In de afgelopen jaren is het gemiddelde ziekteverzuim, maar vooral het langlopende verzuim, fors gestegen. Juist mkb’ers worden hierdoor relatief hard geraakt. Een zieke medewerker kost een werkgever gemiddeld € 250,- per dag. In deze blog vier tips om verzuim tegen te gaan.
Ervaringen van klanten
Verzuimverzekeraar Sazas pleit voor meer aandacht voor preventie. Daarom adviseert de verzuimspecialist klanten hoe ze signalen van (langdurig) verzuim in een vroeg stadium kunnen herkennen en gerichter actie kunnen ondernemen. Klanten waarderen die aanpak. De verzuimspecialist komt voor de derde keer op rij als nummer 1 uit het Klanttevredenheidsonderzoek Zakelijk van het Verbond van Verzekeraars. Klanten zijn vooral te spreken over het persoonlijk contact, de correcte afhandeling, het feit dat ze worden ontzorgd en je er als werkgever ‘niet achteraan hoeft’. Zowel voor het telefonisch (7,8) als het e-mail contact (7,7) met werkgevers scoort Sazas het hoogste in de markt.
Stijgend verzuim treft mkb’ers
Bjûkje de Heer, verzuimexpert bij Sazas, constateert dat klanten een sterke behoefte hebben aan advies over verzuimpreventie. ‘We zien in de landelijke cijfers dat het langdurig verzuim de afgelopen jaren verder is toegenomen. Een langdurig zieke medewerker betekent een financiële strop voor veel mkb’ers. Het aantal medewerkers met psychosociale klachten neem toe.
Verzuimexpert Bjûkje de HeerWerkstress is uitgegroeid tot beroepsziekte nummer 1. Binnen het mkb wordt zelfs 25% van het langdurig verzuim veroorzaakt door stressgerelateerde klachten. Dat is niet gek; met de huidige krappe arbeidsmarkt, hoeveelheid aan externe prikkels en een economie die groeit moet er meer werk gedaan worden. Ondernemers kunnen namelijk niet altijd voldoende personeel vinden. Dat zorgt voor veel werkdruk. Tegelijkertijd moeten we met z’n allen steeds langer doorwerken door de verhoging van de pensioenleeftijd. Dat eist zijn tol van medewerkers die zwaar fysiek werk verrichten of hun verwachtingspatroon in duigen zien vallen.’
Tips van verzuimexpert Bjûkje de Heer
#1 Durf het gesprek te voeren over werkplezier
Na een aantal jaar in dezelfde functie kan het soms zijn dat medewerkers niet voldoende plezier meer halen uit hun baan. Durf het gesprek aan te gaan over het carrièreperspectief van uw personeel. Wil een medewerker doorgroeien naar een andere functie of zijn er mogelijkheden om het werk op een andere manier in te vullen? En in sommige gevallen: kan uw medewerker niet beter doorgroeien naar een baan buiten uw organisatie? Veel werkgevers vinden het lastig om dat gesprek te voeren, maar juist die vragen zijn van groot belang als u wilt voorkomen dat een medewerker in de toekomst uitvalt.
#2 Maak een beoordelingsgesprek écht persoonlijk
Jaarlijks voeren veel werkgevers op vaste momenten gesprekken met hun medewerkers, zoals het beoordelingsgesprek of persoonlijk ontwikkelingsgesprek. Grijp deze momenten niet alleen aan om het over werk te hebben maar maak het gesprek persoonlijk door te vragen hoe het nou echt met iemand gaat. Hoe zit je privé in je vel? Veel medewerkers leggen niet 1,2,3 uit zichzelf hun problemen op tafel. Door initiatief te nemen verlaagt u die drempel. Weet u bijvoorbeeld hoeveel medewerkers er bij u mantelzorger zijn?
#3 Verdiep u in verzuim en verzekeren
In het geval dat u als werkgever toch te maken krijgt met langdurig verzuim, kunt u maar beter voorbereid zijn. De financiële consequenties zijn namelijk groot. Verdiep u daarom in verschillende verzuimverzekeringen en kies de partner die past bij uw bedrijf.
#4 Houd oog voor de privésituatie
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat medewerkers met de juiste werk-privébalans beter presteren en minder vaak ziek zijn. Als een medewerker geconfronteerd wordt met bijvoorbeeld een ziek familielid of een sterfgeval kan deze balans verstoord raken. Ook de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) vroeg daar recent aandacht voor in zijn rapport ‘Het betere werk’. Houd daarom oog voor de privésituatie van personeel en maak de privésituatie van medewerkers bespreekbaar door betrokkenheid te uiten. Wat kunt u als werkgever doen om uw medewerker in deze moeilijke tijd te ontlasten?
Sazas, uw verzuimspecialist
Sazas is specialist in verzuimoplossingen voor het mkb. Naast verzuim- en inkomensverzekeringen bieden we diverse oplossingen om bedrijven gezond te houden. Preventief, maar ook als er al sprake is van verzuim door middel van verzuimbegeleiding. Samen zorgen we voor een snelle aanpak en nemen we bedrijven veel regelwerk uit handen. Zo kunnen werkgevers zich blijven focussen op waar hun hart ligt, namelijk ondernemen.
Ivan zegt
Ik heb dit blog over werkverzuim met interesse gelezen. De tips van de verzuimexpert zijn heel waardevol. Wel wil ik de kanttekening maken dat plezier in het werk en carrièreperspectief voor veel werknemers luxe-woorden zijn. Daar geldt dan, dat de work/life balance extra aandacht verdient.