MKB’ers met klachten over de compensatieregeling voor hun rentederivaten kunnen voortaan terecht bij een speciaal daarvoor ingestelde onafhankelijke geschillencommissie.
De geschillencommissie is sinds deze week actief geworden nu de eerste ondernemers een compenstatievoorstel hebben ontvangen van hun bank. Klanten die van mening zijn dat hun bank een derivaat onterecht niet heeft opgenomen in de compensatie, kunnen dit voorleggen aan de commissie. De uitspraak van de commissie is bindend, voor zowel de bank als klant. De kosten om een zaak voor te leggen bedraag €250,-. De bank moet dit bedrag betalen als de klant gelijk krijgt.Verder kan alleen over specifieke aspecten van de compensatieregeling worden geklaagd. Dat maakt het mogelijk om klachten snel af te handelen. Er lopen al veel rechtszaken en zaken bij het financiële klachteninstituut Kifid, van gedupeerden die het niet eens zijn met de manier waarop ze door hun bank zijn behandeld.
Klantbelang
Rentederivaten zijn ingewikkelde afgeleide financiële producten, waarvan de waarde is afgeleid van iets anders, bijvoorbeeld de aandelenkoers of de rentestand. De derivaten worden ook gebruikt om te speculeren op een gebeurtenis die al dan niet zal plaatsvinden. Als de financiering tussentijds verandert of zelfs eindigt, komen ondernemers in de problemen als de financiering onder een renteswap tussentijds verandert of eindigt. Rabobank, ABN Amro, ING, SNS, Van Lanschot en Fortis (van wie de portefeuille naar Deutsche Bank ging) verkochten tussen 1 april 2011 en 1 april 2014 rentederivaten op MKB-leningen. Drie jaar geleden droeg de AFM de banken op gedupeerden te compenseren. Toen hierbij het klantbelang niet altijd voorop stond, werd door een speciale commissie een uniform herstelkader opgesteld.
Onvoorziene kosten
Duizenden MKB’ers kochten afgelopen jaren rentederivaten bij hun bank om zich in te dekken tegen het risico van een rentestijging. Toen de marktrente daalde, kregen veel van hen echter te maken met hoge onvoorziene kosten. Onder meer boeren en binnenvaartschippers kwamen daardoor in de knel. Inmiddels is duidelijk dat 18.000 klanten recht hebben op compensatie. Dit aantal zal zeer waarschijnlijk de komende maanden verder toenemen, aangezien de banken nog niet klaar zijn met het doorploegen van hun dossiers. ABN Amro en Rabobank, met veruit de meeste dossiers, geven kwetsbare klanten die bijvoorbeeld in Bijzonder Beheer zitten, voorrang. Deze banken hebben inmiddels al aangegeven dat sommige klanten tot in 2018 zullen moeten wachten op een schadevergoeding. Het uitpluizen van de dossiers en berekenen van compensatie is volgens hen bijzonder complex. Deutsche Bank is als eerste bank begonnen met het vergoeden van de schade. Volgens de Stichting Renteswapschadeclaim hebben de eerste deelnemers van de stichting al een schadevergoeding gekregen.
Frank Wijn zegt
“Het uitpluizen van de dossiers en berekenen van compensatie is volgens hen bijzonder complex”.
Nee hoor, maar wel arbeidsintensief. Dat hadden de banken (sinds 5.7.2016 met 250 man per bank) al lang klaar kunnen hebben.
Maar banken hebben hun derivatendossiers nooit goed op orde gehad en moeten dat gaan toegeven: https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2015/okt/boete-abn-amro
Dat is/wordt pijnlijk duidelijk naarmate de tijd vordert.