Is de klant koning? Blijkbaar niet altijd. ABN Amro stuurt namelijk een grote groep klanten de deur uit. Het gaat om zo’n 15.000 particulieren die permanent buiten Europa wonen. De groep maakt zo’n 10% uit van alle buitenlandse, particuliere klanten van ABN Amro. Volgens de bank passen deze particulieren niet meer in het eigen risicoprofiel.
Voor het eerst in lange tijd neemt een in Nederland actieve bank in één klap afscheid van zo veel particuliere klanten. Toch gebeurt zoiets vaker. Zowel het Britse RBS als Van Lanschot zijn bezig om zakelijke klanten in Nederland af te stoten. RBS trekt zich grotendeels terug uit Nederland en Van Lanschot gaat zich concentreren op rijke particulieren.
Weloverwogen besluit
ABN Amro geeft aan dat het weloverwogen afscheid neemt van deze klantengroep. Twee redenen liggen hieraan ten grondslag.Ten eerste wil ABN Amro vooral een Nederlandse en Europese bank zijn. Ten tweede wordt het steeds complexer om aan alle toegenomen wet- en regelgeving te voldoen
Vanaf eind deze maand zullen de klanten op de hoogte worden gebracht. Ze krijgen zes maanden de tijd om een alternatief te zoeken.
Geef een reactie