• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Nooit meer werkdruk voor accountants. Iedere BTW-maand.

Nooit meer werkdruk voor accountants. Iedere BTW-maand.

Accountancy

31 januari 2022 door DizzyData

Hoe heb jij de werkdruk van de afgelopen maand ervaren? 70% van de accountants geeft aan te veel werkdruk te ervaren tijdens de BTW-maand. Dat is behoorlijk. Tijd dus om de piekdrukte te voorkomen in de volgende BTW-maand. Deze 5 tips gaan je helpen.

1. Steek de koppen van het personeel bij elkaar

Last gehad van drukte in het eerste kwartaal? Evalueer samen met het team deze periode. Hoe gaan we er samen voor zorgen dat dit de volgende BTW-maand beter verloopt? Werken we wel efficiënt? Gaan we allemaal op de juiste manier om met de software? Hoe is de taakverdeling? Misschien is de een snel en zorgvuldig in het inboeken en is de ander juist snel en goed in het afletteren. Kies er dan voor om de taken anders te verdelen. Zeker als medewerkers doen waar ze goed in zijn, gaat dit het team een hoop tijd besparen in de volgende BTW-maand.

2. Zoek de samenwerking op met vakspecialisten

Ondanks dat in de BTW-maand de BTW-aangifte, ob-belasting en de standaard werkzaamheden worden verricht, blijven klanten komen met specifieke vragen. Bijvoorbeeld een ondernemer wil graag een ander bedrijf overnemen. Wat zijn dan de financiële consequenties? En is dat andere bedrijf wel financieel gezond? Dit vraagt om uitzoekwerk. En zeker als je hier (nog) niet helemaal thuis in bent, neemt dit een groot deel van je tijd in beslag. In zo’n geval is het handig dat je de samenwerking opzoekt met een specialist. Het ontlast jou en je team enorm, want het scheelt een hoop uitzoekwerk. Hiermee voorkom je dat de dagelijkse werkzaamheden tijdens de btw-maand zich blijven opstapelen. En vergeet niet. Je maakt je klant en je relatie hier ook blij mee. De ondernemer voelt zich goed geholpen, de specialist is blij met extra werk en jij hebt een tevreden klant. Win-win-win.

3. Innoveer op korte termijn

Bij IT-innovaties denk je misschien aan tijdrovende en ingrijpende trajecten. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn al een hoop kleine dingen die je met software kan tweaken. En die op korte termijn resultaat opleveren. Denk aan de bankkoppeling. Deze koppeling staat in 10 minuten. Of een handige scan-app, waarmee klanten eenvoudig een foto maken van een bonnetje en insturen. Kortom, niet iedere innovatie is een langdurig IT-traject. Kijk wat er wel mogelijk is. Zo maak je het boekhouden in de volgende btw-maand een stuk makkelijker.

4. Communicatie de basis voor een goede samenwerking

Heb jij al eens met de klant besproken hoe hij zijn documenten aanlevert? Of ben je zelf zo proactief om achter ontbrekende stukken aan te rennen? We begrijpen dat de eerste vraag een lastige kan zijn. Maar wel een belangrijke. Ga maar na ontbreekt er een factuur, of levert de klant zijn/haar administratie niet tijdig aan, dan moet je de klant mailen en bellen. Voordat je de (ontbrekende) stukken hebt, ben je een paar uur of soms wel dagen verder. Een tijdrovende klus.

De inzet van marketing-communicatiemiddelen gaan je hierbij helpen. Denk aan een standaard mail, handige how-to-videos of handleiding. Via deze kanalen faciliteer je de ondernemer om het aanleveren van zijn administratie makkelijker te maken. Begin bijvoorbeeld eens met herhaaldelijke mail. Een mooi geheugensteuntje voor de ondernemer om op tijd zijn administratie op te sturen. Zo een mail maakt de klant opnieuw bewust van het tussentijds en snel aanleveren van de administratie. Zo sta je niet voor onverwachte verrassingen aan het einde van de BTW-maand.

5. Tussentijdse cijfers en controle

Werk jij al met begrotingen? Om te zien of alles klopt? In lijn met de verwachtingen van de klant zijn actuele cijfers nodig. Je kunt dan per maand bijsturen. Zijn je cijfers niet up-to-date? Dan biedt een begroting weinig houvast. Toch loont het om ook in deze situatie met begrotingen te werken. Je creëert een behoefte bij de ondernemer. Hij ziet bijvoorbeeld dat hij meer inzicht kan krijgen in de liquiditeit van de onderneming. Maar het beeld is vertekend, want de cijfers zijn niet compleet. Samen met de ondernemer bespreek je hoe je een actueel en volledig beeld geeft. Daarbij spreek je af dat de ondernemer zijn documenten tijdig aanlevert. Op die manier helpt realtime inzicht je ook bij het verkrijgen van de juiste data.

Actie op lange termijn

Dit zijn nog maar tips die je op korte termijn in kan zetten. Natuurlijk willen we voor eens en altijd korte metten maken met ‘piekdrukte’. Zeker als je weet waarom. In onze whitepaper: Hoe je piekdrukte in de BTW-maand voorkomt? lees je meer over:

  • 8 oplossingen voor het terugdringen van piekdrukte.
  • de gevolgen van piekdrukte voor jouw kantoor.
  • wat cijfers zeggen over piekdrukte.
  • welke 3 factoren de grootste veroorzakers zijn.
  • wat moderne accountants hebben gedaan om piekdrukte aan te pakken.

Download de whitepaper via onderstaande button.

Bron: https://dizzydata.nl/blogs-voor-accountants/werkdruk-accountants/


Categorie: Accountancy

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Koen Scheepers adviseur bij Credion
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
Best of Breed vs. Best of Suite: welke wint de strijd in jouw accountantskantoor?
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Financieringsuitdaging als accountant? Er is soms meer mogelijk dan je denkt
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 8.2k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.5k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.5k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 4.6k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.7k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Assistent accountant duaal
Flynth
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Controleleider
Moore MTH
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Belastingadviseur
Flynth
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Externe Accountant
Coney Minds
Account AA (teamleider)
Flantüa
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Accountant
Flynth
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Adviseur internationaal
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Boekhouder
Gelders Genootschap
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Controleleider audit – Goes
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen