De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt via ConsuWijzer opvallend veel meldingen over agressieve telefonische verkoop van abonnementen op online kortingsdiensten. ACM waarschuwt consumenten om zich niet onder druk te laten zetten door bedrijven die dergelijke praktijken toepassen.
Goede raad: niet betalen
Om consumenten te wapenen tegen dergelijke praktijken geeft ACM goede raad: ‘Consumenten hoeven niet te betalen als het abonnement telefonisch is afgesloten. Pas na schriftelijke instemming met het aanbod is er sprake is van een geldige overeenkomst’. De ACM ziet dat de bedrijven die deze diensten aanbieden, consumenten onder druk zetten om wel te betalen. Door niet te betalen, dragen consumenten bij aan het stoppen van deze ongewenste praktijken.
Waarom hoeven consumenten niet te betalen?
Consumenten worden telefonisch benaderd om een abonnement af te sluiten op een online kortings- of cashbackdienst. Daarmee krijgen ze toegang tot een website waar zij gebruik kunnen maken van aanbiedingen of waar zij via aankopen punten kunnen sparen die later verzilverd worden. ACM geeft aan dat er regels zijn die consumenten beschermen tegen ongewenste overeenkomsten, bijvoorbeeld:
- Bij telefonische verkoop van een abonnement, moet het aanbod eerst schriftelijk worden aanvaard (schriftelijkheidsvereiste). De consument moet daarvoor zijn handtekening op het aanbod zetten, of een email/brief sturen waarin hij verklaart dat hij ermee akkoord gaat.
- Het maken van een geluidsopname aan het einde van het telefoongesprek (voicelog) is geen schriftelijke instemming.
- De verkoper moet duidelijk zijn over de kosten en de voorwaarden van zijn aanbod.
Wat kunnen consumenten doen?
Consumenten die niet schriftelijk hebben ingestemd met een abonnement op een online kortingsdienst hoeven niet te betalen. Ook niet als ze incassobrieven krijgen of een incassobureau dreigt met dagvaarding of hoge kosten.
Meer informatie hierover is te vinden op ConsuWijzer.nl
Geef een reactie