Het gaat weer goed met de Nederlandse consument. Na de magere crisisjaren hebben mensen eindelijk weer meer te besteden en dat zie je terug in stijgende uitgaven. Dit meldt het ING Economisch Bureau. Maar de Nederlandse consument spendeert wel anders. Minder aan spullen en meer aan diensten.Volgens het Dutch Economy Chart Book, een halfjaarlijks rapport van het onderzoeksbureau van de bank zijn de Nederlandse consumenten weer terug bij af. Maar ze besteden hun geld wel anders. “Als je kijkt naar het totaal van de consumentenuitgaven, zijn we weer op het niveau van 2008, vlak voor de crisis. Als we nu de balans opmaken zie je wel dat we ons geld anders uitgeven”, aldus Senne Janssen, consumenteneconoom bij ING. “Zo zijn we veel meer aan diensten uit gaan geven. De uitgaven aan goederen zijn de laatste jaren wel aangetrokken, maar die liggen nog steeds lager dan in 2008.
Meer aan zorg en elektronica, minder aan meubels en auto’s
Bij de diensten springen vooral de flink gestegen uitgaven aan zorg eruit. De individuele zorgconsumptie (hier zitten zorgpremies niet bij) steeg met zo’n 30%. Ook besteden consumenten – na de dip van de crisis – sinds 2013 weer meer in de horeca en aan vrijetijdsbesteding. Bij de goederen zijn vooral de uitgaven aan elektronica sterk opgelopen. Hieraan geven Nederlanders nu bijna 30% meer uit dan in 2008. Uitgaven aan auto’s zijn de afgelopen jaren ook weer gestegen, maar zitten nog ver onder het niveau van 2008. Dat geldt – ondanks de aantrekkende woningmarkt – ook voor woninginrichting.
Geef een reactie