Nog een paar dagen te gaan en het is de Vierde Dinsdag in September. Tijd voor de jaarlijkse AV-dag. #hoedanprecies is een belangrijk uitgangspunt. Niet vertellen dat de accountant ‘meer moet adviseren.’ Wel vertellen en laten zien hoe moderne kantoren deze uitdagingen oppakken.
HLB Van Daal, 216 Accountants, De Jong Accountants en Adviseurs, Van Oeveren, Baker Tilly Berk en VANTHUL adviseurs – fiscalisten – accountants zijn kantoren die vertellen hoe zij omgaan met innovaties. Kantoren die verschillen in omvang, marktoriëntatie en historie.
Het zijn deze zes kantoren die uiteindelijk meedingen naar de Exact Cloud Award 2017. In de opmaat naar het toekennen van deze award presenteren deze kantoren zich op de AV-dag. Juryleden Arjan Schipperus en Frans Heitling spraken met de genomineerde kantoren.
Dagelijkse praktijk
Hun dagelijkse praktijk staat centraal. Die verschilt nogal. Kantoren met een landelijk netwerk, een forse audit-praktijk, tientallen miljoenen omzet en + 600 medewerkers, maar ook kleine, lokaal of regionaal werkende kantoren met rond de 7 medewerkers. De bekendmaking vindt plaats tijdens Exact Live op 15 november. Hier worden de 3 uiteindelijke winnaars bekend gemaakt. Innovatie is voor een kleine en/of nieuwe organisatie vaak een stuk eenvoudiger dan voor een grote organisatie. Maken grote kantoren nu eindelijk een inhaalslag?
Basishygiëne
Om MKB-ondernemers goed van dienst te kunnen zijn stond in het verleden de compliancefunctie centraal. Belastingen (BTW, IB, VpB) werden op tijd betaald en de jaarrekening kwam voor de deadline ook bij de KvK terecht. Dienstverlening waarmee geen enkel kantoor zich nog kan onderscheiden. Alle zes kantoren zijn dit stadium voorbij. Het ene kantoor is sneller dan het andere. Half februari de jaarrekeningen kunnen opleveren is een uitdaging. Maar er is meer. Veel kantoren bieden hun ondernemers financiële dashboards waarin de basisindicatoren: cashflow, debiteuren, crediteuren en worden aangeboden. Innovatieve kantoren gaan hierin een stuk verder. Niet alleen de financiële kengetallen, maar ook KPI’s op maat van de onderneming of een keten. Dashboards waarin ook operationele kengetallen worden opgenomen. Dat vraagt om koppelingen met andere dan alleen maar financiële software. Baker Tilly Berk vult dat in, zo vertelt Marcel Klootwijk, door in gesprek met de ondernemer die volgende slag te maken. ‘Kijk naar bezettingsgraden, zet behaalde resultaten af tegen prognoses. Bij een hotelketen koppelen we resultaten en prognoses aan bijvoorbeeld activiteiten in de regio. Informatie die niet standaard voorhanden is, maar die voor die ondernemer wel echt relevant is.´
HLB Van Daal’s Maurice Kil komt met een vergelijkbaar voorbeeld. ‘Voor een horecaketen koppelen we prognoses t.a.v. personeelsbezetting en omzetten aan de weersprognose voor de komende 14 dagen.’
Portal ja, portal nee
Terwijl het ene kantoor een portal omslachtig vindt, is Corlin van Oeveren van Van Oeveren Accountants weer een groot fan. Hij noemt het ‘een verlengstuk van CRM.’ Het staat of valt vervolgens wel weer bij de goede inrichting van de portal. ‘Je moet wel alles wat koppelbaar is ook daadwerkelijk koppelen,’ is hierin zijn motto. Koen de Jong van De Jong Accountants en Adviseurs onderschrijft dit. ‘Het staat of valt bij goed inrichten. Wanneer het niet goed werkt geeft het bij klanten veel ergernis. Dan moet je wel iemand vrijmaken voor een helpdeskfunctie, zodat je vragen meteen kunt beantwoorden.´
Eigen organisatie mee krijgen
Een nieuw kantoor beginnen betekent onmiddellijk van start kunnen gaan met alle mogelijkheden die moderne ICT biedt. Een organisatie met een flinke omvang en een lange historie moet niet alleen de klanten meenemen in nieuwe werkwijze. De eigen medewerkers op de verschillende vestigingen moeten ook om. Blijven zij op de oude manier werken? Met als motto’s: ‘dat zijn we zo gewend en de klant ook,’ en ‘Ja, maar dat is een maar een klein klusje.’ Of maken zij echt de slag naar het nieuwe werken. Kantoren doen dat op verschillende manieren. Kern is wel dat je mensen bij elkaar brengt en voor een deel ook vrijstelt om deze ontwikkelingen op te pakken. Dat kost tijd en geld. Grote organisaties als HLB Van Daal en Baker Tilly Berk hebben dit beide tot beleid gemaakt.
Rol toekomst
Vrijwel alle kantoren zien de rol van de accountants verschuiven. Dashboards, maar dan wel meer dan basiskengetallen. Controllingfunctie lijkt een gemeenschappelijke noemer te worden. Het wordt door verschillende kantoren onder verschillende noemers steeds verder uitgewerkt. Daarbij hoort misschien ook wel het afscheid nemen van de accountant als een solistisch werkende professional. Gert van ’t Hul – VANTHUL adviseurs, fiscalisten, accountants – hierover: ‘We werken met scrum. Dat bevalt goed. Iedere dag even gezamenlijk om het whiteboard. Wie is waarmee bezig? Hoever ben je? Wat heb je nog nodig? Het bevalt goed het houdt iedereen binnen het kantoor bij de les.’ Het kantoor claimt over het afgelopen jaar een omzetgroei van 15%.
De bekendmaking van de uiteindelijke winnaars vindt plaats tijdens Exact Live op 15 november. A.s. dinsdag presenteren de de 6 kanshebbers zich op de AV-dag te Bussum.
Geef een reactie