• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Kabinet wil box 3-heffing vanaf 2022 fors aanpassen

Kabinet wil box 3-heffing vanaf 2022 fors aanpassen

Fiscaal, Nieuws

6 september 2019 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Ongeveer 1,35 miljoen mensen betalen straks geen belasting meer over hun spaargeld in box 3. Nu betalen nog 2,9 miljoen mensen deze belasting. Volgens voorlopige berekeningen wordt de eerste 440.000 euro voor mensen met alleen spaargeld belastingvrij. Bovendien gaan bijna een half miljoen mensen minder belasting betalen dan dat zij nu doen. Dit staat in een voorstel dat staatssecretaris Snel van Financiën aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Doel is dat deze hervorming vanaf 1 januari 2022 in gaat.

Staatssecretaris Snel: “Veel spaarders in Nederland vinden het nu onrechtvaardig dat zij belasting betalen. Dit begrijp ik, want op dit moment worden zij belast alsof een deel van het vermogen dat ze hebben uit beleggingen bestaat, ook als zij alleen spaargeld hebben. Daardoor moeten zij meer belasting betalen dan wanneer je afzonderlijk naar hun spaargeld zou kijken. Met dit voorstel gaan straks circa 1,35 miljoen spaarders helemaal geen box 3-belasting meer betalen. Dit wordt misschien wel de grootste wijziging in de inkomstenbelasting sinds 2001.”

Werkelijke hoeveelheid spaargeld

Iedereen die meer vermogen heeft dan 30.360 euro (of 60.720 euro met fiscaal partner) uit bijvoorbeeld spaargeld of aandelen, betaalt hier nu belasting over. Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat het vermogen waarover belasting betaald wordt voor een bepaald deel uit beleggingen bestaat, ook als dat niet het geval is en het vermogen volledig uit spaargeld bestaat. In het voorstel wordt straks voor het eerst gerekend met de werkelijke verhouding tussen spaargeld, beleggingen en schulden van de belastingplichtige. Dit betekent dat de belasting over spaargeld wordt vastgesteld aan de hand van de werkelijke hoeveelheid spaargeld. Over deze werkelijke hoeveelheid spaargeld wordt dan een vooraf vastgestelde rente berekend, die zoveel mogelijk aansluit bij de werkelijke spaarrente en daardoor ook vele malen lager is dan dat op beleggingen. Dit zou op dit moment bijvoorbeeld maar 0,09% zijn. Hierdoor gaan circa 1,35 miljoen mensen straks helemaal geen belasting meer betalen. Het voorstel is daarnaast zo vormgegeven dat de kleine beleggers (onder de 30.000 euro) die nu geen belasting betalen dat straks ook niet hoeven. Voor degenen die wel belasting blijven betalen wordt het tarief circa 33%.

Het nieuwe stelsel is zo ontworpen dat de voordelen van het huidige systeem behouden blijven, zoals de vooraf ingevulde aangifte. Het nieuwe systeem is wel gevoeliger voor belastingontwijking. Er worden dan ook maatregelen genomen om dit tegen te gaan, de zogenaamde anti-arbitragemaatregelen.

De komende tijd wordt het voorstel uitgewerkt in een wetsvoorstel, dat voor de zomer van 2020 aan de Tweede Kamer wordt gestuurd. Daarbij zal ook in kaart worden gebracht wat de effecten zijn voor specifieke groepen. Het wetsvoorstel kan dan voor het einde van 2020 in de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De Belastingdienst moet vervolgens voldoende tijd hebben om

deze grote structuurwijziging door te voeren, waarbij het streven is dat het nieuwe systeem vanaf 1 januari 2022 in gaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________________________________________

Interessant voor u! Cursus Box 2 en 3 in 2020, wat te doen met een miljoen op 17 maart 2020 door Drs. Jeroen Knol.

 

 

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: box 3, spaartaks, vermogensrendementsheffing

Tags: box 3, spaartaks, vermogensrendementsheffing

Gerelateerde artikelen

20 juni 2025

Prejudiciële vragen over wijziging verdeling box 3 bij rechtsherstel na collectieve uitspraak

17 juni 2025

Particuliere verhuurderskoepel klaagt Staat aan over box 3-belasting

13 juni 2025

Tweede Kamer stemt in met tegenbewijsregeling box 3, geen verzachting vastgoedbeleggers

12 juni 2025

Staatssecretaris kraakt plan BBB voor fiscale overstap vastgoedbeleggers

Reacties

  1. Kees zegt

    6 september 2019 om 22:02

    een onbetrouwbaar zooitje.Je weet nooit waar je aan toe bent in Nederland. Ik heb 52 jaar gewerkt waarvan 39 zelfstandig. Heb zelf voor mijn pensioen gezorgd en een deel daarvan in onroerend goed. En dat gaat nu weer extra belast worden. stelletje dieven.

    Beantwoorden
    • Karel Derickx zegt

      10 september 2019 om 10:58

      Inderdaad, helemaal mee eens!
      Opmakers van andermans geld!! Schobbejakken!!!

      Beantwoorden
      • ido zegt

        13 november 2021 om 14:27

        Net zoals huisjesmelkers en vastgoedinvesteers 🙂

        Beantwoorden
    • Klaas Jansen zegt

      15 september 2019 om 11:52

      Pensioenen worden al 10 jaar niet geindexeerd en de toekomst is ook niet rooskleurig. Als je dan vervolgens voor je eigen pensioen wilt sparen ben je weer de schatkist aan het spekken door de vermogensbelasting. Ik vind dit echt een grote schande van de regering en ze zijn ook onbetrouwbaar als de pest. Aanpassing van box3 voor spaarders is pas in 2022 ??? WTF… nog 3 jaar onterecht belasting heffen op veronderstelde leugens. Nee, mijn gevoel voor een eerlijke rechtsstaat heb ik niet meer.

      Beantwoorden
    • Albert zegt

      8 oktober 2019 om 02:05

      Neem een verhuurde doorsnee woning in de provincie van WOZ 300.000,-
      De kosten (gem.belasting, verzekering, etc.) zijn ongeveer 1,5%
      Het bruto rendement moet dan 5,33 + 1,5 = 6,8% zijn.

      De kale huur wordt zo opgedreven naar 1700,- euro per maand.
      Er moet tussen nu en 2022 bijna 500,- euro huur bij.
      Ik heb inmiddels de eerste huurverhogingen de deur uit gedaan.
      Dit is absoluut niet wat ik wil, maar zie geen andere oplossing.
      Doen meer verhuurders dit?

      Beantwoorden
      • Jopie zegt

        30 mei 2020 om 08:33

        Dit klopt maar voor een deel. Anders zou iedereen afstand nemen. Een woning stijgt jaarlijks (gemiddeld) ook een paar procent in waarde. Dat is de kers op de taart. Als de huuropbrengst de lopende kosten dekt ben je al een heel eind.

        Beantwoorden
    • kees zegt

      13 januari 2020 om 20:47

      Waarom blijft iedereen toch stemmen op die linkse hyena’s? Ze denken dat dit beter voor hun is, nou echt niet! Groene energie en al die onzin kost klauwen vol geld. Dit wordt weggenomen van de politie, krijgsmacht, zorg, onderwijs en ouderenzorg en het moet ergens vandaan komen toch? Ondertussen zeuren dat ze nog steeds niet genoeg hebben en maar doorstemmen op links. Hoe suf is dit! Vervolgens kan de hardwerkende persoon die zich al helemaal suf werkt en wel risico’s neemt zonder z’n subsidie hand op te houden nog meer betalen. Stelletje socialisten is dit land, helemaal klaar mee!!

      Beantwoorden
      • John zegt

        6 maart 2020 om 11:54

        Ik ben het helemaal met je eens dat dit niet getuigt van een betrouwbare overheid. Ik zit zelf min of meer in het zelfde schuitje. Ik heb als ondernemer ook zelf voor mijn pensioen gezorgd. 30 jaar lang heb ik een deel van mijn netto inkomen in onroerend goed gestoken. En nu worden ineens tijdens het spel, eenzijdig de spelregels veranderd. Ik vind dit ook niet kunnen! Maar om deze actie te wijten aan de linkse partijen, dat volg ik niet helemaal… Zitten Rutten en Snel tegenwoordig bij de Pvda of Groenlinks dan?

        Beantwoorden
    • osmond zegt

      13 november 2021 om 14:27

      ach gossie, meneer heeft in vastgoed geïnvesteerd (helaas, jullie soort is een veroorzaker van een enorm probleem) en is verbolgen dat dat belast wordt.

      de belasting op vastgoed – dat niet zelf bewoond wordt – kan niet hoog genoeg zijn.

      Beantwoorden
      • imrand zegt

        27 april 2023 om 19:19

        dit lijkt meer op een commentaar van de voormalige communistische partij

        Beantwoorden
  2. Joop zegt

    7 september 2019 om 02:13

    Als het te duur is, verkoop je toch het onroerend goed. Dan heb je spaargeld tegen het lage tarief. Lijkt mij voordeliger dan het was.

    Beantwoorden
    • Ronny van der Maaten zegt

      7 september 2019 om 09:09

      Sorry Joop, wanneer iedereen zijn beleggingen verkoopt voor spaargeld loopt de economie volledig vast.
      Het spelletje is heel eenvoudig, we doen eerst de kassa van de pensioenfondsen op slot. Mooi hoeven we heel veel geld niet uit te keren. Dan gaan we de particuliere pensioenvoorzieningen plunderen via een zware box 3 heffing.
      Tot slot gaan we de afgeloste eigen huizen onteigenen via een hoog huurwaarde forfait en straks door plaatsing van het eigen huis in box 3 dan betaal je meer belasting over je eigen huis dan je ooit aan hypotheek rente betaalde.
      Zo worden de mensen die de maatschappij op bouwden uitgekleed.

      Beantwoorden
      • Paul zegt

        8 september 2019 om 20:26

        Ronny van der Maaten je hebt helemaal gelijk. Geef die idiote politici a.u.b. niet nog meer ideeën. Het is weer typisch socialisme. Beslissen over andermans geld en dat vakkundig afpakken tot er niets overblijft.
        Salaris 52%, Btw 21% erfbelasting 20% partner en kind, anderen 36% en 40%.
        vermogensbelasting was 1.2% dus over 30 jaar 36%
        Dan komt onroerende zaken belasting, wegenbelasting, milieuheffing gas en elektra erbij.
        Dus 52% plus 21% plus 1.2 plus 2.5% is 76.7% effectieve belastingdruk. Bij benzine zit ook nog eens 75% accijnzen. 120 miljard per jaar. Kassa. De burger heeft geen rechten en geen verweer dus die betaald wel.

        Beantwoorden
        • Las Vang zegt

          9 september 2019 om 13:24

          Dit sommetje had ik ook al gemaakt… U vergeet alleen nog gemeente en provinciale heffingen, afval stoffen, accijns op drank, BPM etc Echt ongelofelijk en wij pikken het gewoon. Waarom is er geen sterker cq georganiseerd verweer door belastingbetalers in NL??

          Beantwoorden
        • Marco zegt

          9 september 2019 om 16:22

          Paul schrijft het is weer typisch socialisme. Volgens mij zit er in dit kabinet geen politieke partij die socialisme in het vaandel heeft. Ik zou het zelf eerder als “onbetrouwbaar liberalisme” willen bestempelen. Ben benieuwd wat Paul de laatste verkiezingen gestemd heeft.

          Beantwoorden
      • wim zegt

        11 september 2019 om 14:09

        helder verwoord ronny!!
        en…degenen die spaarzaam (lees duurzaam!!) hebben geleefd worden het hardst getroffen.
        we hebben allang voor de adviezen uit ons huis afbetaald met een karig verpleegkundigen loontje, inmiddels gespaard en de laatste tijd wat belegd. je snapt t wel: de oude sok!!!

        Beantwoorden
      • Kees zegt

        27 september 2019 om 20:09

        Zo is t hier in dit land. Legaal stelen van mensen die hun nek uitgestoken hebben en na vele jaren vermogen hebben opgebouwd met alle risico s die zij daarmee namen. Woningnood ontstaan door de luie overheid en die over de rug, van de in verhouding kleine groep beleggers denken te moeten compenseren. Deze groep die de media huisjesmelkers noemt maar geen idee heeft wat het betekent en kost om een woning beschikbaar te stellen voor verhuur. Regulering van de huren (door puntensysteem) prima, maar doe dit dan wel op een manier die aansluit bij de praktijk van de kosten voor exploitatie van een beleggingspand. En mag het woord huisjesmelker voortaan gewoon verhuurder zijn? Dank u.

        Beantwoorden
        • Aad zegt

          11 oktober 2019 om 09:19

          Je hoeft niet iets te verhuren he. ‘Beschikbaar stellen’, je klinkt alsof je de mensen een gunst doet die iets huren, hou toch op. Als je het zo’n risico vindt, koop dan lekker wat Unilever of Shell aandelen en geniet van je 7% dividend per jaar. Particuliere verhuurders zijn één van de tumoren van de samenleving door het opkopen van schaarse goederen die iedereen nodig heeft. De huurders hebben geen enkele kans om ook maar iets van vermogen op te bouwen, terwijl u en de uwen klaagt over een wat lager rendement, verkerend in de veronderstelling dat je iets voor de maatschappij doet. Wordt alsjeblieft eens wakker.

          Beantwoorden
          • piet zegt

            27 december 2019 om 22:18

            Beste Aad,
            Dat slaat als een … op een … wat je nu zegt, wel eens aan gedacht dat niet iedereen een huis kan kopen? maar misschien wel huren kan? zo heb ik namelijk ook een paar onder dak zitten, die wonen in een duurder huis dan dat ze kunnen kopen, nu kunnen ze een huis huren voor een bedrag waar de woningbouw niet aan kan tippen.
            misschien hoor ik wel iets van afgunst, zelf een paar rechter klauwen en van krotten mooie huizen gemaakt die ik nu verhuur, wat is daar mis mee?

          • C.j.m.Urgert zegt

            29 februari 2020 om 17:26

            Bij mij betalen de huurders 700 en 715 huur per maand terwel de woz waarde van de twee woningen 425000 is.
            Ik hou rekening wat men kan betalen,ik moet helaas de meerkosten aan mijn huurders doorberekenen,moet zometeen geld toeleggen.

    • Titus zegt

      10 september 2019 om 12:06

      ” Lijkt mij voordeliger dan het was.”

      Ja het is soms voordeliger. Maar het blijft in absolute zin oneerlijk om met forfaitaire rendementen te rekenen.
      Ik ben een slechte belegger en haal eerder -50% dan de vermeende +5%…

      Beantwoorden
    • Dub zegt

      10 oktober 2019 om 20:53

      Onzinnig antwoord.

      Beantwoorden
  3. Helena zegt

    7 september 2019 om 10:59

    Stel je hebt geld geleend aan je kind tegen een rente van 4 % om een huis te kunnen kopen.
    Dan zou je in het nieuwe voorstel fors meer gaan betalen, namelijk 5,33% in plaats van 4%. En daarover 33% in plaats van 30%.
    Waar ze enerzijds spaarders compenseren, wordt het aan de andere kant weer extra belast.
    Een sigaar uit eigen box3-doos.
    Wees als regering eens eerlijk:
    Hef geen belasting over spaargeld bij een bank en 4% fictief rendement over beleggingen, leningen en verhuurd onroerend goed. Of vindt de regering dit te weinig? Het verlies wordt toch ook niet door de regering aan de belegger vergoed?
    Dan ben je gelijk af van ingewikkelde berekeningen en hoef je geen gaten te dichten omdat mensen zullen proberen snel even hun beleggingen te verkopen voor het einde van het jaar.
    Daardoor zou het beursklimaat ook ernstige schade kunnen ondervinden.

    Beantwoorden
    • Jop zegt

      7 september 2019 om 17:43

      Rekenrendement is maar 3,03% over geleend geld. Goed lezen.

      Beantwoorden
      • Paul zegt

        8 september 2019 om 11:23

        Die 3,03% geldt over schulden. Als je geld hebt geleend aan je kind dan is dat een vordering en geen schuld.
        Momenteel vallen vorderingen (uitgeleend geld) onder “Andere bezittingen” in Box 3. Voor overige bezittingen (naast spaargeld) zal een rendement van 5,33% gaan gelden.
        Ik denk dus dat er over het aan het kind uitgeleende bedrag een rendement van 5,33% zal gelden. Hopelijk heb ik het mis;-)

        Beantwoorden
      • Paul zegt

        8 september 2019 om 20:30

        Jop, dus een schande. Ik leen tegen 2,4 % en dan moet ik over geleend geld meer belasting betalen dan ik rente betaal. Wat is dat voor een onzin.
        Dit is volledig onwettig en immoreel. Wie verzint dit?
        Weg met die mensen. Schande!

        Beantwoorden
      • dave zegt

        9 september 2019 om 18:00

        is die 3.03% op schulden niet negatief,dus wordt het niet afgetrokken van de 5,33% en dan per saldo dus 2.3% rendement op geleend vermogen, of heb ik dat mis

        Beantwoorden
        • Titus zegt

          10 september 2019 om 12:10

          “per saldo dus 2.3% rendement op geleend vermogen, of heb ik dat mis”

          Dat klopt. Maar dat is veel meer dan de nagenoeg 0% (bij hoge geleende bedragen) die je nu betaalt.

          (Nu mag je hele geleende bedrag minus 3k drempel van je vermogen aftrekken en daarover betaal je dus helemaal niks).

          Beantwoorden
          • AW zegt

            5 oktober 2019 om 08:27

            Maar als je met overwaarde op de hypotheek van je woonhuis een pand koopt heb je geen schuld in box 3. Dan is de belasting helemaal gigantisch. Of mag je het deel van de hypotheek (dat je niet kunt aftrekken in box1) als schuld opvoeren in box 3.
            voorbeeld:
            waarde woonhuis: 1.000.000,-
            hypotheek: 250.000,-
            Je koopt een appartement voor 250.000,- en je neemt een additionele hypotheek op overwaarde van je woonhuis (rente is dan veel lager dan bij een beleggingshypotheek).
            Is die 250.000,- dan wel een schuld in Box3? of ben je helemaal de klos met alleen de bezitting van 250.000,-

            Beetje raar dit: met geleend geld pandjes melken wordt (als ik het goed begrijp) veel minder hard aangepakt dan met eigen geld. Helemaal lekker als je de afgelopen jaren braaf hebt afgelost zodat je lekker een pensioentje hebt kunnen opbouwen

          • Michael zegt

            6 januari 2020 om 13:30

            In het voorbeeld van AW belast je weliswaar de hypotheek op de eigen woning maar komt de schuld voor een box 3 investering in box 3 terecht.

    • Demi zegt

      7 september 2019 om 19:41

      Nederland is 1 groot wc pot. Vroeger werden de wetten nauwelijks ingevoerd nu regelmatig je weet het niet eens.

      Beantwoorden
    • nn zegt

      7 september 2019 om 23:39

      Svp overal een percentage van het daadwerkelijke vermogensrendement heffen van 33% zoals nu staatssecretaris Snel voorstelt of desnoods 50% zoals de SP wil; met een fictief rendement op vermogen die sinds de belastinghervorming Vermeend/Bos van 2001 wordt aangehouden betalen huisjesmelkers en Draghi-investeerders veel te weinig belasting, terwijl wie het Nederlandse landgoed nagenoeg om niet vrijwaart van huisjesmelkers, Chinese investeerders en Draghi-investeerders veel te veel betaalt.

      Beantwoorden
      • Avm zegt

        24 september 2019 om 16:49

        in dat geval ook graag die zelfde 33%/50% heffen over het opgebouwde pensioen vermogen van alle nederlanders, dan hebben we tenminste weer gelijk spelveld. Of zou dat teveel in uw pensioensopbouw snijden?

        vergeet niet dat veel mensen een huis of aandelen hebben als pensioens voorziening.

        Beantwoorden
  4. flinterman zegt

    7 september 2019 om 11:07

    Oh wat zijn we blij en weer dom. Gesuggereerd wordt dat je met een spaargeld van 440.000. overal van af bent. Geen belasting meer betaalt. Nou bij een zeer geringe stijging van de renten (stel naar 1% voorwaar toch niet zo veel) is het al een ander verhaal.

    Beantwoorden
  5. Bart Groot zegt

    7 september 2019 om 13:00

    De beoogde wijzigingen voor de vermogensheffing in 2022 worden aangeprezen als een verlaging maar het omgekeerde is het geval. Dit wordt veroorzaakt doordat:
    -het vrijgestelde bedrag van €30.846 (€61.692 bij fiscale partners) in het nieuwe voorstel niet in mindering wordt gebracht op de bezittingen bij de berekening van het rendement.
    -de schijven in het nieuwe voorstel zijn verdwenen. De aanpassingen leiden tot een maximaal nadeel van €4.608 (bijv. bij geen spaargeld en €990.000 aan beleggingen).

    Iemand met €10.000 spaargeld en €50.000 aan aan beleggingen is €577 duurder uit (173 versus 750)
    Iemand met €50.000 spaargeld en €100.000 aan aan beleggingen is €555 duurder uit
    Iemand met €100.000 spaargeld en €400.000 aan beleggingen is €972 duurder uit
    Iemand met €100.000 spaargeld en €800.000 aan beleggingen is €2.437 duurder uit (11.532 versus 13.968)

    Het voorstel van de regering levert alleen voordeel op bij een zeer hoog spaargedeelte.
    Iemand met €90.000 spaargeld en €50.000 aan beleggingen is €174 goedkoper uit
    Iemand met €90.000 spaargeld en €100.000 aan beleggingen is €9 duurder uit
    Iemand met €160.000 spaargeld en €800.000 aan beleggingen is echter alweer €1620 duurder uit.

    De nieuwe plannen van de regering zijn eerder een belasting verhoging dan verlaging en dan heb ik het nog niet gehad over de manier hoe ze met schulden willen omgaan.

    #vermogensrendementheffing #spaartax #vermogensheffing

    Beantwoorden
    • robert vos zegt

      6 oktober 2019 om 00:50

      en dan ook nog diegenen die nu niets betalen en straks veel meer. vb gezin met een vakantiewoninkje van 200k waarop ze een hypotheek hebben van 140k. dat gezin heeft een vermogen van 60k die nu geheel onder de vrijstelling valt. straks 5.33% rendement over vakantiewoning van 200k minus 3.03% over de hypotheek van 140k. die gaan dus ruim 1800 euro betalen. dat is meer dan 3% van hun vermogen van 60k. in 30 jaar hebben ze de vakantiehut 2x betaald.
      ik ben zo blij dat ik uit NL weg ben!

      Beantwoorden
  6. moneyisnoteverything zegt

    7 september 2019 om 14:10

    ach er is altijd wat. Nog ruim twee jaar voor de nieuwe regeling in gaat. Mensen zijn inventief genoeg om de gaten te vinden. Het lijkt me een goede oplossing om de huizenmarkt, toch een eerste levensbehoefte dunkt mij, een beetje te laten afkoelen. Voor de starters en mensen die misschien wel nooit in dergelijke toch wat luxere problemen zullen verkeren, een goed signaal dat zij minder snel overboden gaan worden als zij een eigen huis gaan kopen. En ja, de privé-pensioen-spaarders zullen breder moeten kijken hoe zij een aanvulling op de AOW kunnen verzorgen. In Nederland worden gaten vaak gerepareerd. Dus uitspraken als ‘dieven’ en dergelijke horen niet in een dergelijke discussie thuis. Ik vrees dat beleggers vaker slachtoffer zijn van hun eigen hebzucht en de onvoorspelbaarheid van de markt, dan van overheidsmaatregelen.

    Beantwoorden
    • hebzucht? zegt

      10 september 2019 om 15:31

      kleine beleggers zijn met in het nieuwe voordeel wel degelijk slechter uit dan nu. Ze betitelen als “hebzuchtig” staat wel ver af van fatsoenlijk een mening geven.
      Kleine beleggers hebben gedurende de hele periode een risico op rendement gelopen. De overheid heeft nooit meegedeeld in de verliezen, waarom moeten de overheid nu wel de eventuele winst extra belasten.
      Banken berekenen maandelijks kosten voor de diensten en het gaat de kant op dat we daarbovenop ook nog rente op de spaartegoeden gaan betalen.
      De overheid roomt de beleggingsopbrengst af.
      De eigenaar van het geld is op beide manieren de dupe.

      Beantwoorden
  7. Watze zegt

    7 september 2019 om 15:59

    5.5% rendement! Hoe verzin je het! Ook hier kan worden geprocedeerd omdat het simpelweg niet haalbaar is. De werkelijke belasting valt dus veel hoger uit dan 33%. Schaf de vermogensrendementsbelasting af en voer een vermogensbelasting in van 1.2% met een vrijstelling voor vermogens tot 100k. Zo is het in alle ons omringende landen geregeld.

    Beantwoorden
    • Thea zegt

      8 september 2019 om 19:00

      Helemaal mee eens. In Frankrijk betaal je pas vermogensbelasting boven 1,3 miljoen euro.
      De werkelijk ontvangen rente van je spaargeld (vlgs. opgave bank) geef je op als inkomen bij je belastingaangifte.
      De winst op aandelen en de winst op je tweede huis eveneens.

      Beantwoorden
  8. Landman zegt

    7 september 2019 om 16:02

    Weet iemand iets te melden over box 3 hypotheken in relatie met de schuld en eigenhuistaks?

    Beantwoorden
    • Bart Groot zegt

      9 september 2019 om 07:34

      Lijkt me simpel. Een box 3 hypotheek is een lening die waarbij de belastingdienst uitgaat van een negatief rendement van 3,03%

      Beantwoorden
      • Evd zegt

        27 september 2019 om 12:46

        Heeft iemand een idee wat er met de overwaarde hypotheek in box 3 gebeurt.
        Rente wordt bij schuld opgeteld en bij overlijden wordt schuld terugbetaald aan de bank.er wordt 100000 euro uitgekeerd.

        Beantwoorden
  9. Rob zegt

    7 september 2019 om 16:37

    Er zit een grote tegenstrijdigheid binnen box 3 in 2022. Spaargeld gaat worden belast tegen de werkelijke rente (immers die kennen we) maar beleggingen worden nog steeds belast tegen een fictief rendement. Dat is meten met twee maten en juridisch onhoudbaar. De pensioenfondsen (onze grootste beleggers) werken met rendementen in vorm van een rekenrente van circa 1%. Waarom zouden particuliere beleggers dan meer rendement maken? De 5,3% rendement waarvan men straks uit gaat wordt door de meeste particuliere kleine beleggers niet gehaald, zeker niet voor diegenen die in vastgoed hebben belegd de afgelopen jaren. De netto aanvangsrendementen liggen namelijk door de hoge woningprijzen en de hoge beheerkosten nog maar op circa 2% op jaarbasis. De overheid moet zich beter informeren. Deze cijfers zijn gewoon beschikbaar. Bovendien wordt dit systeem ingevoerd op het moment dat de grotere spaarders uit pure wanhoop inmiddels hun centjes in een tweede huis of aandelen hebben gestoken en dat op het moment dat vastgoed en aandelenprijzen op een piek zitten. Het neerwaartse potentieel is juist nu het hoogst waardoor de verwachte rendementen sowieso onhaalbaar zijn. In beleggingspand is het heel normaal te werken met risk adjusted rentabiliteit waarbij het neerwaarts risico wordt verwerkt in de te verwachten rendementen. 5,3% is dan onhaalbaar. Reken maar op flink wat rechtszaken die voordat de nieuwe wet wordt ingevoerd gaan komen.

    Beantwoorden
    • Ruud zegt

      9 september 2019 om 23:36

      Helemaal mee eens!

      Beantwoorden
  10. Neversaynever zegt

    7 september 2019 om 16:52

    Er zit een grote tegenstrijdigheid binnen box 3 in 2022. Spaargeld gaat worden belast tegen de werkelijke rente (immers die kennen we) maar beleggingen worden nog steeds belast tegen een fictief rendement. Dat is meten met twee maten en juridisch onhoudbaar. De pensioenfondsen (onze grootste beleggers) werken met rendementen in vorm van een rekenrente van circa 1%. Waarom zouden particuliere beleggers dan meer rendement maken? De 5,3% rendement waarvan men straks uit gaat wordt door de meeste particuliere kleine beleggers niet gehaald, zeker niet voor diegenen die in vastgoed hebben belegd de afgelopen jaren. De netto aanvangsrendementen liggen namelijk door de hoge woningprijzen en de hoge beheerkosten nog maar op circa 2% op jaarbasis. Ook obligatiehouders zijn de sjaak. De overheid moet zich beter informeren. Deze cijfers zijn gewoon beschikbaar. Bovendien wordt dit systeem ingevoerd op het moment dat de grotere spaarders uit pure wanhoop inmiddels hun centjes in een tweede huis of aandelen hebben gestoken en dat op het moment dat vastgoed en aandelenprijzen op een piek zitten. Het neerwaartse potentieel is juist nu het hoogst waardoor de verwachte rendementen sowieso onhaalbaar zijn. In de financiële wereld is het heel normaal te werken met risk adjusted rentabiliteit waarbij het neerwaarts risico wordt verwerkt in de te verwachten rendementen. 5,3% is dan altijd onrealistisch. Risicodragend kapitaal is belangrijke voor de Nederlandse economie. Het hebben ervan wordt door de nieuwe box 3 sterk ontmoedigd.
    Kortom de nieuwe box 3 in 2022 is net zoals nu het geval is met spaargeld straks wederom in strijd met het eigendomsrecht. Reken maar op flink wat rechtszaken die voordat de nieuwe wet wordt ingevoerd gaan komen.

    Beantwoorden
  11. Chaquemain zegt

    7 september 2019 om 23:03

    5,3 procent rendement op beleggingen? Geef maar hier ieder jaar. Wat een stel fantasten in Den Haag.

    Beantwoorden
    • Rob zegt

      8 september 2019 om 22:09

      Rabobank publiceert de historische rendementen op beleggingen. Het historische rendement op aandelen sinds 1900 tot nu is bruto 4% en op obligaties bruto 1%. Netto met aftrek van transactie en beheerkosten ligt dit nog lager. Op vastgoed ligt het historische rendement bruto altijd onder dat van aandelen maar door de relatief hoge beheerkosten netto gezien een heel stuk eronder zelfs. Deze rendementen liggen dus ver onder de veronderstelde 5,3%.

      Het ministerie erkent dat grote beleggers meer rendement maken dan kleine. Immers in box3 is het veronderstelde rendement tot 990.000 euro vermogen 4,4% en daarboven 5,6%. 90% van alle beleggers heeft minder dan 990.000 vermogen en dus maakt 90% ook maar 4,4% verondersteld rendement. Hoe kan het dan zijn dat dit verschil in de herziende box3 in 2022 niet meer wordt onderkend? Tja, omdat er bij 90% (de massa) van alle beleggers meer te halen valt dan bij een paar grote jongens.

      Deze herziening van box 3 rammelt aan alle kanten. Het voorstel is tegenstrijdig (spaargeld werkelijk rendement VS beleggen fictief rendement), in strijd met de huidige inzichten van het ministerie, ongefundeerd, gebaseerd op onjuist bronnen en data en bovenal in strijd met Internationale verdragen en wetgeving.

      Beantwoorden
      • Titus zegt

        10 september 2019 om 12:04

        Je stelt “Het ministerie erkent dat grote beleggers meer rendement maken dan kleine. Immers in box3 is het veronderstelde rendement tot 990.000 euro vermogen 4,4% en daarboven 5,6%. 90% van alle beleggers heeft minder dan 990.000 vermogen en dus maakt 90% ook maar 4,4% verondersteld rendement.”.

        Dat komt niet door een vermeend verschil in rendement tussen grote en kleine beleggers. Dat komt omdat de overheid bij vermogen ook van een forfaitaire verdeling tussen sparen en beleggen uitgaat. Onder de 975k een mix van 21/81% sparen/beleggen en daarboven 100% beleggen.

        Beantwoorden
      • otto zegt

        13 september 2019 om 21:57

        Spaargeld heeft in de plannen ook een fictief rendement van 0,09%. Wat dat betreft dus geen tegenstrijdigheid.

        Beantwoorden
  12. Bel2 zegt

    8 september 2019 om 11:52

    Waar gaat een verstrekte lening aan derden (die nu meegenomen als opbrengst in box 3 valt) in 2022 onder vallen? Onder Beleggingen? De Lening is verstrekt tegen lager % dan de 5,3% die wordt genoemd, lijkt me ook niet fair.

    Beantwoorden
    • Leon zegt

      8 september 2019 om 16:54

      Vreemd voorstel; de overheid gaat voortaan bepalen hoe ik rendement behaal.. compenseren ze ook verliezen? Ondernemerschap wordt dus bestraft?

      Beantwoorden
  13. Mark zegt

    8 september 2019 om 14:44

    Even een korte vraag:

    Wat gebeurd er met je ‘eigen woning’ die in Box 3 valt? Wordt dit gezien als belegging of is deze vrijgesteld in de nieuwe wetgeving?

    Casu: WOZ 550.000; hypotheek 200.000. Geheel aflossingsvrij. In huidige situatie betaal ik over 350.000 vermogensrendementsheffing. (Bezittingen – schulden – vrijstellingen / drempels)

    Wat is de nieuwe situatie?

    Beantwoorden
    • Willem zegt

      10 september 2019 om 11:57

      Die vraag zou ik ook graag beantwoord zien.
      Wat gebeurt er als je een vakantiehuisje hebt en
      wat je niet verhuurd?

      Beantwoorden
    • Robert zegt

      10 september 2019 om 12:09

      Eigen woning valt niet in de box-3, maar in box-1: werk en wonen. Een tweede (vakantie) woning valt in box-3. Dat kan deze gevolgen hebben: https://www.telegraaf.nl/financieel/98624891/belegger-en-eigenaar-vakantiehuis-betalen-rekening-lage-spaartaks

      Beantwoorden
  14. Makkinga zegt

    8 september 2019 om 16:54

    Het nieuwe plan van Snel heeft grote gevolgen voor onze economie als beleggers niet meer in onroerend goed investeren bv in bedrijfspanden, zorginstellingen maar ook in nieuwbouw (woningen). De bouwsector heeft op dit moment te maken met stikstof affaire die vele projecten heeft stilgelegd daar komt nieuwe belastingstelsel bij catastrofaal! Beleggers zullen accuut stoppen met investeren en banken die het toch moeilijk hebben geen omzet meer genereren. Kortom catastrofaal plan!!! Beleggers, aannemers en banken kom in actie!!! Nederland is groter dan Amsterdam waar enkel een huisjesmelker actief is!

    Beantwoorden
    • Rob zegt

      8 september 2019 om 21:23

      Dit is complete waanzin. Het betreft een belastingverhoging van minimaal 50% gebaseerd op aannames en geen werkelijke rendementen. Daarbij is er geen rekening gehouden met neerwaartse risico’s die beleggers nemen hetgeen risk adjusted rentability heet. Anders dan bij het huidige kromme box3 stelsel mogen we dit niet opnieuw laten gebeuren. We slijpen de messen alvast. De Nl staat handelt pertinent in strijd met alle Internationale wetten en verdragen op dit gebied. Het is diep triest dat een land haar eigen onderdanen op deze onwettige manier in de tang neemt. De beuk erin zou ik zeggen. Niet weer!

      Beantwoorden
  15. Erik zegt

    8 september 2019 om 19:07

    100.000 euro op de bank kost me niets. Koop ik daar een vakantiehuisje voor dan ben ik dus de klos. Plus dat ik dan ook nog de gemeentelijk belastingen moet betalen. Een rendement van ruim 5% laat me niet lachen.

    Beantwoorden
  16. Rene zegt

    8 september 2019 om 23:10

    Krijg ik ook geld terug als ik een jaarrendement van -18 % heb op beleggingen zoals in 2018 ? Nee dus.
    Rutte verwijt Wilders dat hij ‘ zo links is als de pest ‘ maar VVD en D66 zijn zo links als de pest geworden.
    Veel keus hebben we niet want alle partijen willen beleggers zwaarder belasten.
    Daarnaast hebben mensen zonder of nihil inkomen maar met vermogen geen recht op wat dan ook want overal zit een vermogenstoets op.
    Extra huurtaks voor hogere inkomens. De overheid wordt meer en meer een haai die bloed ruikt voor iedereen die wat probeerd op te bouwen.
    Een groot gedeelte van Nederland profiteerd ten volle van de verzorgingsstaat en de rest moet er voor bloeden.
    Dit is onder de ‘ centrum rechtse ‘ VVD alleen erger geworden.
    Ik wil niet weten wat het gaat worden als links een meerderheid krijgt in de toekomst.
    Nog net geen revolver op je hoofd waarschijnlijk…

    Beantwoorden
  17. Guus van Noort zegt

    9 september 2019 om 09:23

    Ik kijk toch iets anders tegen deze zaak aan.
    Allereerst leven we samen in een land waar de overheid voor ons allemaal geld moet uitgeven, om dat te kunnen doen moet de overheid inkomsten hebben in de vorm van belastingen e.d. en die moeten wij als inwoners met zijn allen opbrengen. De manier waarop dit over iedereen verdeeld zou moeten worden is natuurlijk altijd arbitrair, immers niemand is fan van het betalen van belasting. Maar om nu vanuit het standpunt van het huidig kabinetsbeleid de belasting op arbeid en consumptie voor de gewone Nederlander steeds maar weer te verhogen (kijk bijvoorbeeld naar de BTW verhoging van 6% naar 9% aan het begin van dit jaar!) en die op vermogen steeds meer te ontzien is naar mijn idee een verkeerde manier om de verdeling van belastingheffing te veranderen.
    De discussie hier komt naar mijn idee voornamelijk uit een hoek van mensen die reeds nu al voldoende vermogen hebben om daarover belasting te moeten betalen en menen dat een verandering ten gunste van de kleine spaarder teveel in hun nadeel gaat werken.
    Kijk bijvoorbeeld naar een rekensommetje in deze discussie waar klakkeloos belastingpercentages bij elkaar worden opgeteld om te concluderen dat de totale heffing meer dan 75% zou bedragen. Ik zou mogen hopen dat ik in die omstandigheden zou verkeren, zie alleen al 52% (toptarief) over het toatel inkomen! Zelf een veelverdiende topvoetballer zal hier niet aan komen, laat staan de gewone modale Nederlander.
    We zouden met zijn allen veel meer moeten kijken waaraan en hoe de Nederlandse overheden hun geld uitgeven, want wat immers niet uitgegeven behoeft te worden hoeven we ook niet in de vorm van belastingbetaling meer op te brengen.

    Beantwoorden
    • marg neuhaus zegt

      9 september 2019 om 15:58

      Gelukkig even een ander geluid. Ben het helemaal met u eens.

      Beantwoorden
    • Rob zegt

      10 september 2019 om 10:30

      Waar de hele wijziging van box 3 om te doen is, is dat belastingheffing over niet behaald rendement not done is en onwettig is. Voor spaarders gaat dat veranderen maar voor beleggers niet. Dat is meten met 2 maten en juridisch onhoudbaar. De meeste beleggers zijn kleine beleggers met een paar ton belegd vermogen die hiermee in hun pensioen voorzien. Deze halen nooit 5,3% rendement. Deze cijfers zijn bekend. Maak op zijn minst een onderscheid tussen grote en kleine beleggers zoals dat nu ook het geval is met de staffels van de vermogensgrenzen. Laten we het bij de feiten houden en geen politiek sausje erover heen gooien wat wel en niet eerlijk is.

      Beantwoorden
    • Robert zegt

      10 september 2019 om 12:22

      Ik betaal graag belasting als het eerlijk is! Maar dat is vaak niet het geval. Zo ook met de boete die we kregen op sparen. Die boete vervalt nu. Deze “sigaar uit eigen doos” wordt gepresenteerd als een cadeau. Tot € 440.000 spaartegoed betaal je geen belasting op ontvangen rente. Dat komt alleen omdat je geen helemaal geen rente meer ontvangt. NB. Eigenlijk moeten we al gaan betalen omdat we geld op de bank zetten. De rente is / wordt negatief!! Verder: Ik heb gespaard voor een tweede woning. Die ik NOOIT verhuur. Die wordt straks gezien als een beleggingsobject, waar ik een dikke rendementsbelasting over moet gaan betalen; Eerlijk? Zelfstandigen (ZZP_ers, boeren, ondernemers enzo worden straks zwaar belast als ze gaan beleggen voor hun pensioen). Eerlijk? Et cetera.

      Beantwoorden
      • otto zegt

        13 september 2019 om 22:19

        U hebt helemaal gelijk. Een vakantiewoning die niet wordt verhuurd, van gespaard geld, waar dus al inkomstenbelasting over betaald is, wordt nu extreem zwaar belast.
        Vraag is: wat doen we ertegen?

        Beantwoorden
  18. Klaas Jansen zegt

    9 september 2019 om 13:25

    2022 ????? WTF ……en al die tijd nog steeds onrechtmatig diefststal plegen door de belastingdienst. Straks betalen we ook nog negatieve rente aan de banken die we geholpen hadden tijdens de crisis. De crisis voor de spaarders is nooit gestopt. Waarom zo lang wachten nog en die leugens nog geloven. Bah….wat een land!

    Beantwoorden
  19. N.A. fets zegt

    9 september 2019 om 16:24

    Als eigenaar en uitbater van o.g. waag ik het hier een voorspelling te doen:

    Over mijn 20.000 huuropbrengsten wordt straks zo’n 6600 belasting geheven
    Om dit te compenseren zal ik de huren met 50% laten stijgen zodat ik straks 30000 bruto ga ontvangen. Dat betekent huidige huurders eruit en op zoek naar nog kapitaalkrachtigere huuders.
    Dat betekent dat 1 van de huurders boven de huursubsidiegrens uit gaat komen. Spijtig maar helaas want ik wil gewoon 20.000 overhouden

    Stijgende huren =>
    1 Huren in zullen explosief stijgen
    2. Hoge huren betekenen een hogere waardering voor het o.g met als gevolg:
    2a. Stijging van de OZB
    2b. Explosieve stijging woningprijzen

    De overheid vangt dus:
    1. rendement op de beleggingen
    2. meer OZB

    Diezelfde overheid hoeft minder uit te geven aan:
    1. huursubsidie

    Verder bevries ik al het onderhoud/isolatie tot in 2022 duidelijk is of kosten verrekend mogen worden met de opbrengsten.

    Sinds Balkenende riep dat na het zuur het zoet zou komen meen ik toch te moeten vaststellen dat de pH waarde alleen maar verder omlaag is gegaan….

    Beantwoorden
  20. Thomas zegt

    9 september 2019 om 17:12

    Hongarije ik kom

    Beantwoorden
    • Robert vos zegt

      6 oktober 2019 om 00:58

      ik ben zo ver niet gegaan.

      groetjes uit LU

      Beantwoorden
  21. Michelle zegt

    9 september 2019 om 17:39

    Ook ik ben vrijwel mijn hele leven zelfstandige geweest en heb dus met keihard werken zelf mijn pensioen moeten opbouwen. De rente was erg laag dus onroerend goed leek de juiste belegging (zoals ons kabinet ook jarenlang op allerlei congressen in de wereld verkondigd heeft overigens….). Jaren geleden uiteindelijk geld geleend uit mijn eigen bv met de appartementen als onderpanden – alles keurig vastgelegd middels fiscaal jurist en notaris – en daarvan 2 vrije sector appartementen kunnen kopen die ik al jaren verhuur voor een zeer nette prijs. Alles netjes binnen de lijnen van de wet, zoals het hoort. En nu? Nu word ik kei en keihard gepakt vanuit verschillende hoeken:

    1. Wetsvoorstel excessief lenen eigen bv (staatssecretaris Snel; D66) > gaat mega aanslag voor me met zich meebrengen als het voorstel er ongewijzigd door komt. De strekking van het ‘rechtszekerheidsbeginsel’ lijkt dhr Snel in deze nog niet helemaal begrepen te hebben, maar ach, gewoon doorduwen.

    2. De ‘vrije (woningmarkt) zone’ gaat aangepakt worden. Er wordt door minister Ollongren van D66 aan een ‘noodknop’ gewerkt om ‘huisjesmelkers’ – hoe heerlijk suggestief deze beide termen – ‘aan te pakken’ en de WOZ gaat waarschijnlijk minder zwaar meewegen in de WWS puntentelling; mogelijk gevolg is dat mijn beide appartementen uit de vrije zone gaan vallen waardoor ik een veel lagere huurprijs moet gaan vragen.
    De noodknop zal tot gevolg hebben dat woningen die straks nog wel in de vrije zone blijven een huur-cap krijgen. Sommige reageerders op deze site stellen dat ze de voor hen negatieve effecten van de spaartaks-wijziging willen afwentelen dmv het vragen van een hogere huurprijs; dat gaat hem dus niet worden door deze noodknop.

    3. En nu dus de spaartaks die op de schop gaat (staatssecretaris Snel, D66); op zich zeker fair, ware het niet dat het gefinancierd wordt ten koste van vastgoedbeleggers als ik. Daarnaast is de schuld straks niet meer aftrekbaar in box 3. Dit gaat jaarlijks leiden tot een mega aanslag in box 3. Dat het kabinet ervoor kiest om deze spaartaks-maatregel te financieren op kosten van de beleggers heeft mijns inziens mogelijk mede te maken met het feit dat deze groep nauwelijks professioneel vertegenwoordigd is. Een makkelijk slachtoffer dus.

    Mogelijk gevolg zal zijn dat ik mijn appartementen tzt waarschijnlijk zal moeten verkopen…weg pensioen. Mochten anderen dit ook gaan doen dan zal de woningnood voor huurders overigens alleen nog maar groter worden natuurlijk, maar zo ver denkt de overheid niet door kennelijk.

    Anyway, mooie voorstellen D66! En thanks kabinet Rutte voor het toestaan van deze prachtige socialistische koers, trots op jullie, hoop dat het jullie een hoop nieuwe stemmen tzt gaat opleveren!

    Beantwoorden
    • Rob zegt

      10 september 2019 om 10:42

      Het bruto aanvangsrendement voor een particuliere belegger in vastgoed is momenteel hooguit 3 a 4%. Met aftrek van beheerkosten en belastingen is dat nog maar 2%. Alleen grote beleggers die instappen in grote projecten halen iets meer maar geen enkele belegger haalt nog 5,3% netto aanvangsrendement. Daarnaast is het neerwaartse risico gigantisch hetgeen niet eens is verdisconteerd in het verwachte rendement. Kortom, dit is vragen om nieuwe problemen en geloof mij maar dat de beleggers beter vertegenwoordigd zijn dan de spaarders. Er staat nu al een leger juristen klaar die hiermee korte metten zullen maken.

      Een wijziging van box 3 was noodzakelijk maar het uitgangspunt om dit budgetneutraal te doen is onhoudbaar. Hoe dan ook is het onwettig niet gerealiseerde rendementen te belasten. De overheid zal water bij de,wijn moeten doen en moeten accepteren dat box 3 minder belasting opbrengt dan men wenst. Bovendien is die ruimte er ook.

      Beantwoorden
      • robert vos zegt

        6 oktober 2019 om 01:08

        box3 brengt al jaren achter elkaar meer op, door hogere vermogens o.a door hogere woz-waarden , vererfd vermogen dat eerst in huizen zat en verhuisd is naar box3 van de kinderen etc.

        politici zijn van het type rupsje nooit genoeg.

        ze zouden dat hele wangedrocht van box3 en ook de erfbelasting eens moeten afschaffen. dan stopt wellicht de uitstroom van rijken naar andere landen.

        Beantwoorden
  22. H.Camphuisen zegt

    10 september 2019 om 01:26

    Daar ga je dan met een beleggingsrekening die niet als BEW geregistreerd staat ,maar waarvan de portefeuille wel gekoppeld is aan de eigen woning hypotheek. Dat wordt dan duizenden euro’s aan aflossing afstaan aan de staat.

    Beantwoorden
  23. Thomas zegt

    10 september 2019 om 10:18

    Ik vind dat het koningshuis ook maar eens vermogens belasting en erf belastingen moeten betalen dan hoeven ze ons niet zwaarder te belasten .
    Tevens komen deze lieden dan eindelijk uit de middel eeuwen in de moderne tijd terecht.

    Beantwoorden
  24. Titus zegt

    10 september 2019 om 12:15

    In Groot-Brittannië gaat het al jaren veel eerlijker, en het kan dus wel!

    Rente/dividend: wordt automatisch doorgegeven en daar betaal je belasting over.
    Koerswinst: pas bij verkoop reken je af over de koerswinst. Heb je verlies? Dan mag je dit binnen het fiscale jaar verrekenen met andere positieve opbrengsten.

    Dit idee is t.o.v. de huidige situatie voor sommigen wel aardig. Maar principieel nog steeds oneerlijk. Een paar foute beleggingskeuzes gemaakt en boven op de -50% krijg je van Den Haag nog een trap na…

    Dit is nu een eerste idee. Er moeten alleen weer allerlei pukkels en puisten aangebouwd worden om te voorkomen dat iedereen voor kerst zijn beleggingen verkoopt en op 2 januari weer aankoopt. Zal weer lekker complex en onbeheersbaar worden.

    Als dit niet wordt tegengegaan krijg je zulke transactievolumes dat dit invloed heeft op de koersen, ik sluit niet uit dat je daardoor juist beter af bent door NIET te verkopen/kopen rond de peildatum…

    Beantwoorden
  25. Mike van Driel zegt

    10 september 2019 om 13:14

    Misschien een domme vraag. Betreft het hier een voorstel of is het voorstel definitief?

    Beantwoorden
  26. Thomas zegt

    10 september 2019 om 14:21

    toch is dit systeem veel beter dan in de meeste andere landen ,want als je een klapper van 100% maakt dan hoefde daar maar 1,77% belasting over te betalen.

    Beantwoorden
  27. hans zegt

    10 september 2019 om 21:05

    U moet het zo zien de belastingdienst in Nederland kun je scharen onder de enige criminele organisatie welke met de diefstal (op het vermogen) wegkomt (je betaalt uiteindelijk altijd meer dan je krijgt) ieder ander individu zou hiervoor strafrechtelijk worden vervolgd. En ja hoor wat als je nu verlies maakt op je beleggingen dan kun je dit natuurlijk ook niet aftrekken zo slim is men nog!

    Beantwoorden
  28. john Poppelaars zegt

    10 september 2019 om 21:10

    je kunt in Nederland nooit ergens van op aan, inderdaad een onbetrouwbaar zooitje.
    Hoe kun je het nou maken om de heffingsvrije vermogen van 30896 euro (61792 voor fiscale partners) af te schaffen zodra je er 1 euro boven zit.
    Wij zijn uit noodzaak gaan beleggen omdat mijn vrouw thuis kwam te zitten na een ernstige ziekte waardoor een groot deel van haar inkomen wegviel, we nergens op terug kunnen vallen en we extra inkomsten uit het beleggen echt nodig hebben.
    We zijn kleine beleggers met een kapitaal van 75000 euro, we betalen in het huidige systeem 180 euro belasting in box 3. Dit wordt 1312 euro in het nieuwe systeem. Dag extra inkomsten. Stelletje @###.
    1,76% gaan betalen in het nieuwe plan ipv 1,2 % nu en dan ook nog het heffingsvrije vermogen afschaffen zodra je er 1 euro boven zit. Schandalig !!!!!

    Dit is geld waar al belasting over is betaald, wij nemen risico met dit geld om het te laten groeien (we kunnen het ook kwijtraken in een crash), vervolgens pakt de overheid 33% van je weg en mag je hopen dat je met eventuele overige winst de inflatie bij houd.

    De regeling met de 400 euro belastingvrij inkomen uit sparen/beleggen per jaar = 400000 belastingvrij spaargeld bij 0.09 % rente is ook een wassen neus. 400 euro belastingvrij per jaar (wauw wat gul van onze overheid) Als er weer normale spaarrente komt van 4% waarmee je de inflatie weer eens bij houd (en dan heb ik het nog niet over alle klimaat taxen waar ze mee willen komen) heb je nog maar 10000 euro heffingsvrij spaarvermogen.

    Beantwoorden
    • An zegt

      3 november 2019 om 09:29

      Verschrikkelijk inderdaad! Als kleine belegger sluit ik me bij u aan.

      Beantwoorden
  29. hans zegt

    10 september 2019 om 21:21

    Zoals reeds vermeld de gehanteerde belegingsresultaten zijn niet realistisch en voor kleine beleggers vrijwel ondenkbaar. Zelf pensoenfondsen dienen met een veel lagere rekenrente rekening te houden en naar mijn mening zouden daar veel betere belegers moeten zitten men schijnt dus kenelijk de kleine beleger een hoger rendement toe te delen dan een pensioenfonds hoe ver kun je vallen. Je moet het zo zien de belastingdienst in Nederland kun je scharen onder de enige criminele organisatie welke met de diefstal (op het vermogen) wegkomt (je betaalt uiteindelijk altijd meer dan je krijgt) ieder ander individu zou hiervoor strafrechtelijk worden vervolgd. En ja hoor wat als je nu verlies maakt op je beleggingen dan kun je dit natuurlijk ook niet aftrekken zo slim is men nog! Men kan eenvoudig weg de strot niet vol genoeg krijgen.

    Beantwoorden
  30. Johan de Groot zegt

    11 september 2019 om 08:33

    Waar valt uitgeleend geld onder? Wordt dat gezien als belegging? Kan dat nergens terugvinden

    Beantwoorden
    • Paul zegt

      11 september 2019 om 10:17

      Uitgeleend geld valt onder beleggen. Alles wat niet een spaar of bankrekening is valt onder beleggen. Tenminste dat is (volgens mij) het huidige voorstel. Ik kan me voorstellen dat men dat nog gaat wijzigen als er voldoende kritiek op komt.
      Contant geld en kapitaalverzekeringen (b.v. de Dela spaarverzekering met 2% rente) valt ook onder de categorie beleggen.
      Misschien is een extra categorie tussen sparen en beleggen in een idee.

      Beantwoorden
  31. Thomas zegt

    11 september 2019 om 11:40

    De bolsjewieken van den Haag eigenen zich alles toe communisme via de belastingen.

    Beantwoorden
  32. Hein zegt

    11 september 2019 om 12:36

    Staat der Nederlanden = criminele organisatie
    Wel fijn dat dit plan middelen gaat opleveren zodat de koninklijke boedel nog een keer of 3 opnieuw aangekocht kan worden.
    Ik kots van dit k-land.

    Beantwoorden
  33. Thomas zegt

    11 september 2019 om 15:04

    het is heel eenvoudig het volk is er voor de regenten ,in de middel eeuwen was het duidelijk en tegenwoordig duurt het wat langer voordat je het door hebt.
    Niks is er veranderd .

    Beantwoorden
  34. Thomas zegt

    11 september 2019 om 16:28

    De ECB heeft een inflatie beleid van 2% ,dus spaarders en beleggers gaan ieder jaar al 2% op achteruit en dan krijgen ze nog de belasting over zich heen dus 2+ 1,77 = 3,77.
    De inflatie wordt aangewakkerd om de staatsschulden af te bouwen dat betalen dus de beleggers en de spaarders.
    Het is tijd om te emigreren om uit de handen van deze boeven te blijven.

    Beantwoorden
  35. Ernst zegt

    12 september 2019 om 16:03

    Ik lees in het commentaar dat er meer mensen hier reageren die hun vermogen geïnvesteerd hebben in vastgoed en zich meer dan zorgen maken over dit onrechtvaardige wetsvoorstel. Tevens bestaat er volgens mij niet zo iets als een belangenvereniging “vastgoed belegger” o.i.d.. In het kader van samen sta je sterk zou het toch een goed initiatief zijn om nu alle krachten te bundelen en ons voor te bereiden op een gerechtelijke procedure tegen deze wetgeving ?

    Beantwoorden
    • Rob zegt

      13 september 2019 om 19:39

      Een goed voorstel en grote kans dat dit ook gaat gebeuren omdat zo ingrijpend is niet alleen voor vastgoedbeleggers maar ook voor de doodgewone particulier die een vakantiewoning of appartement voor zijn studerende kinderen heeft gekocht en die dut ziet als appeltje voor de dorst als deze met pensioen gaat. En dat zijn er heel wat. Dan gaat de wetgever het toch heel lastig krijgen want cijfermateriaal over bruto en netto rendementen is er genoeg en daar blijkt ook uit dat de netto rendementen aanzienlijk lager liggen. We zijn dan helaas weer terug bij af en waar deze wijziging om te doen was, namelijk belasting heffen over echt gemaakt rendement. Triest eigenlijk.

      Beantwoorden
    • Rob zegt

      30 oktober 2019 om 06:32

      Ik ben er ook voor om de krachten te bundelen.
      Overigens is er jaren een organisatie die dat doet…. De naam is:
      “Vastgoed belang”
      Waar ik al jaren lid van ben.
      Ik hoop van harte dat Vastgoed belang…. hier echt werk van gaan maken !!!

      Beantwoorden
      • jaja zegt

        13 november 2021 om 14:42

        Vastgoedbelang? Dan hoop ik toch dat dat gaat over het verkopen van tweede huizen en ander soortig egoistisch gedoe in dit gore vvd land.

        Beantwoorden
  36. Rene zegt

    13 september 2019 om 15:02

    Er is nog een punt waar ik nooit iemand over hoor nl. de kosten. Beheers kosten / service fee en aan -en verkoopkosten. Het rendement is dus altijd lager dan de broker berekend in overzichten.

    Beantwoorden
  37. Frank Dörr RA zegt

    13 september 2019 om 17:45

    Deze hele operatie is vermoedelijk ingegeven door de wens te komen tot een vereenvoudiging van de belastingheffing. Het komt mij voor dat wij daarmee opnieuw flinke vooruitgang boeken.

    Beantwoorden
  38. Rob zegt

    13 september 2019 om 19:48

    De maatregel is gewoonweg niet budgneutraal uit te voeren omdat alle veronderstelde rendementen gewoonweg niet grenzen aan de werkelijkheid, hooguit voor beleggers met meer dan 1 mln euro aan kapitaal. De staat moet accepteren dat hier minder te halen valt dan men hoopt teneinde een tsunami aan rechtszaken te voorkomen. Want beleggers zullen itt tot spaarders tot het gaatje gaan gewoonweg omdat de impact hiervan vele malen hoger is dan bij de meeste spaarders.

    De staat zal bij het bedrijfsleven meer moeten gaan halen. Bedrijven dragen nog maar voor 15% bij in de belastinginkomsten van de staat. De overige 85% komt bij burgers vandaan. Dat was ooit 50/50. Dit systeem is gewoonweg onhoudbaar geworde. Een staat hoort fysieke personen te dienen en geen entiteiten.

    Beantwoorden
  39. otto zegt

    13 september 2019 om 22:34

    Uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens: “Iedere natuurlijke of rechtspersoon heeft recht op het ongestoord genot van zijn eigendom.”

    Wij hebben een vakantiewoning van gespaard geld die wij nooit verhuren. Deze woning levert dus 0% rendement op, maar kost alleen maar geld. Bovendien betalen we alle lokale belastingen. Dit bezit wordt in de huidige plannen vrijwel onbetaalbaar. Volgens ons is dit onrechtmatig.

    Beantwoorden
  40. Thomas zegt

    14 september 2019 om 22:03

    De inflatie is 2 % en daar hoort een spaarrente bij van ten minste 3% ,maar de overheden manipuleren de inflatie naar 2% dus ze stelen al 2% van het spaargeld en dan willen ze ook nog eens 1,77% krijgen dus de werkelijke belasting zijn 2 + 1,77 = 3,77% en dat betekend nationalisatie van het privé vermogen in 30 jaar hebben ze 100% .
    Schop Italie uit de EU en verhoog de rente boven de inflatie .

    Beantwoorden
  41. E zegt

    15 september 2019 om 13:48

    Beste allemaal,

    Een brutale vraag met intro:

    Ik ben een startende ondernemer. Verdien mijn centjes prima. Hier heb ik natuurlijk wel hard voor gewerkt. Zelf kom ik uit een pleeggezin. Hier ben ik traditioneel opgevoed en moest elke cent omgekeerd worden. Avondeten was niet vanzelfsprekend, dit moest je verdiend hebben. Ik heb logische wijs dus geen externe financiële bijdrages gekregen in mijn verdere leven.

    Ik heb meerdere studies gedaan (zelf gefinancierd). De studie keuzes heb ik gemaakt op basis op een deel affiniteit maar ook op gezond verstand rekening houdend met aankomende behoeftes in de wereldeconomie. Ik ben met een beroepsopleidingen begonnen en heb mijzelf doorontwikkeld tot ingenieur en daarna nog een ICT master behaald. Dit alles naast een full-time baan om de kosten te kunnen dekken terwijl ik 6 jaar in een hok van 8m2 heb gezeten (en van genoten). Achteraf, en ook tijdens trouwens, kwam ik er al snel achter dat de studies niet heel veel waard zijn. Ik heb vrij weinig geleerd op de studies, vandaar heb het initiatief genomen om mijzelf door te ontwikkelen naast mijn studies door al hard te gaan werken en te ondernemen en zodoende waardevolle ervaring op te bouwen.

    In de tussentijd ben ik vrij veel gaan ondernemen en heb ook een reputatie behaald als een betrouwbare, succesvolle en kwalitatieve ondernemer. Dit is dan ook de reden dat ik wordt ingehuurd bij diverse multinationals.

    Wauw, wat een succes! Het is moeilijk om te zeggen voor mij, maar ik ben er trots op.

    Nu kamp ik met een chronische ziekte waar ik erg veel last van heb. Echter weerhoud dit mij niet om verder te gaan in het leven. Het is natuurlijk een optie om arbeidsongeschikt te worden en een uitkeringstrekker te worden. Echter is dit voor mij absoluut geen optie. Ik zou het respectloos vinden ten opzichte van mijn mede-maatschappij en tegenover mijzelf.

    Ik zou mijzelf dat niet aan kunnen doen. Binnen al mijn beperkingen kan ik met veel pijn en moeite toch nog functioneren. Dus dan doe ik dat!

    Nu weet ik hoe zwaar het voor mij is om 60 urige werkweken vol te houden. Vandaar bedacht ik mij dat het verstandig was om te gaan beleggen in vastgoed. Zo kan ik met mijn hard gespaarde centjes (Ben bijvoorbeeld nog nooit op vakantie geweest) een beleggingswoning aanschaffen (met financiering natuurlijk) om zodoende rendement te halen zodat ik eerder minder intensief zou kunnen werken. Dit lijkt mij een veel betere en nette optie dan de staat proberen leeg te trekken met allerlei uitkeringen.

    Dus ik heb recent een woning gekocht. Hier heb ik z’n 1200 euro kosten per maand aan (inclusief aflossing) en verhuur het voor ongeveer 1400 euro. Dit is een bruto rendement op de woningwaarde van 4.5%. In het huidige belastingstelsel kom ik ongeveer op 100 euro per maand uit aan vermogensbelasting. Prima, ik draag graag mijn steentje bij en ik heb inderdaad inkomsten. Daarnaast betaal ik mijn nette 52% belasting over mijn inkomen en doe ik geen rare trucjes om de belasting te ontwijken. Over mijn 80.000 euro inkomen (Wat ik niet uit het niets verdien) betaal ik ongeveer 35000 euro aan inkomstenbelasting.

    Nu met het nieuwe voorstel zal het betekenen dat ik over mijn beleggingswoning z’n 311,13 euro per maand aan rendementsbelasting moet betalen op basis van de woningwaarde. Zoals je al direct ziet: Dat betekent dat ik niet meer quitte draai op basis van de inkomsten en de kosten die ik heb. Een zeer groot probleem dus.

    Ik voel mij zo ontzettend hard genaaid door de Nederlandse overheid. Wat is de reden dat ze mensen zoals mij de grond in willen trappen? Dit doet echt pijn en laat mij het vertrouwen in mijn land verliezen. Ik vraag mij echt af wat hier de bedoeling van is. Startende mensen zoals ik die ook graag hun steentje bijdragen aan de maatschappij worden bestraft door ze geen mogelijkheid te geven om vermogen op te bouwen. Moeten de rijken rijk blijven en de middenklasse arm? Het is te absurd voor woorden.

    Ik neem aan dat jullie dit ook niet pikken. Mijn vraag aan jullie: Wat kunnen we hier aan doen? Is er een mogelijkheid voor mij om überhaupt beloond te worden om succesvol te zijn of is het tijd voor een opstand tegenover dit soort absurd beleid. Ik sta voor alles open: emigreren, holding structuren in landen zoals Cyprus (Belastingontwijking). Ik wil graag een empyrium opbouwen en ook mijn bijdrage leveren aan de maatschappij, daarnaast iets moois achterlaten voor mijn (hopelijk) toekomstige familie. Nu word dit mij ontnomen door de overheid.

    Ik hoor graag jullie mening, advies en perspectief. Ook als iemand een goede adviseur kent, stel ik mij hier graag voor open.

    Met hartelijke dank en groet,

    E

    Beantwoorden
    • Thomas Severins zegt

      15 september 2019 om 16:17

      Nederland is het laatste communistische land van Europa ,iedereen die in Nederland blijft wonen wordt na verloop van tijd onteigend van zijn bezittingen.

      Beantwoorden
    • Neversaynever zegt

      26 september 2019 om 14:31

      Beste E, dit is nu precies de kritiek op dit nieuwe voorstel. Het zijn de kleine beleggers, vaak ondernemers, die op deze manier vermogen opbouwen als pensioen en die worden geacht rendementen te maken die zij bij lange na niet halen maar toch hierover belasting betalen. Dit is en blijft onwettig. De staat kam derhalve heel wat rechtszaken gaan verwachten. Het hof in Straatsburg is namelijk een heel ander mening toebedeeld dan ons Nederlands rechtssysteem.

      Beantwoorden
    • robert vos zegt

      6 oktober 2019 om 01:44

      Beste E,

      succes.

      ik zie de overheid al lang als niet mijn beste vriend.
      onderneem al tijden vanuit LU ,
      had dat alleen veel eerder moeten doen.

      alleen op deze reactie onder een artikel kan je mensen niet echt
      uitgebreid adviseren. ieders situatie is anders.

      think out of the box.

      Beantwoorden
  42. richard zegt

    18 september 2019 om 01:12

    Stort alles in een BV incl eigen huis (laatste tegen lage huur), en trek alle onkosten netjes af. Gestort vermogen word niet belast als uitkering, en we zijn weer jaren verder.

    Eigenlijk is het dus een vraag of dit een oplossing biedt tegen pensioen opbouw in eigen beheer?

    Casus stenen 800.000euro zelf bewoond 300.000, hypotheek 300.000 in eigen huis. 500.000 belegd over 3 panden maar afgelost.

    Beantwoorden
  43. Arjen zegt

    21 september 2019 om 23:26

    Hopelijk wil iemand even meerekenen met de volgende casus:
    – 3 beleggingspanden prive, totaal woz 500.000 euro
    – 100% lening (500.000 euro) vanuit holding bv
    – panden zijn verhuurd aan huurders met huurbescherming, dus woz waarde in box 3 is zo’n 60%, 300.000 euro
    – huidig box 3 stelsel: 0 euro belasting
    – nieuw box 3 stelsel: (300.000 x 5,33%) – (500.000 x 3,03%) = 15.900 – 15.150 = 750 x 0,33 = peanuts?

    Maak ik hier een fout?

    Beantwoorden
    • B. Kost zegt

      26 september 2019 om 10:50

      @arjen
      Het plan voor jouw geval is 300.000×5,33% en geen aftrek voor pandjes-schulden of andere kosten.

      Als accountant weet ik hoe het werkt. Veel beloven en weinig geven doet de massa in vreugde leven. De vermogens rendement heffing ligt onder vuur, men moet dus iets. En als dat nu ook nog eens meer opbrengt…. DAN wordt dat ingevoerd. Tegelijkertijd wordt de belastingdruk voor multinationals verlaagd.

      Ik was de eerste met een mobieltje en mijn laatste baan was bij de overheid met een mooie kamer vlak naast een zendmast. Het licht ging uit: Elektrosensitiviteit en ernstige stralingsgevoeligheid. Dichtbij een zendmast of in een kamer met Wifi daalt mijn zuurstof saturatie continue tot die beneden de 80% komt, waar mijn zicht minder wordt en mijn bewustzijn en vermogen tot helder denken en praten verdwijnt. Einde oefening dus en hoewel men bij defensie daar alles van weet is het niet erkend (net zo kankerverwekkend en nog gevaarlijker dan chroom-6 verf en asbest). Dus minder werken tot het niet meer gaat en als het dan niet meer gaat heb je nauwelijks een uitkering omdat je weinig werkte en het vanwege de voorspelde opbrengsten van de 5G frequentie veilingen nog niet erkend is. Dan leef je dus in een afgeschermde woning van je spaargeld.

      De onredelijk verklaarde vermogensrendementsheffing holt je spaargeld uit omdat de ECB met instemming van onze regering de rentes verlaagt tot het nulpunt om vermogen naar Zuid-Europese landen over te hevelen en de inflatie boven de 2% houdt. Ik was tegen de euro omdat ik de gevolgen voorzag, niemand leek te luisteren. Tegelijkertijd is er de heffing en alle fiscale aftrekposten die er waren zijn voor de particulier zo ongeveer afgeschaft.

      Je wordt dan gedwongen om te beleggen of een huurpand te kopen, omdat anders je spaargeld als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat heeft onze regering nu ook door. Dus worden de regels aangepast. Niet om het eerlijker te maken maar om meer inkomsten te genereren.

      Oprichting van een kleine belegger bond lijkt mij en goed idee.

      Het plan is onzalig. Iedereen gaat gewoon meer betalen. De spaarder via door de overheid kunstmatig opgewekte negatieve rente en inflatie. De belegger heeft een hoger rendement als compensatie voor risico, als een bedrijf failliet gaat ben ik mijn beleggingsgeld kwijt (is al eens gebeurd). Als verhuurder krijg ik te maken met allerlei nog onbekende wetswijzigingen.

      Uit onderzoek blijkt dat zowel in democratieën als dictaturen een economie alleen goed draait als er lange termijn rechtszekerheid is en een reëel belastingstelsel. Beide heeft Nederland niet meer.

      Beantwoorden
    • robert vos zegt

      6 oktober 2019 om 01:33

      @arjen

      casus berekening klopt wel, …. totdat ali baba en zijn 40.000 rovers dat een ongewenste constructie vind.

      persoonlijk nog een pand in NL zonder hyp. dat zou veel duurder worden.
      binnenkort eens aan de kinderen verkopen(met hyp), dat is goedkoper dan schenken of later erfbelasting betalen 🙂

      groetjes uit LU

      Beantwoorden
  44. Lambert zegt

    23 september 2019 om 11:53

    Als ik de tekening goed beoordeel …. schulden niet meer aftrekbaar bij vaststelling van de grondslag voor de belastingen. Nu is de belastinggrondslag … het vermogen. Dit wordt schijnbaar een belasting over ‘bezittingen’ en niet meer over het per saldo ‘bezittingen minus schulden’.

    Ik hoop dat ik dit verkeerd begrijp.

    Beantwoorden
  45. B.kist zegt

    26 september 2019 om 10:25

    Als accountant weet ik hoe het werkt. Veel beloven en weinig geven doet de massa in vreugde leven. De vermogens rendement heffing ligt onder vuur, men moet dus iets. En als dat nu ook nog eens meer opbrengt…. DAN wordt dat ingevoerd. Tegelijkertijd wordt de belastingdruk voor multinationals verlaagd.

    Ik was de eerste met een mobieltje en mijn laatste baan was bij de overheid met een mooie kamer vlak naast een zendmast. Het licht ging uit: Elektrosensitiviteit en ernstige stralingsgevoeligheid. Dichtbij een zendmast of in een kamer met Wifi daalt mijn zuurstof saturatie continue tot die beneden de 80% komt, waar mijn zicht minder wordt en mijn bewustzijn en vermogen tot helder denken en praten verdwijnt. Einde oefening dus en hoewel men bij defensie daar alles van weet is het niet erkend (net zo kankerverwekkend en nog gevaarlijker dan chroom-6 verf en asbest). Dus minder werken tot het niet meer gaat en als het dan niet meer gaat heb je nauwelijks een uitkering omdat je weinig werkte en het vanwege de voorspelde opbrengsten van de 5G frequentie veilingen nog niet erkend is. Dan leef je dus in een afgeschermde woning van je spaargeld.

    De onredelijk verklaarde vermogensrendementsheffing holt je spaargeld uit omdat de ECB met instemming van onze regering de rentes verlaagt tot het nulpunt om vermogen naar Zuid-Europese landen over te hevelen en de inflatie boven de 2% houdt. Ik was tegen de euro omdat ik de gevolgen voorzag, niemand leek te luisteren. Tegelijkertijd is er de heffing en alle fiscale aftrekposten die er waren zijn voor de particulier zo ongeveer afgeschaft.

    Je wordt dan gedwongen om te beleggen of een huurpand te kopen, omdat anders je spaargeld als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat heeft onze regering nu ook door. Dus worden de regels aangepast. Niet om het eerlijker te maken maar om meer inkomsten te genereren.

    Oprichting van een kleine belegger bond lijkt mij en goed idee.

    Het plan is onzalig. Iedereen gaat gewoon meer betalen. De spaarder via door de overheid kunstmatig opgewekte negatieve rente en inflatie. De belegger heeft een hoger rendement als compensatie voor risico, als een bedrijf failliet gaat ben ik mijn beleggingsgeld kwijt (is al eens gebeurd). Als verhuurder krijg ik te maken met allerlei nog onbekende wetswijzigingen.

    Uit onderzoek blijkt dat zowel in democratieën als dictaturen een economie alleen goed draait als er lange termijn rechtszekerheid is en een reëel belastingstelsel. Beide heeft Nederland niet meer.

    Beantwoorden
  46. B. Kist zegt

    26 september 2019 om 10:29

    Als accountant weet ik hoe het werkt. Veel beloven en weinig geven doet de massa in vreugde leven. De vermogens rendement heffing ligt onder vuur, men moet dus iets. En als dat nu ook nog eens meer opbrengt…. DAN wordt dat ingevoerd. Tegelijkertijd wordt de belastingdruk voor multinationals verlaagd.

    Ik was de eerste met een mobieltje en mijn laatste baan was bij de overheid met een mooie kamer vlak naast een zendmast. Het licht ging uit: Elektrosensitiviteit en ernstige stralingsgevoeligheid. Dichtbij een zendmast of in een kamer met Wifi daalt mijn zuurstof saturatie continue tot die beneden de 80% komt, waar mijn zicht minder wordt en mijn bewustzijn en vermogen tot helder denken en praten verdwijnt. Einde oefening dus en hoewel men bij defensie daar alles van weet is het niet erkend (net zo kankerverwekkend en nog gevaarlijker dan chroom-6 verf en asbest). Dus minder werken tot het niet meer gaat en als het dan niet meer gaat heb je nauwelijks een uitkering omdat je weinig werkte en het vanwege de voorspelde opbrengsten van de 5G frequentie veilingen nog niet erkend is. Dan leef je dus in een afgeschermde woning van je spaargeld.

    De onredelijk verklaarde vermogensrendementsheffing holt je spaargeld uit omdat de ECB met instemming van onze regering de rentes verlaagt tot het nulpunt om vermogen naar Zuid-Europese landen over te hevelen en de inflatie boven de 2% houdt. Ik was tegen de euro omdat ik de gevolgen voorzag, niemand leek te luisteren. Tegelijkertijd is er de heffing en alle fiscale aftrekposten die er waren zijn voor de particulier zo ongeveer afgeschaft.

    Je wordt dan gedwongen om te beleggen of een huurpand te kopen, omdat anders je spaargeld als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat heeft onze regering nu ook door. Dus worden de regels aangepast. Niet om het eerlijker te maken maar om meer inkomsten te genereren.

    Oprichting van een kleine belegger bond lijkt mij en goed idee.

    Het plan is onzalig. Iedereen gaat gewoon meer betalen. De spaarder via door de overheid kunstmatig opgewekte negatieve rente en inflatie. De belegger heeft een hoger rendement als compensatie voor risico, als een bedrijf failliet gaat ben ik mijn beleggingsgeld kwijt (is al eens gebeurd). Als verhuurder krijg ik te maken met allerlei nog onbekende wetswijzigingen.

    Uit onderzoek blijkt dat zowel in democratieën als dictaturen een economie alleen goed draait als er lange termijn rechtszekerheid is en een reëel belastingstelsel. Beide heeft Nederland niet meer.

    Waar blijft de kleine spaar/beleggersbond?

    Beantwoorden
    • Gerben zegt

      1 oktober 2019 om 12:47

      Sparen levert al jaren niets meer op en kost gewoon geld. Door de inflatie van 2 procent en een renteopbrengst van 0,15 % levert iedere spaarder in. Om die reden is veel spaargeld door particulieren belegd in vakantiewoningen die, bij een goede verhuur, een beter rendement opleveren. Dit wordt, als de plannen doorgaan, vakkundig om zeep geholpen. Mijn inschatting is dat de markt voor tweede woningen volledig zal instorten omdat velen hun vakantiewoning (noodgedwongen) gaan verkopen en het geld dan als spaargeld op een spaarrekening zetten. De eerste € 440.000,00 is namelijk belasting vrij. Dit lijkt lijkt aantrekkelijk zolang er geen sprake is van een negatieve spaarrente.

      Met de nieuwe belastingplannen worden allerlei economische initiatieven om een beter rendement te behalen ontmoedigd. Het lijkt mij dat dit absoluut een negatieve invloed heeft op onze economie. Ondernemerschap moet worden beloond, waardoor er werkgelegenheid ontstaat en een land er in economische zin op vooruit gaat. Mijn indruk is dat met deze belastingplannen het tegendeel wordt bereikt. Wij zullen het zien.

      Beantwoorden
  47. Cees zegt

    26 september 2019 om 18:00

    Juridisch gezien zouden obligaties, lening aan kinderen onder de zelfde normering vallen als een bankrekening. Aangezien een spaarrekening niet anders is dan een vordering op de bank.

    Beantwoorden
  48. Klaas Jansen zegt

    29 september 2019 om 10:46

    Werken van de wieg tot het graf begint nu akelig dichtbij te komen. Pensioenen worden al 10 jaar niet geindexeerd. Als je dan vervolgens voor je eigen pensioen wil sparen levert dit niets op. Nog erger, meer dan het eigenlijke jaarlijkse pensioenrendement van jouw eigen zuur verdiende pensioen-spaargeld voor je oude dag wordt door de staat van jou onteigend door fictieve leugenachtige rendementsaannames in box 3. Op deze manier spaar je niets voor later en wordt je wel gedwongen om langer te werken. Het nieuwe pensioenakkoord is op deze manier dus niets waard voor veel mensen die dachten om met spaargeld eerder te stoppen met werken. Volksverlakkerij………bah !

    Beantwoorden
  49. Pol zegt

    4 oktober 2019 om 10:48

    Beste Politici,
    U vergeet dat het merendeel van de courante (verhuurwoningen) door buitenlanders opgekocht worden. En die betalen geen belasting in NL.
    Zorg dat er een eerlijk stelsel komt.

    Beantwoorden
  50. Johannes zegt

    10 oktober 2019 om 17:36

    Graag herziening van box 3 voor beleggers in onroerend goed. Heb zelf 3 huizen in de verhuur die afbetaald zijn. Probeer de huren (ver) onder de marktwaarde te houden om het enigzins betaalbaar te houden voor de mensen. Ook probeer ik alles in een zeer goede staat van onderhoud te houden. Nieuwe regeling box 3 zou voor mij betekenen dat ik de huren wel fors móet verhogen en minder kan investeren aan onderhoud. lijkt mij een onwenselijk punt dat over het hoofd gezien is door de regering.

    Beantwoorden
    • adriaantje zegt

      13 november 2021 om 14:29

      Verkoop ze, dat zou pas een goed signaal zijn. Jullie soort ruineert het land.

      Beantwoorden
  51. Olaf zegt

    12 oktober 2019 om 12:06

    De enige macht die je hebt in Nederland om beleid aan te passen is je kiesstem. Als conclusie kun je mijn inziens stellen dat de motor van economisch Nederland (vermogensopbouwende ondernemer, hoger opgeleide en beter betaalde medewerker, gepensioneerde die voor gezorgd heeft ) hard getroffen wordt en de motivatie om een extra bijdrage aan economische groei te geven ontnomen wordt. Veelal zijn dit CDA en VVD stemmers. De groep mensen die nu door deze plannen getroffen wordt is aanzienlijk circa 1 miljoen. Mijn advies: stuur een mail naar je politieke partij met jou visie en geef je stem alleen aan die partij die je niet beroofd maar je belangen behartigd. Als VVD en CDA stel 30% van hun kiezers dreigen te verliezen wordt het een heel andere discussie. Dus help mee en stuur massaal mails. Weet iemand welke partij als alternatief kan dienen?

    Beantwoorden
    • Petra zegt

      30 oktober 2019 om 18:08

      Ook wij hebben een vakantiewoning gekocht om nog wat rendement te behalen voor ons pensioen. Op onze spaarrekening verdampte het. Met de nieuwe spaartax wordt ons de nek omgedraaid. Wij hebben al 1 maand geleden een mail met daarin onze verontwaardiging naar de VVD gestuurd. Nooit meer iets gehoord!!!!!
      Zo wordt er met ons omgegaan.
      Ze zijn nog te beroerd om op onze mail te reageren.
      Hopelijk sturen nog heel veel meer verontruste mensen een mail naar de politiek.

      Beantwoorden
  52. Zielige verhuurder zegt

    16 oktober 2019 om 12:39

    Als huis verkopen mag ik de huidige huurovereenkomst beëindigen met mijn huurder, vindt ik dat géén problem. Door de huurbeschermen ben ik helemaal vastgebonden.

    Beantwoorden
  53. Johannes zegt

    19 oktober 2019 om 22:59

    Ik zie dat er geen heffingsvrij vermogen meer geldt, maar dat er een korting van € 400 geldt. Met de huidige rente van 0,09% geldt dan een heffingsvrij vermogen van € 440.000, maar als de rente weer stijgt naar 1%, dan blijft daar maar € 40.000 van over. Lijkt me dus dat we met z’n allen meer belasting gaan betalen.

    Beantwoorden
  54. Jan zegt

    21 oktober 2019 om 16:03

    Overheid is gewoon lomp bezig!
    Ik koop geen vastgoed meer! Creëer geen werkgelegenheid geen innovatie op gebied van duurzaamheid en milieu , zal wel gek zijn. Hoop geld investeren, eerst belasting betalen. Want peil datum vermogen op 1 januari
    Voor misschien als je het heel goed doet het tweede jaar van je belegging een rendement van 4 % want eerste jaar kost het geld aan belasting 1.2 naar 3.3 en overdracht belasting want die gaat ook nog eens van 6 naar 7% en dan gaat de huurder failliet maar wel belasting betalen, vooruit voor 2023

    Ja de regeling zal zeker een vooruit gang zijn!!!!

    Beantwoorden
    • piet zegt

      13 november 2021 om 14:30

      JIPPIEEEE. Dat is er één!!!!!

      Ik hoop dat er meerdere volgen. weg met de huisjesmelkers!!

      Beantwoorden
      • Joris zegt

        22 mei 2023 om 23:09

        Beste Piet, ik vind uw reactie ongepast. De kans is groot dat er met de nieuwe regels 2023 > 2025 steeds meer woningen naar buitenlandse investeerders gaan; deze hebben de mogelijkheid belastingen van NL overheid te ontwijken. De inkomsten voor de staat worden daarmee nihil. Ik zie hier absoluut geen voordeel voor de Nederlandse overheid en alleen maar verdergaande verarming voor de Nederlanders.

        Beantwoorden
  55. Olivier Keegel zegt

    24 december 2019 om 16:29

    Ik ben 40 jaar zelfstandige geweest, zelf (DGA) pensioen opgebouwd en de fiscale balanswaarde van het pensioen afgekocht. SInds de rente op spaartegoeden nihil is, en beleggen te riskant ( de beleggingshorizon is te kort), heb ik voor ca 1.000.000 3 appartementen gekocht die ik conform de marktprijs verhuur. Na aftrek van allerlei kosten (VvE, verzekeringen e.d, administratiekosten etc. etc.), houd ik NETTO (maar excl. vermogensbelasting) ongeveer EUR 2700,= over (incl AOW), wat overeenkomt met 70% van mijn werkzame inkomen. Jaarinkomen 32.400, MAAR daar gaat nog 11.000 vermogensbelasting af. Werkelijk te besteden: 21.400 per jaar.

    Met de nieuwe vermogensbelastingplannen betaal ik ongeveer 6000 (!) euro meer vermogensbelasting.

    Ja, inderdaad, de maatregel is “budgetneutraal”: eerst werden de spaarders gepakt en nu worden degenen gepakt die “zo slim” waren om hun pensioen in stenen te beleggen.

    Beantwoorden
  56. Klaas Jansen zegt

    2 januari 2020 om 15:28

    Tja, iemand moet toch de staatsschuld gaan betalen.

    Beantwoorden
  57. Klaar met Nederlandse belasting druk zegt

    28 januari 2020 om 13:39

    Absoluut de laatste druppel.

    Mocht dit ingevoerd worden dan zoeken we een gunstiger belastingklimaat.

    Met de richting die NL inslaat blijven er alleen politici, ambtenaren en lage inkomens over, echt walgelijk.

    Mensen die het ook maar iets beter doen dan gemiddeld worden compleet weggepest en weggejaagd uit dit land. Laat dat nu net de groep zijn die voor het grootste deel Nederland moet dragen.

    Het is gewoon genoeg geweest!!!

    Beantwoorden
  58. D zegt

    23 februari 2020 om 22:40

    kankerlijers zijn het

    Beantwoorden
  59. L.H. Haring zegt

    29 februari 2020 om 14:39

    Nog een keer belasting betalen in box 3 over al betaalde BTW vakantiewoning
    Bij de aankoop van mijn vakantiehuis heb ik 21% BTW betaald. De WOZ waarde is gebaseerd op de aankoopprijs en aanpassingen afhankelijk van de markt. Daarin
    zit het aandeel van de bij de aankoop betaalde BTW. Dit aandeel wordt meegenomen
    bij de vaststelling van het vermogen. Ik ga dus nog een keer belasting betalen over
    een bedrag dat al door de overheid is opgestreken. Is te gek voor woorden.

    Beantwoorden
  60. Klaas Jansen zegt

    15 maart 2020 om 15:17

    Sparen in 2020 is 0 tot – 0,5 procent rente , beleggen – 20 tot -25 % verlies door het coronavirus. Hoe gaat de box3 heffing over 2020 er straks uitzien ?? Wedden dat hier niets aan wordt veranderd door onze geweldig betrouwbare en rechtvaardige overheid !!

    Beantwoorden
  61. Mike zegt

    14 augustus 2020 om 05:01

    How can you accept this ludicrous tax as citizens? It’s highway robbery.

    If you’re smart, work hard and accumulate capital you end up being fucked in the ass by a pimp who’s always looking to collect, real-world be damned. That is the Dutch government’s vision for the future: Work until you die, chained to the state, without complaint.

    Beantwoorden
  62. J. Dokker zegt

    22 januari 2021 om 13:41

    Is er inmiddels als iets bekend of de wijzigingen per 1-1-2022 ook echt doorgaan? Wie weet er iets nieuws te melden? Of een website site die up-to-date is?

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Wwft-compliance in 2025: waarom handmatig werken niet meer voldoet
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Accountant RA
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Relatiebeheerder  
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Controleleider
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Agro Accountant
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Miljonair Barry Hay luncht voor 14,25 81.9k weergaven

  • De Wet toekomst pensioenen: eerste afdronk is goed 8.4k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 5.5k weergaven

  • ‘Pensioenstrijd’ voor de tuchtrechter: accountant KPMG aangeklaagd 5.1k weergaven

  • Accountant vreest tijdelijk aan de zijlijn te staan na tuchtklacht NBA 2.7k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen