In navolging van andere belanghebbenden hebben ook VNO-NCW en MKB-Nederland kritiek geuit op de voorgenomen invoering van het zogeheten UBO-register. “Voor familiebedrijven betekent het voorgestelde register een te zware inbreuk op hun privacy.” De organisaties vinden zelfs dat de nieuwe richtlijn indruist tegen het Europees recht.
De overheid heeft een consultatie gehouden over het nieuwe register, dat uiterlijk op 26 juni moet zijn ingevoerd. Dat vloeit voort uit de EU-anitwitwasrichtlijn. In het register moeten gegevens worden opgenomen van de zogeheten uiteindelijke belanghebbenden (Ultimate Beneficial Owners) van onder andere besloten en naamloze vennootschappen, maatschappen, vennootschappen onder firma, commanditaire vennootschappen, stichtingen, verenigingen met rechtspersoonlijkheid en coöperaties.
Niet meer thuisvoelen
Familiebedrijven worden hard geraakt op privacygebied, aldus de werkgeversorganisaties. “Met ruim 260.000 familiebedrijven vormen zij ongeveer 70% van het totaal aantal ondernemingen met personeel. Samen zijn deze familiebedrijven verantwoordelijk voor ruim 49% van de werkgelegenheid en bijna 53% van het BNP. Het mag niet zo zijn dat het register (doordat het te weinig waarborgen en beperkingen kent voor de toegang ervan) zorgt dat familiebedrijven zich niet langer in Nederland thuis zouden voelen.” De overheid moet daarom de meest ondernemersvriendelijke aanpak kiezen en de privacy van de familieleden achter de bedrijven beschermen.
Geen onbeperkte toegang
Meldingsplichtige Wwft- en Wft-instellingen moeten een cliëntenonderzoek uitvoeren, onder andere naar de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende, voordat een zakelijke relatie wordt aangegaan of transacties worden uitgevoerd. “In de praktijk betekent dit dat deze ondernemingen bij herhaling deze gegevens moeten opvragen bij hun cliënten. Het is daarom van belang dat de vormgeving van het register zo is dat de kosten en administratieve lasten voor zowel de cliënten als de meldingsplichtige entiteiten worden verminderd. Hierbij moet er wel uitdrukkelijk rekening mee worden gehouden dat de kring van meldingsplichtige Wwft-instellingen slechts voor een deel bestaat uit wettelijk gereguleerde ondernemingen die ook onder overheidstoezicht staan. Ook de kring van Wft-instellingen is uitgebreid, maar hier zou een verbijzondering naar specifieke Wft-instellingen gehanteerd kunnen worden. Het mag echter niet zo zijn dat de noodzakelijke bescherming van de privacy voor familiebedrijven teniet wordt gedaan door een feitelijk onbeperkte toegang.”
In strijd met de wet
Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland is de Europese antiwitwasrichtlijn door recente gerechtelijke uitspraken niet meer in overeenstemming is met het EU-recht. “Ook de European Data Protection Supervisor (EDPS) concludeert in een opinie van 2 februari 2017 dat de registratie van uiteindelijk belanghebbenden op basis van de Europese richtlijnen niet voldoet aan de vereisten van proportionaliteit.” Het Nederlandse voorontwerp voor de implementatie gaat verder dan de richtlijn voorschrijft en is dus nog in sterkere mate in strijd is met de EU-eisen, aldus de organisaties. “Daarbij zijn wij van mening dat de gekozen vormgeving in het voorontwerp geen noemenswaardige bijdrage levert aan het terugdringen van de huidige kosten en administratieve lasten.”
Het kabinet moet er in Brussel op gaan aandringen dat de nieuwe richtlijn in overeenstemming wordt gebracht met het EU-recht. “Tot deze aanpassing heeft plaatsgevonden, gaan wij ervan uit dat het kabinet het voorontwerp aanhoudt.”
Geef een reactie