Nederlandse consumenten hebben grote interesse voor digitaal gedreven verzekeringsproducten en –diensten. Vooral verzekeringen die op specifiek gebruik of gedrag gebaseerd zijn, bieden kansen.
Dit blijkt uit het onderzoek “Insurance in a digital world” van Deloitte Digital.
Nederlandse consumenten zijn het meest geïnteresseerd in op gebruik- en gedrag gebaseerde verzekeringsproducten en diensten die gebruik maken van communicatie via mobiele devices. Ook is de consument geïnteresseerd in diensten die erop gericht zijn om risico’s voor de consument te detecteren of te voorkomen.
Usage based
Van de 900 ondervraagde consumenten geeft iets meer dan de helft aan dat ze op gebruik gebaseerde verzekeringen handig, dan wel waardevol vinden. ‘Het gebruik van bijvoorbeeld telematics om het rijgedrag van consumenten te monitoren en op basis daarvan een korting op de autoverzekering te geven, heeft een sterke groeipotentie in Nederland’, zegt Frank Bovée, Insurance Innovation Lead bij Deloitte. Zo geeft een derde van de consumenten aan hiervoor wel een GPS-monitoringsapparaat in hun auto te willen hebben. En 65% is zelfs bereid zijn of haar rijgedrag aan te passen voor een financiële beloning.
Mobiele verzekeringstoepassingen
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse consument positief staat tegenover een uitbreiding van mobiele diensten van verzekeraars, zoals het via mobiel inzien van verzekeringsvoorwaarden of het indienen van claims.’Mobile kan buiten dat echter ook een echte game changer worden. Door bijvoorbeeld het verzamelen van locatiegegevens kunnen verzekeraars consumenten en risico’s beter leren begrijpen en zo het dienstenaanbod aanpassen en de customer engagement vergroten’, zegt Bovée.
Specifieke risico’s
Een andere type dienstverlening die de verzekeringsbranche mogelijk gaat veranderen, zijn diensten die gericht zijn op het in kaart brengen van specifieke risico’s voor de consument. ‘Door bijvoorbeeld data over risico’s en eerder ingediende claims te analyseren, kan een risicoprofiel gemaakt worden met een bijbehorende verzekering’, licht Frank Bovée toe. Zo zou 48% van de consumenten van de verzekeraar wel een dashboard willen dat de persoonlijke risico’s ten aanzien van inbraak of brand inzichtelijk maakt. Vervolgens zegt 57% van de consumenten ook actie te ondernemen als blijkt dat men bovengemiddeld risico loopt.
Privacy
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat een significante groep (tussen de 32% en 48%) zich zorgen maakt over privacy bij digitale verzekeringsdiensten. Toch zegt ook een grote groep (45%) wel algemene persoonlijke data te willen delen met verzekeraars. ‘Consumenten delen veel persoonlijke gegevens met technologiebedrijven, maar toch zegt iets meer dan de helft Apple of Google niet te prefereren boven verzekeraars als het gaat om het delen van locatie- of gezondheidsgegevens. Verzekeraars zijn terecht voorzichtig als het gaat om gebruik van data analyse, maar ons onderzoek laat zien dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op basis van data analyse betere, op maat gemaakte, verzekeringsproducten te maken waar de consument voor open staat. Goede, transparante communicatie en het geven van persoonlijk voordeel moeten daarbij dan wel de uitgangspunten zijn’, concludeert Bovée.
Geef een reactie