Na 100 jaar neemt de Belastingdienst afscheid van de blauwe envelop. De fiscus gaat over op volledig digitaal berichtenverkeer van en naar burgers en bedrijven.
De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met het wetsvoorstel Elektronisch Berichtenverkeer (EBV). Dat stelt de Belastingdienst in staat de eerste stappen te zetten naar volledig digitaal berichtenverkeer van en naar burgers en bedrijven. De blauwe Belastingdienst envelop, die dit jaar zijn 100e verjaardag viert, gaat daarmee verdwijnen.
Wetsvoorstel
Het wetsvoorstel EBV bevat een deel van de maatregelen die eerder zijn opgenomen in het voorstel Wet vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst (33.714). Dat wetsvoorstel bestaat uit twee delen:
1) het bieden van een grondslag voor verplicht elektronisch berichtenverkeer met de Belastingdienst en
2) een nieuw heffingssysteem voor aanslagbelastingen.
In een brief van 18 december 2014 is door de staatssecretaris van Financiën medegedeeld dat voor punt 2 meer tijd nodig is, maar dat het voor punt 1 belangrijk is dat er geen verdere vertraging opgelopen wordt en dat daarom dit onderdeel begin 2015 in een ander wetsvoorstel elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst wordt ondergebracht. In dit wetsvoorstel wordt de grondslag gecreëerd voor het elektronische berichtenverkeer. Daarbij is het streven om het berichtenverkeer tussen de belastingplichtige en de Belastingdienst op langere termijn uitsluitend nog langs elektronische weg te laten plaatsvinden. In het wetsvoorstel zijn ten opzichte van het wetsvoorstel 33.714 enkele wijzigingen aangebracht. Er is een grondslag opgenomen voor voorzieningen voor onder meer elektronisch berichtenverkeer (MijnOverheid, Berichtenbox), elektronische authenticatie (DigiD) en elektronische registratie van machtigingen en het raadplegen ervan (DigiD Machtigen), alsmede voor de in dat verband noodzakelijke verwerking van persoonsgegevens. Voorts zijn de uitkomsten van overleg met de decentrale overheden in de tekst verwerkt.
Gewenningsperiode
Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, is tegemoet gekomen aan de wens van de Eerste Kamer om een langere gewenningsperiode te hanteren voor het verplichte elektronische berichtenverkeer. Voor de aangifte inkomstenbelasting, de uitnodiging daartoe en voor de voorlopige en definitieve aanslagen wordt een gewenningsperiode van twee jaar gehanteerd. Gedurende de gewenningsperiode zullen berichten zowel per post als via de Berichtenbox worden verzonden.
Geef een reactie