zo’n mail zit dan in een mailbox, niemand die erbij kan. In het platform is alle informatie centraal beschikbaar voor iedereen. Slimme uitvraagtechnieken zorgen ervoor dat de klant de benodigde informatie aanlevert op het juiste moment.”
Optimale mix tussen efficiency en effectiviteit
Belangrijk is volgens Schiphorst dat er een optimale mix is tussen efficiency (snelheid) en effectiviteit(kwaliteit), op een risicogerichte manier. “Ik hou niet zo van de term ‘wegautomatiseren’. Het is niet dat we zeggen: het moet sneller, dus laat accountants minder doen. Nee, het moet slimmer en met de juiste kwaliteit. De output, in welke vorm ook, moet de zekerheid toevoegen die de klant van zijn accountant mag verwachten. Ik denk niet dat je als digitaal kantoor nog veel tijd kunt besparen, maar wel dat je die anders gaat gebruiken. Door meer tijd te besteden aan werkzaamheden waar de klant extra waarde in herkent, de proactieve advieskant.”
Content in diverse smaken
Dat wordt bereikt met premium content in de diverse ‘smaken’ (SRA, Novak, Cygnus Atratus) die CaseWare biedt, maar ook door de integratie van moderne technieken voor certificering van documenten of SBR Assurance. Bij slimmer werken horen volgens Ekkelboom ook nieuwe ontwikkelingen. “Analytics, data-analyse, bijbehorende businessrules, algoritmen, we houden dat scherp in de gaten en zitten er bovenop. Technisch gezien zijn oplossingen tegenwoordig relatiefsnel te leveren. De techniek haalt als het ware de wensen van klanten in. Wij zijn er trots op dat we praktisch een aantal zaken hebben ingevuld die nu al gebruikt kunnen worden, vooral het online samenstellen. Hoe dat gaat zullen we op de CaseWareOpen presenteren. Kijkend naar de markt mogen we dat best baanbrekend noemen. Er is nog geen partij die dat volledig in de cloud doet.”
Dit artikel is ook verschenen in het CaseWare Magazine van mei 2017
Geef een reactie