Consumenten en zakelijke klanten krijgen vanaf 1 juli 2017 financiële compensatie voor storingen van telefonie, televisie en internet. Met een wetswijziging legt Minister Kamp van Economische Zaken deze verplichting op aan aanbieders van zowel vaste als mobiele telefonie, televisie en internet.
Compensatie verplicht bij storing langer dan twaalf uur
Compensatie wordt vanaf 1 juli 2017 verplicht bij een telefonie-, televisie- of internetstoring die langer dan twaalf uur duurt. De minimale vergoeding voor elke klant, zowel met een abonnement als met een prepaid contract, bedraagt altijd één euro. Bij een storing tussen 12 en 24 uur heeft een klant recht op ten minste één dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van twee dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten enzovoort. Voor prepaid contracten wordt de vergoeding, per 24 uur dat de storing zich voordoet, vastgesteld op €0,50.
Zakelijke klanten
De compensatieregeling gaat ook gelden voor de zakelijke klanten van aanbieders. De regeling biedt ruimte voor aanbieders om klanten in plaats van een geldelijke compensatie een andere compensatie aan te bieden, zoals bijvoorbeeld extra data of beltegoed. Hierbij geldt als voorwaarde dat de klant hiermee uitdrukkelijk akkoord gaat.
Geef een reactie