De Algemene Rekenkamer twijfelt over de 30%-regeling daadwerkelijk expats aantrekt met een schaarse deskundigheid.
Experts uit het buitenland die hier komen werken kunnen een onbelaste vergoeding krijgen van 30% van hun brutoloon. Alleen experts die naar Nederland komen voor een baan met een salaris van minimaal € 36.889 komen in aanmerking voor de onbelaste vergoeding. Het doel van de regeling, die 700 miljoen euro per jaar kost, is om mensen met een schaarse deskundigheid aan te trekken en het Nederlandse vestigingsklimaat te verbeteren.
Volgens de Rekenkamer heeft de staatssecretaris van Financiën nooit onderzocht of de 30%-regeling ook daadwerkelijk leidt tot het aantrekken van werknemers met een schaarse, specifieke deskundigheid en bijdraagt aan een aantrekkelijk Nederlands vestigingsklimaat. Ook is nooit onderzocht of er negatieve effecten kunnen optreden, zoals verdringing van Nederlandse werknemers. Evenmin kan de staatssecretaris zeggen of op andere manieren (en tegen dezelfde kosten) meer mensen met schaarse, specifieke deskundigheden hadden kunnen worden aangetrokken, dan wel of het vestigingsklimaat op andere manieren beter had kunnen worden gestimuleerd.
Niet goed onderbouwd
Alleen experts die naar Nederland komen voor een baan met een salaris vanaf een kleine 37.000 euro komen in aanmerking voor de 30%-regeling. Maar, zegt de Rekenkamer, er is nooit onderzocht in hoeverre werknemers met minimaal dit salaris inderdaad over een specifieke deskundigheid beschikken. Volgens Wiebes werd het niveau van de salarisnorm in de meeste gevallen een goede indicatie geacht voor schaarse en specifieke deskundigheid. ‘Daardoor kunnen ook docenten aan internationale scholen en kenniswerkers in sectoren waar de salarissen net wat lager liggen, onder de regeling vallen’, zo schrijft hij in zijn reactie op de bevindingen van de Rekenkamer.
Ook de hoogte van de onbelaste vergoeding (30% van het brutoloon) is niet goed onderbouwd, zegt de Rekenkamer. De vergoeding is bedoeld ter compensatie van extra kosten die werknemers uit het buitenland maken, omdat zij vanwege hun werk in een ander land verblijven. Maar er is nooit onderzocht hoe hoog de werkelijke extra kosten zijn die deze werknemers moeten maken.
Onduidelijkheid over besparing
Ook is volgens de Rekenkamer onduidelijk of de besparing die werd beoogd na aanpassing van de regeling in 2012, daadwerkelijk is gerealiseerd. De aanpassingen moesten een besparing opleveren van € 38 miljoen in 2014 en € 78 miljoen structureel vanaf 2020. Of dit tot op heden is gelukt is onduidelijk. In 2014 waren de kosten van de regeling ruim € 100 miljoen hoger dan in 2011.
Volgens Wiebes hangt de kritiek op het ontbreken van onderzoek naar de effecten van de 30%-regeling samen met de vereenvoudiging van de regeling in 2012. De Rekenkamer wijst de staatssecretaris er echter op dat er ook vóór 2012 al onvoldoende inzicht bestond in de effectiviteit van de regeling.
Geef een reactie