Nederlandse studenten gaan na hun afstuderen het liefst aan de slag in de consultancybranche. Net als vorig jaar zijn bachelor- en masterstudenten van mening dat werken in de strategy of management consulting een perspectief vol uitdaging en afwisseling in het vooruitzicht stelt, en bovendien een ideale springplank biedt voor hun verdere carrière.
Dat blijkt uit onderzoek van Universum onder ruim 20.000 studenten van 33 Nederlandse hogescholen en universiteiten.
De studenten die de komende jaren afstuderen hebben hele andere voorkeuren voor hun eerste carrièrekeuze dan de studenten die zo’n tien jaar geleden hun diploma behaalden. Zo geeft anno 2016 de helft van de studenten aan dat een goede work-life balance en ondernemend, creatief en innovatief bezig zijn hun belangrijkste carrièreambities zijn. De studenten van tien jaar geleden verkozen over het algemeen hard werken en promotie maken boven balans in werk en privéleven.
Innovatieve werkgevers in trek
‘Sinds een aantal jaar zien we dat studenten meer en meer interesse hebben in werkgevers die bekend staan als innovatief en die ook entrepreneurship uitstralen. Dit is een verandering waar werkgevers op moeten inspringen, willen ze studenten kunnen blijven aantrekken’, aldus Rosemarije Haasnoot van Universum, een bedrijf dat jaarlijks de carrièreambities van studenten in meer dan 50 landen in kaart brengt. Naast work-life balance en innovatief en creatief werk staan in de top vijf van belangrijkste carrièreambities van Nederlandse studenten intellectuele uitdaging, leidinggeven aan een groep mensen, en een internationale loopbaan.
Werken in consultancy het populairst
Net als vorig jaar wordt de consultancybranche door studenten gezien als de beste sector om hun loopbaan te starten. Op de eerste plek staat opnieuw strategy consulting en management consulting. Bijna een kwart van alle studenten noemt de consultancybranche als een van zijn of haar top drie sectoren om in te werken. ‘Consultancybedrijven staan bekend als goede opleiders in de markt. Daarnaast heb je een zekere status als je bij één van de grotere kantoren werkt en dat draagt bij aan een sterk CV, wat nodig is wanneer je je eerste carrièremove maakt. Beide aspecten zijn belangrijk voor Nederlandse studenten wanneer ze zich oriënteren op hun eerste baan en werkgever’, vertelt Haasnoot. Ook in 2014 stond de advieswereld bovenaan.
Het zijn vooral de grote spelers in de top van de markt die de aandacht van studenten trekken, waarbij het per studierichting verschilt welke bureaus bovenaan staan. Bij business- en economiestudenten gaat de voorkeur uit naar de Big Four, en strategiekantoren BCG, McKinsey en Strategy&. Techniekstudenten hebben IBM, McKinsey, BCG en Accenture hoog op hun lijst staan, terwijl voor sociale studierichtingen BCG vooropstaat, gevolgd door EY, McKinsey en PwC. Met uitzondering van het oer-Hollandse Twynstra Gudde zijn de 16 consultancybureaus allemaal grote internationale partijen.
Geef een reactie