Het gonst als jaren en de laatste tijd wordt het alleen maar sterker. De werkzaamheden van de accountant worden vervangen door Robotic Accounting. De accountant die lijdzaam toekijkt, bestaat niet meer over 5 jaar. We zoeken het in een vlucht naar voren: de accountant wordt adviseur! De trouwe huisvriend van iedere ondernemer die hem met raad en daad terzijde staat op het glibberige pad naar een meer winstgevende organisatie!
Ik zie het niet gebeuren
Ik zie het niet gebeuren. Daar zijn verschillende redenen voor. De eerste zit in het DNA van de accountant en zijn medewerkers. Uitzonderingen daargelaten, staat de gemiddelde accountant of assistent niet te klappen als hij of zij in een free-style gesprek zichzelf mag verkopen als adviseur aan relaties. Dat is ook niet verwonderlijk, het is een compleet ander vak. Het gaat dus niet werken om je “weggeautomatiseerde” collega’s de weg op te sturen om lucratieve adviesopdrachten binnen te halen bij klanten. De ontwikkelingen in de afgelopen jaren tonen dat aan. Hoeveel accountantskantoren zijn er nu echt in geslaagd om de adviesomzet significant te laten stijgen ten opzichte van het meer traditionele werk?
Spectaculaire ommezwaai blijft uit
De tweede reden is een misvatting waar wij als softwareleveranciers mede schuldig aan zijn. We nemen de overbekende cijfers uit Balans en Winst-en-verliesrekening, maken er dit keer niet een cijferstaat maar een grafiek van en voilà: de perfecte basis voor een bloeiende adviespraktijk. Niet dus. Als Visionplanner leveren we al vele jaren prachtige dashboards aan accountants. Ook aan accountants die graag meer willen adviseren. Toch blijft ook hier de spectaculaire ommezwaai uit. Denk daar maar eens over na. De komende tijd zul je als accountants- of administratiekantoor nog vele prachtige, vernieuwende “adviesproducten” en “Advies Dashboards” toegeworpen krijgen.
Laat je niet gek maken
De derde reden waarom de accountant niet de ideale allround MKB-adviseur zal worden, ligt in de inhoud. Er komt meer kijken bij een bloeiende MKB organisatie dan alleen financiën. Hoeveel verstand heeft een accountant van marktwerking, prijsmodellen, concurrentie-analyse, productieprocessen, voorraadbeheer, etc? En moet je dat willen? Een accountant is geen succesvol autodealer en zal dat ook niet worden. Ook geen importeur van biologische verzorgingsproducten. Geen tuinder. Geen petrochemisch onderzoeker. Ga je toch op de stoel van de ondernemer zitten, dan speel je met je geloofwaardigheid.
Hoe dan wel?
Robotic Accounting is een onomkeerbare ontwikkeling. Hoe buig je dit om in je voordeel? Ik denk dat de sleutel ligt bij wat de accountant wél is: iemand die als geen ander de boekhouding van een bedrijf kan verwerken tot een betrouwbare weergave in balans en winst-en-verliesrekening. Iemand met verstand van financiële posities, die een balans kan lezen, die ziet wanneer de gezondheid van een organisatie in gevaar kan komen. Deze functies zullen niet zomaar worden weggeautomatiseerd. Interpreteren, met inachtneming van omgevingsfactoren en kennis van de klant, laten we niet graag over aan een computer. Mensenwerk. Daar ligt de toekomst van de accountant.
Concreet: je organisatie zodanig inrichten dat je voor je klanten steeds vaker en sneller (en uiteindelijk: continu) betrouwbare cijfers kunt leveren. Daar heeft de ondernemer behoefte aan. In de eerste plaats voor zijn cashflow en inzicht waar geld wordt verdiend of juist verloren. Maar ook voor verantwoording naar stakeholders. Voor het kunnen bijsturen richting meer rendement.
De accountant faciliteert een deugdelijke cijfermatige basis. Met een slimme blik en ondersteuning door intelligente software kan de accountant ook heel goed aandachtspunten naar boven halen. Maar laat het vervolgens maar aan de ondernemer om hiermee aan de slag te gaan.
Helemaal geen advies dus?
Nou ja, zo scherp ligt het ook weer niet. Want natuurlijk zijn er de “traditionele” adviesdiensten, over pensioenen, fiscale structuren, investeringen, financieringen etc. Dat is een thuiswedstrijd voor accountants- en administratiekantoren. En reken maar dat als je maandelijks in alle eenvoud zijn actuele financiële situatie aan je klant kunt voorlegt, dat die contacten leiden tot meer dienstverlening. Niet vanuit een wanhopige poging om relevant te blijven door je businessmodel om te gooien. Maar gewoon door professioneel en efficiënt je huidige werk te doen en zo aan je klant te bewijzen waar je écht goed in bent!
Hans Wijnveen is Hoofd Product Management Visionplanner
Marcel Spoelstra zegt
Beste Hans,
De transitie van als accountant van traditionele accountancy naar adviesdiensten gaat niet zonder slag of stoot. Daar moeten accountants wel wat voor doen. Ik blog daar al een tijd over want ik ben ik van mening dat het de enige kans van overleven is door de digitale disruptie. Advisering is er in alle vormen. De meeste toegankelijke is die van prestatie advisering. Zie mijn blog. Dat is laagdrempelig en sluit aan bij dashboard gebruik. De accountant moet vooral blijven of zelfs meer gaan adviseren over cijfers. Dat is waar hij verstand van heeft. Vooral geen HR of juridisch advies gaan geven. Schoenmaker blijf bij je leest.
Zie mijn blog
http://www.marcelspoelstra.nl/370419804/5097452/posting/prestatie-advisering-deel-4
noamconsult zegt
Helemaal mee eens met slotopmerking:
Maar gewoon door professioneel en efficiënt je huidige werk te doen en zo aan je klant te bewijzen waar je écht goed in bent!
Zo simpel is het !
Pieter Peelen zegt
Ik denk dat er een aantal zaken over het hoofd worden gezien in dit stuk, of te makkelijk worden benaderd of gezegd.
Ten eerste: ondernemers kijken naar hun accountant als vertrouwd adviseur. Waarom kan een accountant, als zijnde ondernemer, zijn organisatie niet dusdanig inrichten dat vanuit zijn kantoor of via samenwerkingspartners de ondernemer volledig wordt bediend? Lijkt mij een “best of both worlds” situatie.
Ten tweede: ik weet zeker dat “weg geautomatiseerde” collega’s niet geschikt zijn voor het geven van advies. Die vlieger gaat niet op. Daarvoor zijn andere beter opgeleide mensen voor nodig. Dus 1 op 1 het vergelijk maken zoals ik het stuk vind ik vreemd.
Ten derde: de ommezaai blijft uit….. we hebben hier te maken met een disruptieve verandering voor accountants. Disruptief wil zeggen dat je dingen moet doen die in eerste instantie inefficient zijn en waar je binnen je bestaande businessmodel meer kosten gaat maken zonder dat daar opbrengsten tegenover staan.
Zet daar tegenover dat accountants momenteel volop uren/omzet aan het maken zijn, na enige jaren van tegenspoed. Volkomen logisch dat niet iedereen nu in de weer is met het maken en presenteren van dashboard aan zijn klanten…. al zou dat natuurlijk wel heel goed zijn.
Ten vierde: waar ondernemers primair behoefte aan hebben zijn accountants die de rekening voor hun inefficiente processen en werkwijzes niet bij hun klant neerleggen. Daar zit de primaire toegevoegde waarde voor de klant. Bijeffect is dat de accountant door robotic accountant, mits de klant daarin ook een actieve rol neemt, vaker en nauwkeuriger cijfers kan opleveren. Daar kan je op de lange termijn het verschil mee maken.
Ten vijfde: zeggen dat een accountant geen adviseur kan zijn maar wel kan adviseren over pensioenen en fiscale zaken; dat lijkt mij tegenstrijdig. Adviseren over fiscale zaken en pensioenen is ook een vak waarvoor mensen opleidingen en examens hebben gedaan om het uit te oefenen. Laat dit ook aan de specialist over.
Ten zesde: wanhopig je businessmodel omver gooien is nooit en goed idee. Disruptive technologische ontwikkelingen bieden wel de mogelijkheid voor nieuwe businessmodellen. Laten we nu niet doen dat iedereen die zich daaraan waagt meteen wanhopig is. We mogen blij zijn met wat ondernemerschap in deze branche!
Jelle zegt
@Pieter Peelen Wat een gezwets. Ga svp niet over accountancy adviseren als hier geen verstand van hebt. Er zijn als genoegd ‘adviseurs’ werkzaam in deze branche. Een nieuwe ‘waarzegger’ hebben we niet nodig.
Noam consult zegt
Het succes van uw kantoor begint bij het succes van client!
Aleer zo’n goede slotopmerking van vorige shrijver