• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Hoe richt ik mijn backoffice efficiënt in? 5 essentiële stappen voor accountants

Hoe richt ik mijn backoffice efficiënt in? 5 essentiële stappen voor accountants

Accountancy

17 maart 2022 door DizzyData

In ons e-book: De ultieme gids voor accountants lees je uitgebreid wat er nodig is om jouw backoffice efficiënt in te richten. Want draait de backoffice soepel, dan creëer je meer rust en tijd om klanten te adviseren. Klinkt goed toch? Daarom delen we in dit blog alvast 5 essentiële stappen.

Stap 1. Ontwikkel een goede visie

Rust en tijd om klanten proactief te adviseren. Wie wil dat nou niet? De basis is een soepel draaiende backoffice. Het klinkt simpel, maar hoe bepaal je welke mensen en software je op de backoffice nodig hebt. Daarvoor is een visie op het hele kantoor nodig. Hiermee bepaal je de richting van jouw kantoor en onderscheidt je je van de concurrent. Uiteindelijk streeft iedere accountant naar hetzelfde ultieme doel, namelijk het ondersteunen van de ondernemer. Hierin zijn verschillende benaderingen mogelijk.

Dit blijkt ook uit een korte rondvraag. Het ene kantoor kiest voor een branchegerichte aanpak en investeert in backoffice-medewerkers met veel gevoel voor en kennis van de branche. Wil je als kantoor proactief adviseren op het gebied van de nieuwste financiële mogelijkheden en wetgeving? Dan investeer je in mensen en systemen die continue innovatie mogelijk maken. Er zijn verschillende manieren om je visie in kaart te brengen. Zoals ‘de golden circle’ en de ‘stip aan de horizon’ methode. Daarbij is het belangrijk dat je strategische keuzes durft te maken. Accountantskantoren die dat doen kunnen hun boodschap niet alleen goed neerzetten, maar ook waarmaken.

Stap 2. Kies de juiste systemen

Vervolgens kijk je naar de systemen die helpen om de visie ten uitvoer te brengen. Hoe selecteer je deze systemen en hoe laat je ze samenwerken? Met de juiste IT-infrastructuur til je je kantoorautomatisering naar een hoger plan, waardoor de backoffice beter gaat functioneren. Zorg in ieder geval dat je backoffice beschikt over slimme tooling. Zo zien we terug dat accountants die met de juiste systemen werken uiteindelijk miljarden euro´s per jaar besparen. Kortom, hoe fijn is het als backoffice-processen eenduidig en gestandaardiseerd zijn, waardoor medewerkers administraties snel en efficiënt verwerken?

Stap 3. Bepaal KPI´s

Stap drie is het bepalen van KPI´s (kritische prestatie-indicatoren). KPI´s zijn onmisbaar om tot een uniforme en nog efficiëntere werkwijze in de backoffice te komen. Door KPI´s maak je de resultaten van de backoffice inzichtelijk. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van zowel de backoffice als de medewerkers. Met behulp van lag en lead indicatoren geef je inzicht in de productie van de backoffice en de bestede tijd per klant.

Voorbeeld van een lag indicator in de backoffice:

Het percentage van de facturen dat automatisch verwerkt wordt op administratieniveau.

Voorbeeld van een lead indicator in de backoffice:

De tijd die per klant aan de administratie wordt besteed.

Zorg ervoor dat je medewerkers vroegtijdig betrekt bij het opstellen van KPI´s. Zo creëer je commitment bij het behalen van de doelstellingen. Hou er tenslotte rekening mee dat KPI´s bedoeld zijn om medewerkers te motiveren en niet om medewerkers op af te rekenen!

Stap 4. Geef medewerkers hun eigen rol

Laat de backoffice-accountant zelf bepalen in welke richting hij of zij zich wil ontwikkelen. Waar liggen zijn/haar interesses en skills? Dit vergroot de motivatie in de backoffice aanzienlijk. Vaak zal een backoffice-medewerker meerdere rollen in zich verenigen. Hieronder staan een aantal rollen:

  • de techneut
  • de communicator
  • de schrijver
  • de analist
  • de kenniswerker

Bepaal samen met de medewerker welke rol passend bij hem/haar is. Hierdoor benut je optimaal de vaardigheden van de medewerker.

Stap 5. Neem klanten mee

Klanten spelen een belangrijke rol bij het administratieve verwerkingsproces op de backoffice. Levert de klant tijdig en digitaal aan, dan resulteert dat zich in een snellere verwerking van de administratie. Daarbij kun jij de klant ook voorzien van advies op basis van de meest actuele data. Kortom, een win-win situatie. Echter je bereikt deze situatie alleen als je de klant daarin meeneemt. Hoe je dat doet?

Angst wegnemen

Laat de klant de voordelen inzien van het digitaal aanleveren. Zoals een efficiëntere administratie, lagere kosten, een snellere aangifte en minder fouten.

Show, don’t tell

Vanuit deze voordelen is het een kleine stap om klanten actief te helpen bij het automatiseren van de boekhouding. Laat vooral zien wat de investering oplevert in termen van tijdsbesparing, efficiëntie en gemak.

Segmenteren

Bepaal hoeveel tijd je backoffice per klantgroep en klantomvang kwijt is met de administratieve verwerking. Door dit inzicht ontdek je welke type klanten wel of niet bijdragen aan de efficiency binnen de backoffice.

Met ons e-book: “De ultieme gids voor accountants: stap voor stap naar een efficiënte backoffice” heb jij concrete handvatten en praktijkvoorbeelden om het fundament voor jouw advieskantoor neer te zetten. Leer:

  • een goede visie te ontwikkelen;
  • hoe je jouw systemen daarop laat aan-sluiten;
  • welke KPI’s de prestaties van je backoffice verbeteren;
  • welke rollen zijn weggelegd voor medewerkers;
  • hoe je ook je klanten meeneemt in een nieuwe werkwijze.

Download het e-book via onderstaande afbeelding.

Bron: Een efficiënte backoffice in 5 stappen – DizzyData


Categorie: Accountancy

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • ‘Ook nieuwe box 3-heffing heeft nadelen, vermogensbelasting eenvoudiger’
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Klantmanager
Finance Plus
Tax Manager
Crop
Fiscalist
Extendum
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Financial Controller
ENTRPNR
Supervisor Assurance
CROP
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Senior Supervisor Assurance
CROP
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder
Scab
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Controleleider
SNP Adviseurs
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent Accountant
Schuiteman
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent accountant
Rikst
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Controleleider  
Scab
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Manager Assurance
CROP
Controleleider in Terneuzen
DRV
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Supervisor Assurance
CROP
Senior IT-Audit Professional
CROP
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Supervisor Compilation
CROP
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscalist
SNP Adviseurs
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Partner & Externe Accountant
Coney
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Staff Compilation
CROP
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Supervisor Compilation
CROP
(Senior) marketeer
Fiscount
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen