Het is als vennoot/partner van een accountantskantoor misschien de moeite waard om naast de financiële en fiscale dienstverlening ook eens te kijken naar de bijdrage die een salarispraktijk aan het succes van het kantoor zou kunnen leveren.
Salarisverwerking uitbesteden
Bij een correcte salarisverwerking hoor je niemand; bij fouten staat iedereen gelijk aan je bureau. Dat is een van de redenen waarom grote en kleine ondernemers hun salarisverwerking het liefst uitbesteden aan een partij die ervoor zorgt dat elke maand correcte salarisstroken op het juiste moment, voor de juiste persoon op de juiste plek beschikbaar zijn.
Uitbreiding dienstverlening
Voor veel van die ondernemers is een accountantskantoor een logische partij om ook voor de loonstroken bij aan te kloppen – het kantoor behartigt immers ook hun boekhoudkundige en/of fiscale zaken. Een mooie gelegenheid om de dienstverlening van het kantoor uit te breiden. Maar hoe zorg je ervoor dat de salarispraktijk succesvol is en bijdraagt aan een goede marge en blije klanten?
Opties voor inrichting
Bij een goede salarisverwerking komt heel wat kijken. Niet alleen qua kennis, maar ook voor wat betreft de middelen die worden ingezet om de salarisadministrateur bij zijn complexe werk goed te ondersteunen. Salarisverwerking vraag om heel specifieke kennis en kunde en is een specialisme dat bovendien continu aan verandering van wet- en regelgeving onderhevig is. Denk bijvoorbeeld aan de recente invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). Daarnaast zijn goede salarisadministrateurs schaars, dus dat betekent keuzes maken.
De eerste twee keuzes zijn eigenlijk geen keuzes: je hebt salarisverwerking niet in je dienstenportfolio zitten (want onlogisch vanuit perspectief van de klant) of ‘je doet het er maar een beetje bij’, wat betekent dat je geen tijd/kennis hebt om data te analyseren en klanten te adviseren. En laat dat nou juist de twee dingen zijn waar je de dienstverlening mee kunt onderscheiden.
Whitelabel
Echt resultaat boek je wanneer je de salarispraktijk serieus neemt door zelf de juiste specialisten aan te trekken of door deze dienstverlening onder een ‘whitelabel’ aan een derde specialistische partij uit te besteden. Klanten weten bij een whitelabel niet dat de dienstverlening door een derde partij wordt uitgevoerd omdat deze onder de vlag van je eigen kantoor opereert.
Goede software
Voor een goede ondersteuning van eigen salarismedewerkers zijn diverse goede (software)tools in de markt beschikbaar. Houd hierbij echter wel een goede balans tussen prijs en kwaliteit in de gaten. Goede software helpt door het automatiseren van standaardwerkzaamheden, om tijd vrij te maken die je kunt besteden aan het analyseren van data en het adviseren van de klant.
Unit 4-klanten, zoals Yusen Logistics, Bilanx Accountants en Adviseurs en Paycheck, geven aan dat Unit4 Personeel & Salaris zowel qua functionaliteit als qua prijs vergeleken met gelijksoortige oplossingen goed uit de bus komt.
Logische stap
Investeren in een salarispraktijk is niet alleen een logische stap vanuit het perspectief van je klant. Het is een goede mogelijkheid om de dienstverlening uit te breiden, de klantentevredenheid te verhogen met advies waar ondernemers iets aan hebben en het imago van het kantoor te versterken.
Geef een reactie