De lage bijtelling is op dit moment nog hard nodig voor de verkoop van elektrische auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van VZR. De meeste zakelijke rijders (88%) gebruiken de auto van de zaak privé en betalen dus bijtelling. De bijtelling bepaalt daarom mede de keuze voor de leaseauto.
Sinds een aantal jaar zijn er nog maar twee bijtellingscategorieën. Voor 2020 zijn dat het basisbijtellingstarief 22% en 8% (officieel 14% bijtellingskorting) voor auto’s met 0 gram CO2-uitstoot, zoals elektrische auto’s.
De bijtelling voor elektrische auto’s in 2020 is 8% (14% bijtellingskorting) tot € 45.000. Daarboven betaalt de werknemer met een leaseauto wel 22%.
Het lagere bijtellingstarief voor elektrische auto’s zorgt er (mede) voor dat zakelijke rijders steeds meer interesse hebben in deze elektrische aandrijfvorm. Maar liefst 32% van alle zakelijke rijders denkt dat hun volgende auto een elektrische zal zijn.
De bijtelling is dus voor veel zakelijke rijders een belangrijke reden geweest om te kiezen voor een elektrische auto. Maar wat als je de vraag omdraait.
“Zou je ook voor een elektrische auto kiezen als de bijtelling 22% geweest zou zijn?”
Deze vraag is gesteld in het jaarlijkse VZR onderzoek: Wat beweegt de zakelijke rijder 2019.
49% van de respondenten gaven aan dat zij niet zouden kiezen voor een elektrische auto als deze 22% bijtelling zou hebben. De financiële stimulans vanuit de overheid is voorlopig dus zeker nog nodig voor de verkoop van elektrische auto’s.
Eric Dinkla zegt
Zo “goed” zijn we bezig met het milieu