Digitalisering zwaait de scepter in de moderne maatschappij, maar aan het einde van elk doorsnee netwerkevenement zijn het nog altijd fysieke visitekaartjes die van eigenaar wisselen, en geen digitale varianten. Uw business card is een advertentie in zakformaat die allerhande functies combineert: het promoot uw onderneming, verspreidt essentiële contactgegevens en zet potentiële klanten aan tot actie.
Een informatief en mooi ogend kaartje is een onmisbaar onderdeel van elke marketingstrategie. Dankzij honderden gratis designprogramma’s op het internet is het bovendien gemakkelijker dan ooit om zelf een ontwerp in elkaar te steken. Als u vervolgens uw favoriete creatie aan een drukker voorlegt, vliegen uw kaartjes in een mum van tijd uit de printer – en dat aan een redelijke prijs.
Deze laagdrempeligheid houdt evenwel in dat er ook erg veel bedenkelijke business cards in omloop zijn: vloekende kleurencombinaties, foutief afgesneden randen, onleesbaar kleine lettertjes,… – de lijst met don’ts is eindeloos. De uitdaging is duidelijk: uw visitekaartje moet onvergetelijk zijn, en dat in positieve zin. Vermijd de enkele reis richting prullenmand; deze tips maken het eenvoudiger voor u om met dat kleine papieren rechthoekje nobele onbekenden te veranderen in trouwe klanten.
Tip #1: Respecteer de elementaire designwetten
In Europa zijn visitekaartjes doorgaans 85 x 55 mm groot. Voor een kwalitatieve afdruk kiest u best voor een resolutie van 300 dpi (dots per inch). U kunt bij het ontwerpen eventueel een digitaal raster gebruiken om ervoor te zorgen dat alle elementen netjes en gelijk zijn uitgelijnd.
Stel uw lettergrootte in op minstens 8 punten, tenzij u resoluut mikt op onleesbaarheid. Voor uw logo moet u rekenen op minstens 12 punten.
Gebruik geen randen om uw kaartje te omkaderen: als de drukker per ongeluk uw kaartje foutief snijdt, dan kunnen die randen er behoorlijk slordig en onelegant uitzien. Houd daarom steeds rekening met de volgende termen en afstanden:
Als alles goed gaat, snijdt de machine uw kaartje af op de trim line, die een gebied van 85 x 55 mm omzoomt (de standaardgrootte). Als er echter een fout optreedt tijdens het snijden, kunnen er bepaalde delen van het kaartje sneuvelen. Zorg er daarom steeds voor dat u een veiligheidsmarge van 3 mm inplant ten opzichte van de trim line. Deze denkbeeldige lijn heet de safety line; alle essentiële onderdelen van uw kaartje moeten binnen dit gebied liggen (79 x 49 mm), zodat er bij foutieve snijding geen vitale letters of motieven kunnen wegvallen.
Buiten de trim line ligt de bleed of de afloop; hiervoor rekent men normaal gezien een extra 3 mm. Uw volledige ontwerp is dus voor alle zekerheid 91 x 61 mm groot (inclusief bleed), maar onthoud dat alle elementen buiten de trim line (vooral doorlopende kleuren en motieven) verdwijnen tijdens het drukken.
Tip #2: Geef uw logo een prominente plaats
Als iemand uw visitekaartje bekijkt, moet alle aandacht onmiddellijk naar uw logo gaan. Stop het dus niet weg in een discreet hoekje, maar geef het de grootte en de ruimte die het verdient.
Bedenk ook dat uw kaartje twee verschillende kanten heeft. U kunt bijv. de ene kant reserveren voor een grote versie van uw logo, en alle informatie printen op de andere zijde.
Tip #3: Denk goed na over uw kleurenschema
Niets houdt u tegen om te gaan voor uw favoriete kleurencombinatie, maar bedenk wel dat er een uitgebreide kleurentheorie schuilt achter onze perceptie van bijv. rood (liefde), blauw (vertrouwen), groen (natuur) en geel (vrolijk). Het is geen toeval dat verschillende banken kiezen voor logo’s met blauwe toetsen, terwijl gezonde voedingsmiddelen vaak groene accenten op de verpakking meedragen.
Denk dus goed na over de waarden die u wilt uitdragen (mannelijk of vrouwelijk, speels of serieus, luxueus of betaalbaar,…) en welke kleuren vergelijkbare associaties oproepen. Op basis van uw bevindingen kunt u vervolgens een basiskleur kiezen, gevolgd door een opvallende accentkleur en een neutrale kleur om alles te verbinden. Bevorder de leesbaarheid met contrasten en complementaire kleuren.
Als u het bijv. graag formeel houdt, zorg dan voor een strak en stijlvol design met donkere basiskleuren zoals blauw of grijs. Vraagt uw marketingstrategie om een confettiregen aan kleurtjes, omdat u bijv. een snoepwinkel heeft? Laat uw kaartje dan knallen in roze, oranje en/of geel.
Tip #4: Selecteer de belangrijkste informatie
Welke gegevens wilt u delen met uw business card? De meest logische keuzes vindt u op nagenoeg alle kaartjes terug, zoals uw bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres en website. Heeft u enkele bloeiende social media-accounts? Zet die er dan ook gerust bij.
Vermijd vakjargon om de afstand tussen u en de klant te verkleinen. Let er ook op dat u uw volledige voornaam gebruikt – initialen komen snel onpersoonlijk over. Ban alle gegevens die geen waarde toevoegen, zoals uw fax- of bankrekeningnummer.
In een evenwichtig design kan een call to action wonderen doen. Aansporingen als “Download hier uw gratis X” of “Op zoek naar Y? Contacteer ons!” kunnen leiden tot dat telefoontje of mailtje waar u op hoopt.
Tip #5: Speel met vormen en materialen
De meeste visitekaartjes die u verzamelt zijn wellicht rechthoekig en gedrukt op papier. Uw eigen business card kan zich dus gemakkelijk nestelen in het geheugen van uw potentiële klanten dankzij een alternatief formaat of een bijzondere materiaalkeuze.
Voorbij de papieren standaard ligt er een wereld van mogelijkheden op u te wachten: metaal, hout, (waterafstotend) plastic, transparante stoffen, textiel,… U kunt de hoeken afronden, het kaartje dezelfde vorm geven als uw logo, of met behulp van kapvormen bepaalde figuren ponsen (die-cutting). Een goede richtlijn hierbij is om het simpel te houden: fragiele uitsnijdingen met te veel details (bijv. delicate krulletjes) zullen genadeloos scheuren in elke broekzak of handtas.
Tip #6: Kies voor speciale effecten
Met één stilistische ingreep kunt u uw visitekaartje naar een hoger niveau tillen en herkenbaar maken voor iedereen die het leest. Misschien kunt u enkele elementen in reliëf laten drukken? Met spot UV-lak is het dan weer mogelijk om een deel van uw kaartje (zoals bijv. uw logo) te accentueren met glanslak.
Liever een steviger kaartje? Kijk dan eens naar het effect van dubbele of verdrievoudigde diktes. Sommige sectoren kunnen ook andere zintuigenaanspreken en gebruik maken van geurende inkt – o.a. bloemisten en parfumerieën hebben daar een goede neus voor.
Tip #7: Lees en herlees – en dan nog eens
Het Grote Moment is aangebroken: u haalt uw kersverse lading glimmende visitekaartjes af bij de drukker. De plakband kraakt terwijl u de doos opent, en trots vult uw hart als u gretig het bovenste exemplaar grijpt. Uw blik glijdt verheugd over de glinsterende letters in uw logo, de piekfijne kleurencombinatie,… en die ene flagrante spelfout.
Lopen de rillingen u ook al over de rug? Er is maar één uitweg: een nieuwe bestelling plaatsen, waardoor het kostenplaatje van uw kaartjes ineens ongewilde hoogten gaat opzoeken. Vermijd die nachtmerrie, en lees uw ontwerp verscheidene malen na – en daarna voor alle zekerheid nog een paar keer. Vraag ook even aan iemand anders om de tekst met een nieuwe, frisse blik te bekijken.
Tip #8: Hou het leesbaar
Elk onderdeel van uw visitekaartje dat de leesbaarheid vermindert moet wijken of een aanpassing ondergaan. Evalueer dus uw ontwerp voortdurend: trekt het design de aandacht naar de juiste plek? U wilt namelijk alle ogen laten rusten op uw naam en logo. Zijn bepaalde kleuren te fel of is er te weinig harmonie tussen de schakeringen? Is uw lettertype te bombastisch, te groot of te klein? Zodra uw design (op een negatieve manier) de aandacht afleidt van uw bedrijfsinformatie, is het tijd om de spreekwoordelijke schaar boven te halen.
Elimineer elk onnodig element, en wees niet bang om sommige delen bewust leeg te laten. Mik op een evenwichtige compositie van tekst en kleur met voldoende ademruimte, zodat u het gemiddelde hoornvlies niet overvalt met een explosie aan visuele stimuli. Een gebalanceerd design met zorgvuldig gekozen kleuren en letters zal een veel gunstiger beeld van u weergeven dan een kaartje waarop honderden tinten en tekstjes vechten om een plaatsje.
Veel designplezier!
Het winnen van nieuwe klanten kan tijdrovend zijn, dus helpt Ageras u graag. Laat de klantenwerving maar aan ons over. Op ons platform kunt u een groot aantal opdrachten terugvinden van potentiële klanten: allemaal zijn ze op zoek naar de hulp van een boekhouder of accountant. Registreer vandaag nog voor onze demoversie en bekijk live alle lopende zaken – het is gemakkelijk en bespaart u veel tijd!
Martin zegt
Het is nuttig, bedankt
Sophie zegt
Geweldige ideeën! Een visitekaartje is erg belangrijk. Toegegeven, ik heb mijn eigen lange tijd gedaan met de hulp van een speciaal programma https://www.logaster.com/nl/