Als diesel- en LPG-auto’s onder hetzelfde overgangsrecht worden gebracht als benzineauto’s zou dat waarschijnlijk een grote aanzuigende werking hebben. Maar overgangsrecht voor LPG- en diesel oldtimers is niet verenigbaar met de milieudoelstelling die in het regeerakkoord is genoemd.
Dat antwoordde staatssecretaris Wiebes van Financiën naar aanleiding van Kamervragen over de afschaffing van de oldtimervrijstelling.
Ramingen
Wiebes gaf eerder deze maand aan dat de oldtimerbelasting geen €123 miljoen opbrengt, zoals hij eerder raamde, maar dat hij structureel op slechts de helft uitkomt, tussen €60 miljoen en €70 miljoen. De Kamerleden Van Helvert en Omtzigt (beiden CDA), Bashir (SP), Van Dijck (PVV) en Van Vliet (Van Vliet) stelden vragen over deze foutieve beraming. De leden vroegen de staatssecretaris om een onderbouwing van het verschil tussen de €41 miljoen die de Stichting autobelangen had berekend en de door Wiebes genoemde €60 miljoen.
Wiebes zegt hierover: ‘In mijn brief “Budgettaire opbrengst oldtimermaatregel” van 14 april jl. heb ik aangegeven dat naast de € 41 miljoen er nog een opbrengst is die geschat wordt op € 5 miljoen van voertuigen uit het jaar 1987, waarvan niet de volledige gegevens beschikbaar waren. Daarnaast zijn er nog voertuigen, andere dan personenauto’s (met name motoren), die een opbrengst genereren van € 9 miljoen. In totaal leveren de voertuigen die voorheen vrijgesteld waren en in de nieuwe situatie motorrijtuigenbelasting zijn gaan betalen, een opbrengst van € 55 miljoen op. Uitgaande van een opbrengst van vervangende voertuigen die Stichting Autobelangen heeft berekend (€ 9 miljoen) zou de totale opbrengst op minimaal € 64 mln uitkomen. In het notaoverleg van 12 oktober heb ik daarom aangeven dat de totale opbrengst waarschijnlijk ergens tussen de € 60 miljoen en € 70 miljoen ligt.’
Overgangsrecht
Op dit moment zijn er 29.917 diesel- en LPG-auto’s waarvan het kenteken is geschorst en 15.122 diesel- en LPG-auto’s waarvan het kenteken niet is geschorst. Als diesel- en LPG-auto’s onder hetzelfde overgangsrecht zouden vallen als benzineauto’s zou dit volgens Wiebes waarschijnlijk een grote aanzuigende werking hebben, bestaande uit onder andere de volgende effecten:
- Houders van niet-geschorste voertuigen gaan gebruik maken van de overgangsregeling.
Een waarschijnlijk beperkt deel zal dat niet doen, aangezien er dan in de maanden
december, januari en februari geen gebruik kan worden gemaakt van de openbare weg. - Houders van geschorste voertuigen ontschorsen hun voertuig en zullen gebruik maken van
de overgangsregeling. - De import van voertuigen die gebruik kunnen maken van de overgangsregeling, zal naar
verwachting stijgen. Het betreffen type oldtimers die degelijk en betrouwbaar zijn, en
daarmee geschikt voor veelvuldig gebruik.
Indien voor LPG- en dieselvoertuigen dezelfde overgangsregeling als voor benzinevoertuigen zou gaan gelden, zou dit leiden tot:
- ruim 6.000 voertuigen die nu MRB betalen en straks kiezen om gebruik te maken van de overgangsregeling.
- het ontschorsen van ongeveer 15.000 auto’s.
- een extra import van ongeveer 6.000 LPG- en dieselvoertuigen.
Onder al deze aannames is zou de derving € 9 miljoen en de opbrengst € 3 miljoen bedragen, per saldo een derving van € 6 miljoen. De maatregel is per saldo budgettair neutraal bij een kwarttarief met een maximum van € 350.
Milieudoelstelling
Wiebes geeft in zijn antwoorden nog aan dat niet vergeten moet worden dat de oldtimer-maatregel ook vanuit milieuoogpunt is getroffen. ‘De inperking van de oldtimerregeling heeft geleid tot een forse afname van met name het aantal diesel- en LPG-oldtimers. De forse import van deze oldtimers is omgeslagen in een export. Dat heeft een positief effect op de luchtkwaliteit. Het alsnog invoeren van overgangsrecht voor diesel- en LPG-oldtimers zal zoals hiervoor gezegd een aanzuigende werking met zich brengen. Ook kunnen nu geschorste voertuigen ontschorst worden. Het betreft type oldtimers die degelijk en betrouwbaar zijn, en daarmee zeer geschikt voor veelvuldig gebruik. Deze auto’s leveren een belangrijke ongewenste bijdrage aan de emissies. Het invoeren van overgangsrecht voor LPG- en diesel oldtimers is om die reden niet verenigbaar met de milieudoelstelling die in het regeerakkoord is genoemd.’
Geef een antwoord