Om een nieuw dieselschandaal te voorkomen, moet een nieuw onafhankelijk Europees agentschap gaan toezien op de goedkeuring van nieuwe autotypes door nationale keuringsinstanties als de Nederlandse RDW.
Het afgelopen jaar werd, naar aanleiding van de sjoemelpraktijken bij Volkswagen, onderzocht in hoeverre en op welke schaal er met gegevens over de uitstoot van dieselwagens wordt gesjoemeld. De onderzoekscommissie stelde vast dat ook andere autoproducten software manipuleerden in dieselwagens, zodat ze op papier aan de milieunormen voldeden, terwijl de echte uitstoot veel hoger lag.
Rol EU-lidstaten
In het onderzoeksrapport werd snoeihard geoordeeld over de rol van de EU-lidstaten en de Europese Commissie in het dieselschandaal. De lidstaten zouden veel te slap zijn geweest met het toezicht op autofabrikanten en de testen die de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen aan het zicht onttrokken. De onderzoekscommissie beoordeelt het jarenlange gebrek aan handhaving door de Europese Commissie ook als wanbestuur.
Nieuwe regels
Het Europees Parlement is met een kleine meerderheid akkoord gegaan met de aanbeveling om nieuwe dieselschandalen in de toekomst te voorkomen. De aanbevelingen liggen inmiddels bij het parlement. Eind mei vergaderen de EU-ministers over nieuwe regels voor toezicht op de autosector.
Het testen van een enkel (proto) type helpt niet, als je wilt weten hoe het werkelijk zit dan pik je ongeregeld geregeld een auto van de weg en meet die van begin tot eind na.
De fabrikant maak je dan ook aansprakelijk voor afwijkingen t.o.v. de type goedkeuring.