Familiewaarden blijken in de concurrentiestrijd van groot belang. Het goed laten doorklinken van die waarden in het beleid en in de communicatie, draagt bij aan de continuïteit van het familiebedrijf. Die conclusie trekken het Erasmus Centre For Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank in een gezamenlijke publicatie met over het proces van waardenoverdracht binnen familiebedrijven.
Uit het gezamenlijke onderzoek blijkt dat familiebedrijven in financiële zin aanzienlijk beter presteren dan bedrijven zonder familie-inbreng. De financiële waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld genomen 7% hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven. Daarnaast blijkt dat de rentabiliteit van familiebedrijven – in termen van ROA – gemiddeld 16% hoger ligt. Opvallend is ook dat die rentabiliteitspremie zich vooral voordoet bij bedrijven met een actieve familie-inbreng, waarbij een familielid CEO of voorzitter van de raad van commissarissen is.
Volgens Joost Vat, partner bij BDO vormen de waarden bij familiebedrijven meer nog dan bij ‘gewone’ organisaties vormen een ankerpunt voor zowel de eigen familie en onderneming als voor de omgeving. Ook Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en directeur van het ECFB stelt dat studies de afgelopen jaren consequent aantonen dat familiebedrijven beter presteren: “Vooral als de kernwaarden helder zijn, doen familiebedrijven het goed.” Volgens Mirelle Pennings, Directeur Corporate Clients Nederland bij Rabobank, kunnen bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers.
Generatiewisselingen
Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, constateren EFCB, BDO en Rabobank. Dat komt doordat nieuwe generaties in een andere wereld dan de voorgaande leven en vaak ook een andere levensinstelling hebben. Die instelling sluit niet noodzakelijkerwijs aan bij de oorspronkelijke familiewaarden.
Geef een reactie