De volumegroei in de transport- en logistieksector houdt aan. Toch is het beeld niet onverdeeld positief, blijkt uit het vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau. Naar verwachting groeit de vraag vanuit opdrachtgevers in de transport- en logistieksector in 2016 en 2017 met gemiddeld 1,8%. Toch is het beeld niet onverdeeld positief. Waar de volumegroei per saldo doorzet, lijken de gouden jaren in de sterker groeiende logistieke dienstverlening voorbij. Dit beperkt het potentieel voor de toekomst, aldus ING.
Sterk binnenland zorgt voor groter vrachtvolume in het wegtransport
De transport- en logistieksector profiteert van de opbloeiende Nederlandse economie. Dit is vooral te merken in het wegtransport, waar de aantrekkende bouwproductie en toenemende consumentenbestedingen drijvende krachten zijn. Wel blijft de omzetgroei in groot deel van de sector achter door lage tarieven. Dit blijkt in de zee- en binnenvaart. Financiële vooruitgang komt vooral uit een groter volume.
Zwakke handel drukt internationale logistieke activiteit
Terwijl het binnenland er beter voor staat, ontwikkelt de internationale vraag naar transport- en logistiek zich minder royaal. Dit is te wijten aan de zwakke internationale handel. De Nederlandse exportgroei komt meer uit diensten en de goederenhandel groeit minder snel. Dit is terug te zien bij bedrijven die actief zijn in de havens.
Groeimotor van de sector draait minder snel
Ook structureel wordt de sector afgeremd. Logistieke dienstverleners profiteerden van sterke exportgroei en uitbesteding door verladers, maar dat neemt nu af. Rico Luman, Sectoreconoom transport en logistiek: ‘Logistieke dienstverleners groeiden de afgelopen vijftien jaar met gemiddeld jaarlijks 3% twee keer zo snel als gemiddeld, maar door de minder snel groeiende handel en minder uitbesteding is dat nu voorbij’.
Vooral digitalisering zorgt voor uitdagingen
Digitalisering verandert productketens ingrijpend en zorgt ervoor dat opdrachtgevers meer zelf kunnen. Logistiek is zelfs een cruciaal onderdeel van online retailers. Logistieke dienstverleners zullen volgens ING moeten investeren in grotere geautomatiseerde warehouses, ICT en analysekwaliteit om in de digitale wereld het verschil te kunnen blijven maken.
Geef een reactie