• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Welke BTW-gevolgen heeft de Brexit voor levering goederen en diensten?

Welke BTW-gevolgen heeft de Brexit voor levering goederen en diensten?

Accountancy, Artikelen, Fiscaal, Nieuws

29 januari 2021 door Fiscount

Sinds 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk na een zeer lang slepend traject niet langer lid van de Europese Unie. Vanaf die datum brengt de Brexit – naast langer durende douaneprocedures en logistieke vertraging voor vervoerders – ook BTW-gevolgen voor de levering van diensten en goederen door Britse en Nederlandse ondernemers met zich mee.

Vóór de Brexit moesten Nederlandse ondernemers bepaalde grensoverschrijdende diensten (bijvoorbeeld adviesdiensten) aan Britse ondernemers verantwoorden in hun BTW-aangiften en Opgaaf ICP’s. Sinds de Brexit hoeven Nederlandse ondernemers hun diensten aan Britse ondernemers niet meer te verantwoorden in hun BTW-aangiften en Opgaaf ICP’s.

Levering goederen voor de Brexit

Met betrekking tot goederen was er sprake van intracommunautaire leveringen tussen ondernemers (b2b), waarbij goederen van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk werden vervoerd in het kader van een levering of andersom. Bij leveringen van goederen door Nederlandse ondernemers aan Britse particulieren (of andersom) was er sprake van binnenlandse leveringen – of van leveringen in de lidstaat van de particulier, als de regeling van afstandsverkopen van toepassing was. In het geval van afstandsverkopen worden goederen veelal geleverd aan afnemers in andere EU-landen, die niet beschikken over een BTW-nummer. In de praktijk zijn dit vaak particulieren.

Leveringen goederen vanaf de Brexit

Vanaf de Brexit is sprake van uitvoer van goederen die Nederland verlaten, in verband met levering aan een Britse afnemer. Eveneens worden goederen vanuit het Verenigd Koninkrijk in Nederland ingevoerd. Als gevolg van de Brexit is hierbij invoer-BTW verschuldigd. Indien goederen in Nederland worden ingevoerd, is Nederlandse BTW verschuldigd. Deze invoer van goederen kan plaatsvinden door de Britse ondernemer of door de EU-afnemer.

Voorfinanciering BTW voorkomen bij invoer in Nederland

Indien Britse ondernemers de invoer van de goederen in Nederland voor hun rekening nemen, moeten zij die invoer-BTW in principe bij de douane betalen. Op een later moment kunnen zij die BTW bij de Belastingdienst terugvragen. Als Britse ondernemers over een fiscaal vertegenwoordiger in Nederland beschikken, kunnen zij via een vergunning voor verlegging de invoer-BTW verantwoorden in Nederlandse BTW-aangiften. Fiscount kan desgewenst optreden als fiscaal vertegenwoordiger voor Britse ondernemers, zodat zij geen last ondervinden van de invoer-BTW en deze invoer-BTW niet hoeft te worden voorgefinancierd.

Transacties na invoer in Nederland

Nadat de goederen in Nederland door Britse ondernemers zijn ingevoerd, kunnen zij binnenlandse leveringen of intracommunautaire leveringen doen. Daarvoor moeten zij Nederlandse BTW-aangiften en Opgaaf ICP’s indienen. Als goederen aan particulieren in andere lidstaten worden geleverd, kan er eveneens sprake zijn van Nederlandse binnenlandse leveringen, maar mogelijk ook van leveringen die onder de regeling voor afstandsverkopen vallen.

Afstandsverkopen

Bij afstandsverkopen is boven de drempel BTW verschuldigd in het land van de afnemer. Deze drempel varieert per lidstaat van € 35.000 tot € 100.000, al is de drempel in de meeste lidstaten ongeveer € 35.000. Daarvoor moeten ondernemers (veelal webshops) zich voor de BTW in dat andere EU-land registreren en aldaar ook BTW-aangifte doen. Om dit proces te vergemakkelijken, kunnen deze registratie en aangifte vanaf 1 juli 2021 via de Belastingdienst verlopen. Dit systeem heet One-Stop-Shop (OSS). Dit voorkomt registratie en aangifte moeten doen in het betreffende andere EU-land.

Oorspronkelijk zou deze regeling overigens al per 1 januari 2021 worden ingevoerd, maar onder andere vanwege de Covid-19-crisis is de invoering uitgesteld tot 1 juli 2021. Nederland en Duitsland hebben op uitstel aangedrongen tot 1 januari 2022, maar hebben dit uitstel niet verkregen. De Belastingdienst blijkt ook nog helemaal niet klaar te zijn voor de uitvoering van deze regeling. Dit is onder meer te lezen in een brief van 19 januari 2021 van de staatssecretaris van Financiën aan de Tweede Kamer. De Belastingdienst kan de invoeringsdatum per 1 juli 2021 alleen halen met noodprocedures, veelal handmatig.

Uitvoeringsrisico’s

De staatssecretaris geeft in zijn brief van 19 januari 2021 zelf aan dat deze uitvoering per 1 juli 2021 allerlei serieuze uitvoeringsrisico’s kent. In dat verband waarschuwen wij ondernemers en hun adviseurs om bij al lopende aangiften in andere EU-landen voorzichtig te werk te gaan als ze zich willen aanm

mr. Henk Jan Steller RB (links) en mr. Micha Soltysik (rechts)

elden voor de nieuwe OSS-regeling bij de Belastingdienst. Gezien de onzekerheid over de uitvoering is het wellicht te overwegen om een naar wens lopende buitenlandse aangifte nog even door te laten lopen, totdat blijkt dat de OSS-regeling in Nederland goed werkt. Dat is het goede moment om eventueel over te stappen op het OSS-systeem.

 

BTW-efficiënt invoeren?

Heeft u Britse cliënten of andere niet-EU cliënten, die de Europese goederenmarkt willen bestormen? Bedenk dan dat deze cliënten met een fiscaal vertegenwoordiger BTW-efficiënt goederen kunnen invoeren in de EU via Nederland. Bent u op zoek naar een fiscaal vertegenwoordiger of wilt u gewoon advies over het stroomlijnen van de goederenstromen? Neem dan contact met ons op via m.soltysik@fiscount.nl of h.steller@fiscount.nl dan wel via 038-456 19 00.

Mr. M.W.C. Soltysik en mr. H.J. Steller zijn als BTW-specialist verbonden aan Fiscount.


Bron: https://www.fiscount.nl/nieuws/welke-btw-gevolgen-heeft-de-brexit-voor-levering-goederen-en-diensten/

 

 

Categorie: Accountancy, Artikelen, Fiscaal, Nieuws Tags: Brexit, BTW

Tags: Brexit, BTW

Gerelateerde artikelen

25 februari 2021

Hof: belastingadviseur niet verantwoordelijk voor misgelopen teruggave btw

23 februari 2021

Strafrechtelijk onderzoek naar btw-fraude Leidse ondernemer

19 februari 2021

Ondernemer verdacht van vier ton belastingfraude, FIOD doorzoekt panden

17 februari 2021

FIOD houdt ondernemer aan voor BTW-fraude met vervalste facturen

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Register NOW 3 openbaar: veel minder accountantskantoren, wel enkele nieuwkomers
  • Blog | NOW-regeling zet de accountant klem
  • Flynth door koper van familiebedrijf beschuldigd van prutswerk bij jaarrekeningcontroles
  • Meer tijd voor aanvraag definitieve berekening NOW 1

Partnercarrousel

Hoe digitaal is de accountancysector?
De Wet flexibel werken; een absoluut recht op thuiswerken (na wetswijziging)?
Comandi
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Bescherm je privacy ook online
twinfield logo AV
Je klanten digitaal krijgen, hoe doe je dat?
Exact logo
Exact presenteert de Winter ’21 Release
Accountant, zo neem je je klant mee in het realiseren van een efficiënte samenwerking
Yuki Robotic Assistant
‘Niemand begint een onderneming met als doel om zo goed mogelijk de administratie te doen’
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Martin de Bie: ‘Implementeer RGS zo snel mogelijk’
Verzuim in coronatijden: ‘Goede communicatie is juist nu heel belangrijk’
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening

De beste oplossing voor urenregistratie, planning en …  

Corona heeft noodzaak tot verandering voor accountants blootgelegd! 5 redenen waarom
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Firm24: ‘20% meer BV-aanvragen ná persconferenties coronacrisis’
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Wetboek van Werk 2025 komt dichterbij: 5 grote veranderingen in het arbeidsrecht
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Customer Success Manager
Yuki
New Business Development Manager
Yuki
Assistent accountant
Rousch
Manager aangiftepraktijk – Zwolle
de Jong & Laan
Assistent Accountancy AGRO 40 uur
acconavm
Adviseur MKB – Emmeloord
de Jong & Laan
Accountant MKB – Zwolle
de Jong & Laan
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Adviseur MKB – Hardewijk
de Jong & Laan
Adviseur MKB – Lochem
de Jong & Laan

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen