ABN Amro heeft afgelopen week de eerste eerste MKB-klanten met een rentederivaat een aanbod gedaan voor een voorschot in het kader van het uniform herstelkader.
Deze klanten krijgen een voorschot van 80% van de coulancebetaling. De overige klanten in bijzonder beheer worden de komende weken geïnformeerd. Krijgen klanten dit jaar geen definitief compensatievoorstel, dan biedt ABN Amro een aanbod voor een aanvullend voorschot ter hoogte van een inschatting van de verwachte totale compensatie.
Klanten die niet onder bijzonder beheer vallen, krijgen volgens planning dit jaar een definitief aanbod. Anders volgt in december een aanbod voor een voorschot ter hoogte van 80% van de coulancevergoeding. “De voorschotten gelden niet voor klanten die in staat van faillissement verkeren, in een gerechtelijke procedure met de bank zijn verwikkeld of met wie de relatie is geëindigd.”
Andere banken
Rabobank verwacht pas na september een aanbod te kunnen doen aan kwetsbare klanten. ING is nog bezig met de herbeoordeling. “Tevens hebben wij in de afgelopen tijd nog nadere vereisten met betrekking tot de uitvoering van het herstelkader ontvangen. Hierdoor is er helaas vertraging opgelopen maar wij verwachten het merendeel van onze klanten die onder het bereik vallen van het herstelkader, op korte termijn, per aangetekende brief, te kunnen berichten of zij in scope dan wel out of scope vallen van het herstelkader. Het is onze ambitie om de klanten die in scope vallen van het herstelkader, in 2017 een passende oplossing te bieden.”
Deutsche Bank is al begonnen met het compensatietraject. De twee andere banken die MKB-klanten gaan compenseren voor geleden schade door rentederivaten, zijn SNS Bank en Van Lanschot.
Frank Wijn zegt
Dit voorschot is een wassen neus.
Het was oorspronkelijk bedoeld om ondernemers met liquiditeitskrapte vooruit te helpen.
Maar als de klant dit voorschot ontvangt en het straks NIET eens is met de uitkomst van de gehele financiële compensatie, dan moet hij dit voorschot terug betalen.
Derhalve is het niet vrij beschikbaar, moet hij het bedrag stallen op een spaarrekening tegen 0,1% en heeft er liquiditeitstechnisch dus niets aan.
1. Doel voorbij geschoten.
2. Klant ontvangt 2% indien hij de financiële compensatie later ontvangt (tegen 0,1% nu), dus wordt hij er liquiditeitstechnisch (op termijn) zelfs slechter van.
En geleerde mensen hebben dit bedacht……?