• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Kim Spinder: Slimmer online samenwerken, stoppen met mailen

Kim Spinder: Slimmer online samenwerken, stoppen met mailen

Artikelen, Nieuws

1 juli 2016 door Caseware

Accountancy Vanmorgen

Op het einde van de dag heb je weer het gevoel dat je niet hebt gedaan wat je je had voorgenomen. Omdat die inbox maar blijft vollopen met e-mail, die je constant afleidt van je werk. En ’s avonds thuis werk je de achterstallige mail dan maar weg. Moeten we er niet gewoon eens mee stoppen, met dat e-mailen? Iemand die radicaal gestopt is met e-mail is Kim Spinder.

Ze schreef er een verfrissend en praktisch boek over met de prikkelende titel We quit mail. En bracht er een heuse beweging mee op gang die email kritisch tegen het licht houdt en ervoor pleit om de manier waarop we in organisaties met elkaar werken nu eens echt te veranderen. ‘De dagelijkse stress die de nooit aflatende stroom e-mails veroorzaakt is heel herkenbaar. Begrijp me goed, ik heb niets tegen e-mail, maar wel tegen de manier waarop we onszelf in een digitale wurggreep houden door enorme hoeveelheden informatie per e-mail rond te pompen. Mensen en organisaties blijven vastzitten in die oude patronen. E-mail is een symbool voor bureaucratie geworden en is voor mij het haakje om het gesprek aan te gaan over verandering en innovatie in organisaties. Daarbij gaat het om de vraag: hoe pak je de regie over je werk terug en hoe wil je met elkaar samenwerken? E-mail is niet ontwikkeld als samenwerkingstool. Dus moet je die samenwerking anders organiseren.’

Niet mailen maar delen

‘Toen ik als projectleider bij de overheid werkte kreeg ik dagelijks een enorme hoeveelheid mail te verwerken,’ herinnert Kim zich. ‘Waar die mail over ging? Taken die ik toebedeeld kreeg, verzoeken hoe het daarmee stond, vragen, documenten die heen en weer werden gemaild en waarop ik dan moest reageren of van commentaar voorzien. En die ik vervolgens met mijn commentaar weer rondmail. En dat doen alle andere teamleden ook. Dus neemt de hoeveelheid e-mails snel exponentieel toe.’ Volgens Kim is het probleem ook dat de stroom e-mail die dagelijks je inbox binnenkomt op geen enkele wijze georganiseerd is. ‘Iedereen gooit alles maar in die ene inbox, er zit geen enkele structuur of prioriteit in. Vaak zijn berichten alweer achterhaald op het moment dat je eraan toegekomen bent ze te lezen. En intussen loopt de inbox gewoon de hele dag door verder vol met nieuwe mail. Mail voelt vaak alsof iemand een klus over de schutting gooit. Dan ligt het werk ineens bij mij. En als projectleider ben ik degene die de informatie heeft en wachten de anderen totdat ik die informatie met hen deel. Per mail. Terwijl anderen al eerder of beter iets met deze informatie hadden kunnen doen. Als ze deze tenminste hadden gehad. En daar zit nu de oplossing: we kunnen veel efficiënter en beter met elkaar samenwerken als we alle informatie over een project op één plek neerzetten, zodat alle teamleden erbij kunnen, die informatie met elkaar delen en samen aan dezelfde documenten werken. Dus: niet mailen maar delen.’

Online samenwerken

Als je besluit om niet te mailen, hoe communiceer je dan met elkaar, hoe deel je informatie en hoe maak je afspraken? ‘Er zijn een heleboel handige tools waarmee je efficiënt online kunt samenwerken. Je hebt er in de praktijk maar een paar nodig. Richt een online samenwerkingsplek in waar alle informatie van een project bij elkaar staat. Zo kun je samen werken aan documenten. Dat kan bijvoorbeeld met Yammer, Slack, Sharepoint of een ander online tool van Google of Microsoft. Takenlijsten maak je heel handig online met bijvoorbeeld Trello. Heel belangrijk is dat je goed met elkaar afspreekt welk kanaal je gebruikt voor snelle communicatie of voor het geval iets spoed heeft. Dat zou je met een Whatsappgroep kunnen doen. Dan is iedereen direct op de hoogte. CaseWare Cloud is ook zo’n online samenwerkingsplatform met alle functionaliteiten op één plek. Probeer het uit en ervaar welke online tools het meest geschikt zijn voor jouw organisatie en voor het doel waarvoor je ze wilt inzetten.’

Online samenwerken vraagt volgens Kim wel een cultuuromslag en discipline. ‘Niet meer passief afwachten totdat de informatie in je mailbox wordt afgeleverd, maar zelf actief gaan ophalen wat je voor je werk nodig hebt. Spreek in je organisatie en projectgroep duidelijk af hoe vaak en wanneer je op het samenwerkingsplatform kijkt, zodat je tijdig op de hoogte bent van wat er speelt.’ Kim is ervan overtuigd dat online samenwerken een organisatie veel oplevert, omdat mensen zich niet meer laten leven door hun inbox, maar zelf de regie over hun werk terugpakken. ‘Je gaat het zelf ervaren: van online samenwerken wordt je werk ook een stuk leuker!’

E-mail dieet

Zelf is Kim van de ene dag op de andere volledig gestopt met mailen, omdat dit voor haar het beste werkt. Maar, ze begrijpt dat zo’n rigoureuze stap voor de meeste organisaties een brug te ver is. Is er een minder heftige aanpak mogelijk? ‘Begin met samenwerken op een online platform,’ raadt Kim aan. ‘Als je dat goed hebt ingericht en iedereen consequent op deze manier werkt zul je zien dat de hoeveelheid e-mails heel snel drastisch afneemt.’

‘Een eerste stap waar je morgen al direct mee kunt beginnen is het e-maildieet. Spreek in je organisatie af dat iedereen maximaal 5 mails per dag mag versturen. Houd dit een week vol en je ziet resultaat. Hoe dat kan? Heel simpel: als je zelf minder mail stuurt, krijg je vanzelf minder mails in je inbox.’ Volgens Kim moeten we ook heel snel van een andere gewoonte af. ‘Kun je dat nog even op de mail zetten? Hoe vaak krijg ik die vraag niet. Als ik heb toegezegd om iets te doen, dan mag je erop vertrouwen dat ik het ook doe. Dat ga ik niet ook nog eens op de mail zetten.’ Ook als je nog niet gestopt bent met e-mailen kun je al veel effectiever en geconcentreerder werken. ‘Begin ’s morgens je nieuwe werkdag vooral niet met het openen van je mail! Richt je eerst op een belangrijke taak die je je hebt voorgenomen te doen en maak die af. Dan voeg je echt waarde toe aan je organisatie. Kijk pas op het einde van de dag in je mail. Dan heb je je belangrijke werk voor die dag af en dat geeft je veel voldoening.’ Doen! Er zijn bedrijven die hebben ingevoerd dat mensen tijdens hun vakanties geen e-mail krijgen en ook na hun vakantie geen volle inbox aantreffen. Ze beginnen stressvrij aan hun werk. ‘Je kunt lang en breed praten over innovatie, maar het komt erop neer dat je het gewoon moet doen!’, benadrukt Kim. ‘Ik help bedrijven en daag ze uit om het anders te doen en over die drempel te stappen. Alles in één keer veranderen is geen effectieve strategie. Zet een eerste stap, kom in beweging. Begin klein met een paar mensen. Kijk of het werkt. Uiteindelijk gaat het er in een organisatie om dat je met plezier met elkaar samenwerkt. Wees niet bang dat je dingen mist als je niet mailt. Sinds ik gestopt ben met mailen, ben ik juist veel beter en sneller geïnformeerd. Ik merk dat ik ook veel meer echte gesprekken met mensen heb in plaats van ze te mailen. Dat is echt contact. Veel effectiever en een stuk leuker. Echt het kan, een leven zonder e-mail!’

 

Kim Spinder

Kim Spinder is innovator en houdt ervan met veel lef en plezier organisaties in beweging te krijgen en ze klaar te maken voor de toekomst. Ze doet projecten en innovatieve pilots voor organisaties als KLM, Buurtzorg, de Rechtspraak, en vele gemeenten, provincies en ministeries. Ook zit ze in diverse Raden van Advies, bij o.a. Pink Roccade, Difrax, Rechtbank Gelderland en de Taskforce 3Decentralisaties. Kim is naast organisatieadviseur een veelgevraagd spreker zowel in de publieke sector als in het bedrijfsleven. Ze spreekt op congressen als Tedx, MixMashup in San Francisco, stond in het Koninklijk Theater Carré, en is regelmatig keynote spreker op congressen.

Awards:

  • Winnaar Harvard M-Prize for Management Innovation – 2012
  • Winnaar Telewerk Aspect prijs – 2011
  • Meest invloedrijke persoon lokale overheid – 2010

Categorie: Artikelen, Nieuws Tags: ICT, proces management

Tags: ICT, proces management

Gerelateerde artikelen

20 oktober 2025

Toezichthouders vinden financiële sector te afhankelijk van niet-Europese IT

30 september 2025

Geen tijd om tijd te besparen? Doorbreek de drukteparadox!

12 augustus 2025

Waarom real-time inzicht zorgt voor groei én grip

1 augustus 2025

Belastingdienst knokt tegen deadlines vernieuwing ICT-systemen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Algemeen directeur
Scab
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy 
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Junior audit manager
RA12
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.3k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.6k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11.1k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 10.4k weergaven

  • FRC straft BDO en twee voormalige auditpartners voor ernstig plichtsverzuim 3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen