KPMG heeft zijn jaarlijkse duurzaamheidsprijs uitgereikt aan Angelo Tsereklas-Zafeirkis, student aan de Rotterdam School of Management (RSM). Hij heeft onderzocht hoe de pieken en dalen bij de oplaadpunten voor elektrische auto’s beter beheerst kunnen worden en daarvoor een app ontwikkeld.
Die app verzamelt data over het oplaadgedrag van de gebruikers van elektrische auto’s. Zo wordt duidelijk op welke tijden oplaadpunten het meest worden belast en kan ‘de prijs aan de pomp’ worden aangepast aan de pieken en dalen. “Het via een prijsmechanisme sturen van het oplaadgedrag van bestuurders van elektrische auto’s draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen die in de nabije toekomst kunnen ontstaan”, zegt juryvoorzitter Jerwin Tholen van KPMG.
Methode
Volgens de jury stak Tsereklas-Zafeirkis met name boven de andere deelnemers uit door de methodologie die hij gebruikte. “Het onderzoek is een combinatie van literatuurstudie, een analyse van harde feiten en het ontwerp van financiële modellen gebaseerd op nieuwe consumentengegevens die door middel van een app zijn verkregen. In onze ogen is dit de weg die studenten zouden moeten bewandelen: het toepassen van de dagelijks gebruikte technologie in onderzoek.”
KPMG reikt de prijs ieder jaar uit voor onderzoek dat bijdraagt aan het realiseren van een meer duurzame samenleving.
Geef een antwoord