Nederlandse consumenten lopen voorop met het gebruik van mobiel bankieren in vergelijking met andere Europese landen. Slechts een kwart van de consumenten gebruikt echter een toegangscode voor hun smartphone.
Dit blijkt uit de jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey van Deloitte.
Meer dan 30% van de respondenten checkt hun smartphone midden in de nacht. Bijna een kwart doet om te kijken hoe laat het is, negen procent checkt de berichten op social media. Ook het lezen van instant messaging (8%) is een van de nachtelijke activiteiten op hun telefoon. Ruim de helft van de respondenten in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar kijkt op hun telefoon wanneer zij eigenlijk horen te slapen. Bij de 45 tot 54-jarigen checkt 24% hun telefoon gedurende de nacht.
Mobiel bankieren
Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten checkt hun banksaldo op hun mobiele telefoon. 43% maakt daadwerkelijk geld over via hun smartphone. Wanneer mobiel bankieren wordt vergeleken met het gebruik van deze apps in andere Europese landen, lopen de Nederlandse consumenten voorop. Alleen Zweedse consumenten bankieren intensiever op hun mobiele telefoon. Toch gebruikt 26% van de Nederlandse consumenten geen toegangsbeveiliging voor hun smartphone.
Sms en bellen neemt af
Uit de survey blijkt verder dat de mobiele consument in 2016 voor het eerst minder vaak belt of sms’t. Minder dan 70% geeft aan de afgelopen zeven dagen telefoongesprekken te hebben gevoerd, ten opzichte van 80% een jaar eerder. Ook sms-berichten worden minder verstuurd: vorig jaar gaf 60% aan de afgelopen zeven dagen een sms-bericht te hebben verstuurd en dit jaar ligt dit aantal op 40%.
Geef een reactie