De meerderheid van de Kamer is akkoord gegaan met de plannen van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën voor vereenvoudiging van de autobelastingen.
Met zijn nieuwe plannen wil de staatssecretaris komen tot stabielere belastinginkomsten en een efficiënter milieubeleid. De meerderheid in de Kamer zei dinsdag tevreden te zijn met de voorgestelde vereenvoudiging van het stelsel van autobelastingen om tot -zo stelt Wiebes- “de grootste opschoning van de autobelastingen ooit” te komen.
Een deel van de Kamer houdt vragen bij fiscale voorstellen, bijvoorbeeld ten aanzien van de bijtelling voor hybride auto’s. Tevens is nog niet iedereen zeker van de milieuwinst van de nieuwe regelgeving. Kamerlid Helma Neppérus (VVD) is tevreden over de fiscale voorstellen, maar wil nog wel geld van de dieseltoeslag gebruiken voor verlaging van de rijtuigenbelasting. Carola Schouten (ChristenUnie) wil dit bereiken door de dieseltoeslag niet af te bouwen. Ze pleit ook voor een opkoopregeling om oude, zeer vervuilende diesels van de weg te krijgen. Ga niet “miljarden aan subsidie verknallen” door auto’s met doorbraaktechnologie middels een enorm lage bijtelling bijna volledig te subsidiëren, is de hartenkreet van Pieter Omtzigt van het CDA. Onafhankelijk Kamerlid Roland van Vliet wil meer fiscale aandacht voor lpg, maar Wiebes zegt daarmee niets te kunnen. Ook geeft Van Vliet aan de motorrijtuigenbelasting te willen afbouwen, maar niet in één keer.
Volgens Ed Groot (PvdA) is de winst van de nieuwe regelgeving vooral het “vol inzetten op elektrische auto’s en daarmee op een duurzame toekomst”. Maar Farshad Bashir (SP) vindt dat de staatssecretaris niet echt kiest voor vergroening. Ook Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) had op meer ambitie van het kabinet gehoopt. Laat de staatssecretaris een plan opstellen voor de verkoop van emissieloze auto’s, bepleit ze. Eén vast stroomtarief voor elektrische auto’s is de wens van Steven van Weyenberg (D66). Zowel Neppérus als Van Vliet pleiten voor afschaffing van de milieuzones. Tony van Dijck (PVV) ziet de klimaatwinst van de nieuwe wet überhaupt niet, nog afgezien van alle praktische uitvoeringsproblemen voor de Belastingdienst.
De Tweede Kamer stemt op 12 april over het wetsvoorstel en de ingediende moties.
Tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II op 30 maart jl. heeft staassecretaris Wiebes de Tweede Kamer toegezegd op een aantal vragen een schriftelijke reactie te geven. Deze zijn dinsdag gepubliceerd. Tevens heeft de staatssecretaris een reactie op de ingediende amendementen gegeven.
Geef een reactie