Bedrijven maken te weinig werk van het anders invullen van de HR-functie. Die is nu onvoldoende ingericht op de huidige (digitale) ontwikkelingen, waardoor de HR-functie bij veel ondernemingen onvoldoende waarde toevoegt. Die harde conclusie trekt KPMG uit een wereldwijd onderzoek onder 900 bedrijven.
Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd. Nieuwe technologische mogelijkheden als cloud-based HR en slimme automatisering worden nauwelijks ingezet voor het hervormen van de HR-functie. “Bovendien ontberen veel bedrijven adequaat management om de noodzakelijke veranderingen op het gebied van HR daadwerkelijk door te voeren.”
Doordat bedrijven achterlopen op personeelsgebied, maken ze niet optimaal gebruik van het personeel dat zij hebben. En: “Zij zetten ook hun concurrentiepositie op het spel”, aldus KPMG.
Strategische waarde onderschat
Bijna 60% van de ondernemingen heeft geen plan van aanpak voor de hervorming van de HR-functie. “Een beperkt aantal bedrijven is zich bewust van het feit dat het veranderende ondernemingsklimaat vraagt om een geheel andere invulling van de HR-functie.” De strategische waarde van de personeelsafdeling wordt onderschat, zegt Renee de Boo, partner bij KPMG’s People & Change-praktijk. “Te veel bedrijven lijken geen strategisch oog te hebben voor het personeelsbestand van de toekomst. Een weloverwogen besluit over de werknemers die in de toekomst nodig zijn, is echter van essentieel belang. Het gebrek aan een strategische, proactieve vernieuwing van de HR-functie houdt aanzienlijke risico’s in, zeker gezien het feit dat de huidige technologische ontwikkelingen de markten van nu, de personeelssamenstelling, de businessmodellen en de relatie met de klant aanzienlijk zullen veranderen.”
Technologie schiet tekort
Een op de vijf bedrijven heeft de afgelopen maanden een cloud-based HRM-systeem ingevoerd en een op de drie heeft plannen om een dergelijk systeem in te voeren. “Niet meer dan 27% van de bedrijven ziet HR bovendien als een functie die belangrijke strategische waarde kan toevoegen aan het bedrijf.” Ruim 40% van de bedrijven vindt dat de technologie die de HR-functie moet ondersteunen tekort schiet en een belangrijk obstakel vormt. Bijna 40% geeft aan dat het vermogen van het management om veranderingen in de HR-functie daadwerkelijk door te voeren onvoldoende is.
Data verzamelen en omzetten
Wel wordt door steeds meer bedrijven geld gestoken in het verzamelen van grote hoeveelheden data die de HR-functie moeten verrijken. Maar het knelpunt is het omzetten van de data in concrete maatregelen en een intelligent gebruik ervan. “Het simpelweg verbinding maken met een cloud-systeem levert een onderneming geen inzichten op die op data gebaseerd zijn. En ook geen betere besluitvorming of uiteindelijk echte ondernemingswaarde. Bedrijven die in het digitale tijdperk succesvol willen zijn, moeten in staat zijn om data te vergaren en te interpreteren. Bovendien moeten zij in staat zijn om te acteren op basis van de inzichten die de data opleveren.”
Geef een reactie