De Kamer van Koophandel (KvK) heeft een Big Brother Award in de wacht gesleept. Deze twijfelachtige eer valt de organisatie ten deel omdat hij persoonsgegevens van zzp’ers doorverkoopt aan adverteerders. Van het publiek stemde 39 % voor de Kamer van Koophandel.
De Big Brother Awards worden jaarlijks georganiseerd door Bits of Freedom. Tijdens deze avond wordt onderzocht hoe het is gesteld met privacy in Nederland. Bits of Freedom wil daarmee aandacht vragen voor personen, bedrijven en overheden die grove inbreuken maken op de privacy en vrijheid van burgers. De Belastingdienst werd genomineerd wegens onder meer het verspreiden van BSN-nummers van ondernemers, waardoor zij kwetsbaarder werden voor identiteitsfraude.
Platgebeld
ZZP’ers klagen aan de lopende band dat, zodra ze hun bedrijf hebben geregistreerd, daarna platgebeld worden door allerlei bedrijven en inkoopcollectieven die hen producten en diensten proberen te slijten. Vorig jaar meldde de NOS dat persoonsgegevens die zzp’ers verplicht afstaan aan de Kamer van Koophandel uiteindelijk worden gebruikt voor advertenties op Facebook. De gegevens worden doorverkocht aan advertentiebedrijven, die de gegevens op hun beurt uploaden naar het sociale netwerk.
Geen toestemming
In een reactie zei de Kamer van Koophandel niet blij te zijn met de prijs, maar de klachten van ondernemers te begrijpen. ‘We zijn er niet trots op,’ zei Liv van der Veen, Hoofd Beleid en Juridische Zaken. Ze schetste de dilemma’s waar de organisatie mee worstelt: een deel van de ondernemers vindt vooral de beschikbaarheid van gegevens belangrijk, maar een forse minderheid ergert zich nadrukkelijk aan het delen van gegevens, vooral als het leidt tot een stroom van ongewenste telefoontjes. Ze nodigde haar toehoorders nadrukkelijk uit om zich te bemoeien met het initiatief KvK Data Dilemma’s, en de KvK Data Summit die in maart wordt georganiseerd.
Geef een reactie