Online detailhandel zette in juli 16% meer om in dan in zelfde maand vorig jaar. Multichannelaanbieders (stenen retail en online retail) zagen hun omzet stijgen met 13%. Dit steekt schril af tegen de omzetstijging die van 0,9% voor de detailhandel in het geheel. Dit meldt het CBS. De verkopen (volume) groeiden met 1,1%
Omzetgroei food
Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juli 1,0% meer omzet dan een jaar eerder. De verkopen lagen op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder, de prijzen van de boodschappen waren ruim 1% hoger. De omzet van de speciaalzaken groeide met 3,1%, de supermarkten zetten 0,6% meer om.
Omzetgroei non-food
De winkels in non-foodartikelen behaalden in juli 0,8% meer omzet dan vorig jaar. De verkopen groeiden licht (0,3%), ook de prijzen waren iets hoger (0,6%).
Vooral de winkels in bovenkleding realiseerden meer omzet, bijna 8%. Ook bij de doe-het-zelfzaken hield de omzetgroei van eerdere maanden aan. In juli behaalden deze winkels ruim 5% meer omzet.
De winkels in woninginrichting en drogisterijen zetten ongeveer evenveel om als een jaar eerder. In juni groeide de omzet in deze laatstgenoemde branches nog met respectievelijk 9,5 en 4,5%. Winkels in consumentenelektronica kampten met een omzetverlies van 4%.
Geef een reactie