Stresstests die banken zelf uitvoeren leiden onder de groeiende aandacht die zij moeten besteden aan alle regelgeving die op hen afkomt. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder de 19 systeembanken.Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de onderzochte banken de veranderende eisen op het gebied van regelgeving als een belangrijk obstakel ziet om stresstests succesvol te kunnen afronden. Slechts 30% vindt dat zij voldoende mankracht hebben om te kunnen voldoen aan de eisen van zowel interne als externe stresstests. Daarnaast maakt een meerderheid van de banken zich zorgen om de kwaliteit van de data en de mate waarin het proces geautomatiseerd plaatsvindt.
Weinig efficiënt
De toegenomen aandacht van de banken voor regelgeving en de evolutie die zij doormaken, leidt er volgens KPMG nog niet toe dat het proces van stresstesting heel erg efficiënt en effectief verloopt. ‘Dat zorgt er onder meer voor dat de banken aanzienlijke bedragen uitgeven aan stresstesting’, zegt Erik Rood, partner bij KPMG en deskundige op het gebied van stresstesting. ‘Voor een aantal banken gaat het hierbij om meer dan $ 100 miljoen per jaar. Gezien het feit dat de banken nog meer regels en veranderingen op het gebied van verslaggeving op zich af zullen zien komen, is het dan ook noodzakelijk dat zij het raamwerk voor het verrichten van stresstests verder verbeteren.’
Veel handmatig werk
Banken richten zich vooral op handmatige processen om tests af te ronden. Dit komt door de snelle opmars van allerlei verschillende methoden en de beperkte investeringen die de banken doen in het automatiseren van stresstesting. Rood: ‘Daarbij steunen zij vooral op een beperkt aantal professionals. Zo’n 70% geeft dan ook aan dat zij over te weinig mankracht beschikken. Het gevolg hiervan is dat het bij meer dan de helft van de onderzochte banken drie maanden of langer duurt om een stresstest volledig af te ronden.’
Validatie stresstest modellen
Het gebrek, de belasting en de tijdsdruk vormen voor veel banken belangrijke kopzorgen. Volgens Rood kunnen deze uiteindelijk leiden tot een verslapping van de aandacht voor stresstesting. De validatie van stresstest modellen vormt bovendien een belangrijk aandachtspunt. ‘Banken laten hun modellen in beperkte mate valideren. Als aanvulling op het verbeteren van het operationele proces, dienen banken dan ook meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van hun stresstest modellen, bijvoorbeeld door het inzetten van challenger modellen.’
Geef een reactie