
We gingen in gesprek met Theo van Hardeveld, ICT-manager, en al 18 jaar werkzaam bij Boschland accountants. Hoe zorgt Boschland accountants ervoor dat zij een winnaar zijn van de toekomst? Hoe helpt DizzyData hen hierbij en hoe kijkt hij naar de toekomst van accountancy? Je leest het hier.
Een sterke visie als startpunt
‘Zestien jaar geleden kwamen we met collega’s bijeen om te praten over onze visie. Waar willen we naartoe? Welke software draagt hieraan bij? Welke mensen hebben we hiervoor nodig? Kortom, welke stappen moeten we zetten om klanten zo goed mogelijk te helpen.’ De transitie was begonnen. In 2006 stapte Boschland accountants over naar Afas software. ‘Een totaaloplossing. Daar wilden we naartoe. Ons vorige pakket voldeed niet meer aan deze wens.’ Het bleef niet bij een overstap naar een ander boekhoudpakket. ‘Meer tijd overhouden om aan de KPI’s van de ondernemer te werken, dat was het doel. In het kader van die gedachten zijn we gaan kijken welke tools ons boekhoudpakket versterken. Om die reden hebben we DizzyData, Documizers en Visionplanner aan onze ICT-straat toegevoegd.’
Samenwerken met vakspecialisten
Om de klant nog beter van dienst te zijn, is Boschland aangesloten bij vakspecialisten onder de naam WAQ (Wagenvoort Advies Compas). Hier zijn partijen zoals Loonvisie (salarisverwerking en HR advies), ACMA (verwerken administraties), Korento (expert in het implementeren van Visma en AFAS software), Commitment verzekeringen (specialist in verzekeringen en hypotheken) en nog meer deskundige partijen bij aangesloten.
‘Door het bundelen van deze verscheidenheid aan diensten bieden wij klanten meer overzicht en efficiëntie. De cijfers zijn de basis, maar onze specialisten bieden extra inzicht in de kansen en mogelijkheden door gebruik te maken van hun eigen expertise. Bijvoorbeeld, ziekte van een medewerker is ook financieel van invloed. In zo’n situatie is het fijn als een adviseur de ondernemer met zijn expertise kan adviseren. Wat zijn de mogelijkheden? Wat betekent dit financieel? Door de expertise direct in huis te hebben kan je snel schakelen. Zo voorkom je dat bepaalde vraagstukken pas na een langdurig traject zijn opgelost en de ondernemer financiële kansen mist.’
Betrokken bij de klant
‘Je blijft continu bezig om met de klant mee te gaan en op dit moment verwachten klanten dat je de financiële sparringpartner bent van hun bedrijf. En proactief advies hoort daarbij. Proactief advies helpt de ondernemer verder en het is een mooie reclame voor je kantoor.’
Hij geeft een praktijkvoorbeeld hoe het stellen van vragen leidt tot meer advieswerk: ‘Zie je, als adviseur, de winst van het bedrijf toenemen? Dan kan je de klant vragen of hij er wellicht (toekomst) plannen mee heeft? Of dat we een voorlopige aanslag moeten aanvragen? Zo kan je als adviseur passend advies geven, dat aansluit op de plannen van de klant. En hoe fijn is het als klanten uiteindelijk denken: ‘Fijn dat mijn accountant zo meedenkt en ook het beste wilt voor mijn bedrijf.’
Tijd voor proactief advies door DizzyData
Klanten proactief adviseren gaat alleen als je hier tijd voor hebt. Daarnaast is een advies pas waardevol als de financiële huishouding actueel is. Om tijd te winnen en actuele cijfers te genereren is Boschland accountants in 2017 gestart met DizzyData. ‘DizzyData is voor ons een belangrijk gereedschap. Dit leid tot proactief adviseren naar onze klanten. Kortom DizzyData heeft het volgende opgeleverd:
- Realtime inzicht in de administratie;
- De klant kan zich meer focussen op zijn corebusiness;
- Wij kunnen onze klanten nog beter adviseren;
- Een eenduidige werkwijze intern;
- Documenten worden centraal aangeleverd;
- Alle facturen zijn digitaal terug te vinden’.
Om de output van data visueel aantrekkelijk te maken voor de klant gebruikt Boschland Visionplanner. ‘Met behulp van het dashboard van Visionplanner, kunnen we heel compact, grafisch inzichtelijk maken wat de actuele cijfers zijn van het bedrijf. Dit helpt de klant ook bewust te worden van zijn cijfers, bijvoorbeeld: ‘Mijn autokosten zijn behoorlijk gestegen, waar komt dat eigenlijk door? De klant kan zelf dan inzoomen op die kostenspecificatie en ontdekt bijvoorbeeld dat hij de afgelopen maand meer auto’s heeft ingezet.’
De drijfveer van Boschland accountants
‘Het is essentieel dat je mee verandert met de wereld om je heen’, aldus Theo van Hardeveld. Van Hardeveld geeft aan dat het beroep accountant altijd zal blijven bestaan, vanwege persoonlijk contact en deskundig advies. ‘Het creëert een sterke relatie met de klant. Dat is iets wat je nooit digitaal gaat ondervangen.’
De drijfveer van Boschland accountants blijft zoveel mogelijk automatiseren. ‘Door te automatiseren werken we efficiënt. Is het intern op orde, dan kun je de klant veel beter van dienst zijn.’ Boschland is intern al bezig met PowerBI en data-analyse. ‘Dit willen we in toekomst ook voor onze klanten gaan inrichten.’
Boschland accountants gaat zich de komende periode focussen op PowerBI en data-analyse, hiermee blijven zij een winnaar van de toekomst. Ben jij benieuwd wat jouw kantoor kan doen om de winnaar te zijn van de toekomst? Download dan ons e-book: is jouw accountantskantoor klaar voor de toekomst? via onderstaande afbeelding.
Geef een reactie