• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Nooit meer werkdruk voor accountants. Iedere BTW-maand.

Nooit meer werkdruk voor accountants. Iedere BTW-maand.

Accountancy

31 januari 2022 door DizzyData

Hoe heb jij de werkdruk van de afgelopen maand ervaren? 70% van de accountants geeft aan te veel werkdruk te ervaren tijdens de BTW-maand. Dat is behoorlijk. Tijd dus om de piekdrukte te voorkomen in de volgende BTW-maand. Deze 5 tips gaan je helpen.

1. Steek de koppen van het personeel bij elkaar

Last gehad van drukte in het eerste kwartaal? Evalueer samen met het team deze periode. Hoe gaan we er samen voor zorgen dat dit de volgende BTW-maand beter verloopt? Werken we wel efficiënt? Gaan we allemaal op de juiste manier om met de software? Hoe is de taakverdeling? Misschien is de een snel en zorgvuldig in het inboeken en is de ander juist snel en goed in het afletteren. Kies er dan voor om de taken anders te verdelen. Zeker als medewerkers doen waar ze goed in zijn, gaat dit het team een hoop tijd besparen in de volgende BTW-maand.

2. Zoek de samenwerking op met vakspecialisten

Ondanks dat in de BTW-maand de BTW-aangifte, ob-belasting en de standaard werkzaamheden worden verricht, blijven klanten komen met specifieke vragen. Bijvoorbeeld een ondernemer wil graag een ander bedrijf overnemen. Wat zijn dan de financiële consequenties? En is dat andere bedrijf wel financieel gezond? Dit vraagt om uitzoekwerk. En zeker als je hier (nog) niet helemaal thuis in bent, neemt dit een groot deel van je tijd in beslag. In zo’n geval is het handig dat je de samenwerking opzoekt met een specialist. Het ontlast jou en je team enorm, want het scheelt een hoop uitzoekwerk. Hiermee voorkom je dat de dagelijkse werkzaamheden tijdens de btw-maand zich blijven opstapelen. En vergeet niet. Je maakt je klant en je relatie hier ook blij mee. De ondernemer voelt zich goed geholpen, de specialist is blij met extra werk en jij hebt een tevreden klant. Win-win-win.

3. Innoveer op korte termijn

Bij IT-innovaties denk je misschien aan tijdrovende en ingrijpende trajecten. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn al een hoop kleine dingen die je met software kan tweaken. En die op korte termijn resultaat opleveren. Denk aan de bankkoppeling. Deze koppeling staat in 10 minuten. Of een handige scan-app, waarmee klanten eenvoudig een foto maken van een bonnetje en insturen. Kortom, niet iedere innovatie is een langdurig IT-traject. Kijk wat er wel mogelijk is. Zo maak je het boekhouden in de volgende btw-maand een stuk makkelijker.

4. Communicatie de basis voor een goede samenwerking

Heb jij al eens met de klant besproken hoe hij zijn documenten aanlevert? Of ben je zelf zo proactief om achter ontbrekende stukken aan te rennen? We begrijpen dat de eerste vraag een lastige kan zijn. Maar wel een belangrijke. Ga maar na ontbreekt er een factuur, of levert de klant zijn/haar administratie niet tijdig aan, dan moet je de klant mailen en bellen. Voordat je de (ontbrekende) stukken hebt, ben je een paar uur of soms wel dagen verder. Een tijdrovende klus.

De inzet van marketing-communicatiemiddelen gaan je hierbij helpen. Denk aan een standaard mail, handige how-to-videos of handleiding. Via deze kanalen faciliteer je de ondernemer om het aanleveren van zijn administratie makkelijker te maken. Begin bijvoorbeeld eens met herhaaldelijke mail. Een mooi geheugensteuntje voor de ondernemer om op tijd zijn administratie op te sturen. Zo een mail maakt de klant opnieuw bewust van het tussentijds en snel aanleveren van de administratie. Zo sta je niet voor onverwachte verrassingen aan het einde van de BTW-maand.

5. Tussentijdse cijfers en controle

Werk jij al met begrotingen? Om te zien of alles klopt? In lijn met de verwachtingen van de klant zijn actuele cijfers nodig. Je kunt dan per maand bijsturen. Zijn je cijfers niet up-to-date? Dan biedt een begroting weinig houvast. Toch loont het om ook in deze situatie met begrotingen te werken. Je creëert een behoefte bij de ondernemer. Hij ziet bijvoorbeeld dat hij meer inzicht kan krijgen in de liquiditeit van de onderneming. Maar het beeld is vertekend, want de cijfers zijn niet compleet. Samen met de ondernemer bespreek je hoe je een actueel en volledig beeld geeft. Daarbij spreek je af dat de ondernemer zijn documenten tijdig aanlevert. Op die manier helpt realtime inzicht je ook bij het verkrijgen van de juiste data.

Actie op lange termijn

Dit zijn nog maar tips die je op korte termijn in kan zetten. Natuurlijk willen we voor eens en altijd korte metten maken met ‘piekdrukte’. Zeker als je weet waarom. In onze whitepaper: Hoe je piekdrukte in de BTW-maand voorkomt? lees je meer over:

  • 8 oplossingen voor het terugdringen van piekdrukte.
  • de gevolgen van piekdrukte voor jouw kantoor.
  • wat cijfers zeggen over piekdrukte.
  • welke 3 factoren de grootste veroorzakers zijn.
  • wat moderne accountants hebben gedaan om piekdrukte aan te pakken.

Download de whitepaper via onderstaande button.

Bron: https://dizzydata.nl/blogs-voor-accountants/werkdruk-accountants/


Categorie: Accountancy

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • Accountant Mazars maand doorgehaald vanwege gebrekkige controle bij Mitra-concern

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Sancties tegen Rusland legt noodzaak tot actuele klantdossiers voor accountantskantoren bloot
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Fiscalist
SNP Adviseurs
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Controleleider in Terneuzen
DRV
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Senior Supervisor Assurance
CROP
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent accountant
Rikst
Supervisor Assurance
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
(Senior) marketeer
Fiscount
Manager Assurance
CROP
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Ervaren accountmanager
Fiscount
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Assistent Accountant
Schuiteman
Partner & Externe Accountant
Coney
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Controleleider  
Scab
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Klantmanager
Finance Plus
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Financial Controller
ENTRPNR
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Staff Compilation
CROP
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Tax Manager
Crop
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Relatiebeheerder
Scab
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Supervisor Compilation
CROP
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Fiscalist
Extendum
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Supervisor Compilation
CROP
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Senior IT-Audit Professional
CROP

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen