De stemming onder consumenten is in mei onveranderd positief. Net als in april komt het consumentenvertrouwen uit op 1. Het oordeel over het economisch klimaat verbetert een fractie, de koopbereid blijft gelijk.
Dat meldt CBS maandag. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in mei ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Economisch klimaat
Consumenten oordelen in mei iets positiever over het economisch klimaat dan in april. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 5, tegen 4 in april. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verslechtert van 10 in april naar 8 in mei. Het oordeel over de economische situatie van de komende 12 maanden verbetert daarentegen van -1 naar 2.
De koopbereidheid blijft gelijk in mei. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt net als in april uit op -1. Consumenten oordelen in mei nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor grote aankopen als in april.
Maart 2016
Consumenten hebben in maart 0,9 procent meer uitgegeven dan in maart 2015. Consumenten hebben in maart vooral meer besteed aan diensten. Ze gaven vooral meer uit in de horeca en aan recreatie en cultuur.
Verder hebben consumenten ook ruim 1 procent meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, gaven consumenten daarentegen wat minder uit dan in maart 2015. Ze hebben wel wat meer besteed aan overige goederen zoals gas.
Geef een reactie