Ondanks dat slechts 1 op de 10 bedrijven in het derde kwartaal van dit jaar een winststijging laat zien, verwachten de ondernemers toch veel van 2016. Voor het eerst in vijf jaar zijn er meer bedrijven die een groei van de werkgelegenheid verwachten dan een krimp.
Dat blijkt uit de COEN-enquête van MKB-Nederland, VNO-NCW, de Kamer van Koophandel, het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Economisch Instituut voor de Bouw.
Door een stagnerende consumptie van huishoudens en een zich zwak ontwikkelende export is de Nederlandse economie het afgelopen kwartaal slechts met 0,1 procent gegroeid. Ook ligt de exportgroei op het laagste niveau in twee jaar.
De tegenvallende economische groei in het derde kwartaal wordt bevestigd door het ondernemersvertrouwen uit de COEN-enquête. Vooral de ondernemers in de bouw zijn minder positief dan een kwartaal eerder. De ondernemers in de autobranche zijn daarentegen zeer positief gestemd over het volgende kwartaal. Veel leaserijders willen nog profiteren van de vijf extra jaren lagere bijtelling en dat uit zich in drukte bij de autodealers.
Bijna alle indicatoren uit de COEN-enquête laten een verbetering zien, op de winstgevendheid na. Slechts één op de tien bedrijven zag de winstgevendheid in de laatste drie maanden stijgen. Vorig kwartaal was dan nog één op de vier. Toch verwachten ondernemers veel van 2016. Voor het eerst in vijf jaar zijn er meer bedrijven die een groei van de werkgelegenheid verwachten dan een krimp. Daarnaast voorzien de ondernemers meer binnen- en buitenlandse omzet en een groei van de investeringen. De verwachtingen voor 2016 voor investeringen en export waren sinds de start van de monitor eind 2008 niet eerder zo positief.
Vooral in de detailhandel, onder logiesverstrekkers zoals hotels en vakantieparken en in de reisbranche verwachten ondernemers vaker een omzetstijging dan in andere bedrijfstakken. Zo verwacht per saldo 46 procent van de detailhandelaren meer omzet in 2016, tegenover 28 procent van de ondernemers in het hele bedrijfsleven.
Het optimisme van de consumentgerichte ondernemer sluit aan bij het gestegen consumentenvertrouwen en de toegenomen consumptie door huishoudens. In oktober bereikte het consumentenvertrouwen het hoogste niveau van de laatste acht jaar. Consumenten hebben mogelijk meer vertrouwen gekregen doordat de koopkracht na jaren van krimp nu weer aantrekt, de arbeidsmarkt langzaam verbetert en de woningmarkt aantrekt.
Geef een antwoord