Ondernemen in het midden- en kleinbedrijf krijgt in 2017 een andere betekenis. Dat blijkt uit de drie MKB Trends 2017, opgesteld door Dutch Network Group (DNG)
De drie MKB Trends zijn:
-
Van oude naar nieuws structuren
Er is sprake van een nieuwe, meer duurzame werkelijkheid, waar platformen als Facebook, Uber en Airbnb ons leven bepalen. Alles wordt een platform of gaat gebruik maken van een platform. Platforms verschaffen toegang tot capaciteit, materialen en goederen. Ofwel bedrijven gaan zelf als platform (ook voor anderen) opereren, ofwel sluiten zich bewust aan bij een of meerdere platforms en fungeren als brandbutler. Ondernemers zullen daar handig op in moeten spelen om hun voordeel eruit te halen. Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap is vast gegeven geworden van elke organisatie.
-
Van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag
Alle hokjes, grenzen en houvast die we tot nu toe hanteerden in doelgroepbenadering en klantfocus vallen weg. Seizoenen bestaan niet meer, omdat we gestuurd worden door de verkoopseizoenen van de retailers. Er bestaan geen gemiddelde mensen meer want door Facebook en Pinterest heeft iedereen het idee bovengemiddeld en uniek te zijn. Benader je de wereld nog in doelgroepen van aantal werknemers, omzet of branche, dan kun je beter stoppen. Ondernemers van nu zijn niet meer te vangen in traditionele segmenten met vaste kenmerken.
-
Van straks naar nu, gewoon omdat het kan
We willen nu weten hoe hard we lopen en hoe fit we zijn. We willen nu weten wat we bijdragen aan een betere duurzame wereld. Consumenten verwachten dat ze op hun wenken bediend worden en wel direct. Van data, naar analytics en insights. Google biedt zelfs al een realtime Assistent die je helpt om de data te interpreteren. Waarom? Gewoon omdat het kan..
Bron: MKB Nederland
Geef een reactie