Tijdens de uitreiking van de Transparant Prijs brak juryvoorzitter Herman Wijffels een lans voor sociale ondernemingen. ‘Zorg ervoor dat de relevantie van sociale ondernemingen erkend en gestimuleerd wordt met een eigen rechtsvorm met fiscale stimuleringsfaciliteiten.’
De Transparant Prijs, geïnitieerd door PwC, geeft goede doelen en sociale ondernemingen een podium om hun impact in de samenleving te laten zien. Als zij transparant maken hoe hun maatschappelijke resultaten worden gerealiseerd, draagt dat bij aan vertrouwen. Volgens Herman Wijffels slagen organisaties daar steeds beter in. ‘Nederland mag trots zijn op de invloed die goede doelen en sociale ondernemingen hebben om deze wereld beter, meer rechtvaardig en duurzamer te maken. Nederland heeft goud in handen.’
Sociale ondernemingen
Wijffels brak een lans voor sociale ondernemingen. ‘Zorg ervoor dat de relevantie van sociale ondernemingen erkend en gestimuleerd wordt met een eigen rechtsvorm met fiscale stimuleringsfaciliteiten. De slag naar verduurzaming van onze economie is te laat ingezet. Laten we snel aansluiting zoeken bij de kopgroep van landen die sociaal ondernemerschap stimuleren’. Daarnaast pleitte hij voor het behoud van de giftenaftrek die essentieel is om bij een terugtredende overheid het particulier initiatief te stimuleren.
Kabinet vindt aparte rechtsvorm niet wenselijk
Het kabinet vindt, net als de SER, dat het niet wenselijk is om een aparte rechtsvorm voor sociale ondernemingen in het leven te roepen. Mochten bedrijven met een maatschappelijke missie zelf het initiatief nemen voor een speciaal ‘label’ voor sociale ondernemingen, dan zal de overheid dit initiatief met positieve blik bekijken, aldus het kabinet.
Red een Kind, Heifer, Tony’s Chocolonely en Amref Flying Doctors
Red een Kind, een stichting die kansarme en kwetsbare kinderen in Afrika en Azië helpt, is uitgeroepen tot het goede doel dat zijn publiek het beste informeert over maatschappelijke resultaten. Stichting Heifer, die zich inzet voor duurzame verbetering van voedselzekerheid en inkomens van kwetsbare boeren in ontwikkelingslanden, kreeg de prijs in de categorie kleine goede doelen. In de categorie social enterprises ging de prijs naar Tony’s Chocolonely, een sociale onderneming die voor een slaafvrije chocolade industrie strijdt. De prijs voor meest impactvolle boegbeeldproject ging naar Amref Flying Doctors met het project ‘Leap’, een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika waardoor de toegang tot goede gezondheidszorg is verbeterd.
Geef een reactie